سلامت روان جامعه در گرو اجرای طرح «سفر ارزان» / «آموزش» و چندین دهه تسهیل سفر ارزان است.


ساعت: 15:53
تاریخ انتشار: 1401/02/07
کد خبر: 1834911

فعال سفر و گوینده رادیو در گفتگو با دانا;

یکی از فعالان حوزه سفر و سخنگوی صداوسیما گفت: عجیب است که دولت با وجود همه مشکلات به فکر معرفی «سفر ارزان» است. اما دولت نباید برای این طرح به فکر کسب درآمد باشد، اجرای موفق این طرح آستانه سلامت روان و تحمل جامعه را بالا می برد. بنابراین دولت باید از الگوهای آموزشی در این زمینه، گردشگری ارزان الهام بگیرد.


حبیبه نیکیرتی، فعال گردشگری، نویسنده، گوینده و کارشناس گردشگری صداوسیما در گفت و گو با خبرنگار شبکه های اجتماعی راه دانا؛ وی در خصوص طرح جدید و جامع دولت برای سفر ارزان گفت: در ایام نوروز گزارشی را دیدم که یکی از مسئولان دولتی به برخی فعالان گردشگری گفت که دولت در حال تدوین طرحی برای گردشگری ارزان است. دولت علی‌رغم مشکلات مالی و اولویت‌های معیشتی، توجه ویژه‌ای به موضوع سفر و گردشگری برای افراد مختلف دارد.


طرح «سفر ارزان» یک طرح حساب شده است


c7beedb2 b02e 4c10 b493 17ac8e531718 خبر خاکستری

نویسنده صفحه ره آورد سفر در مجله خانواده ادامه داد: همه کسانی که بنیانگذار و طراح این پروژه بوده اند قطعا از بازدهی و اثربخشی بالای کار مردم و به خصوص کارمندان دولتی که بعد از مسافرت تعدادشان کم نیست و رو به رو می شود واقف هستند. بر خلاف سایر طرح هایی که معمولاً همزمان برنامه ریزی و اجرا می شوند، این طرح ضعیف محاسبه شده است.


آبروی دولت در گرو اجرای صحیح سفر ارزان است


8526a13e cdc7 45b6 86aa 13bf972dd63a خبر خاکستری

وی افزود: البته به شرطی که دولت و سایر پیمانکاران در اجرای آن واقعاً موفق و مسئولیت پذیر باشند و نه به گونه ای که مثلاً کارمندی درگیر این طرح شود و خانواده خود را به سفر ببرد، اما در میانه سفر وقتی نیست و راهی برای پشیمانی و توبه نیست تا دوباره سفر نکنی. یا مثلاً برخلاف شعار سفر ارزان، وقتی کشوری از سفر برمی گردد، مثلاً با ماشین شخصی خود سفر کند، نتیجه سفر برایش راحت تر و ارزان تر می شود. بنابراین در صورت عدم توجه ویژه دولت به این لحظه در اجرا، این طرح نه تنها با شکست مواجه می شود، بلکه به عنوان نقطه ضعف دولت یاد می شود و دلیلی بر بی توجهی دولت تلقی می شود.


برنامه سفر ارزان او آماده است; نیازی به برنامه ریزی نیست


b5404537 21d2 4571 bd10 034591d01e8a خبر خاکستری

نیک سرت در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: اما در مورد موضوع اصلی، نکته ای که توجه من را جلب کرد این بود که دولت در حال برنامه ریزی برای سفر ارزان بود. در حالی که به نظر من این طرح آماده است و نیازی به کار دیگری ندارد. فقط باید با کمکی که به دیگران می کنید تبعیض آمیزتر رفتار کنید.

این معلم بازنشسته با اشاره به نکته قابل توجهی گفت: انتقاد من به این برنامه های دولت اما این است که در اکثر موارد ادارات و سازمان های دولتی که زیر نظر وزارتخانه ها هستند در تدوین و طرح هایی مانند گردشگری ارزان یا وعده سفر ارزان شما. بسیار اغراق شده است و عالی انجام شده و پیشنهادات و امکانات مختلفی برای آن در نظر گرفته شده است که تحقق آن را در زمان اجرا غیرممکن می کند. یعنی وقتی مثلاً گروهی از گردشگران داخلی یا خارجی بر اساس توافقی که با گردشگران بسته اند سفر می کنند، می بینند که در میانه راه نمی توانند به اکثر تعهداتی که داده اند و برای آن تعهد کرده اند عمل کنند. . از قبل پول دریافت کرده اند. من در ابتدا به انتقاداتی اشاره کردم که البته در شرکت های مسافرتی خصوصی کم نیست.


چگونه برای سفر ارزان تبلیغات رایگان دریافت کنیم؟


346b70df 4f26 433a a474 0df31eb0d7c6 خبر خاکستری

این فعال گردشگری در بحث دیگری یادآور شد: اما در خصوص این طرح به نام سفر ارزان باید بگویم که طرح بسیار خوب و سودآوری است که هم دولت و هم متولیان این سفر و هم گردشگران از نظر دریافت و پرداخت هزینه آن را انجام می دهند. سفری که برای همه در دسترس باشد دو کشور راضی هستند و بنابراین تبلیغات گردشگری گسترده و رایگان برای سایر افراد وجود دارد. البته با فرض گذشته که سفر و طرح به درستی و صادقانه اجرا و انجام شد.


نیاز به مشاوره دولت در زمینه آموزش و پرورش که سالهاست گریبان بازنشستگان را گرفته است


99569a68 20d5 4823 870a 4594f7cfa672 خبر خاکستری

وی افزود: نکته دیگر این است که من نیازی به برنامه ریزی و طراحی چنین سفرهایی ندارم، مثالی را با وزارت آموزش و پرورش می زنم که سال هاست بازنشستگان خود را به سفر زیارتی هدایت می کند. بخشی از هزینه ها را خودش تقبل می کند و بخشی دیگر را به بازنشستگان می سپارد و حداقل من چنین نارضایتی از فرهنگ گرانی بازنشستگی و معلمی را نشنیده ام و شاهد آن نبوده ام. لذا دولت می تواند با مشورت متولیان این اداره در وزارت آموزش و پرورش در اسرع وقت این کار را آغاز کند. زیرا مردم واقعا خسته و درمانده هستند و در این شرایط حتی یک سفر چند روزه می تواند مفید باشد و روح آنها را جلا دهد.


این طرح نباید انتفاعی باشد


6ebc1643 3c08 4422 94c2 6dfad7bc9e72 خبر خاکستری

نیک سرت خطاب به دست اندرکاران این پروژه گفت: به دولت و هر فرد و سازمانی که پشت این سفر ارزان هستند توصیه می کنم که اگر بخواهند پول دربیاورند حتما از این به بعد این پروژه را شکست خورده می دانند. متاسفانه در سال های اخیر بسیاری از ارگان ها و سازمان های دولتی که وظیفه خدمت رسانی به مردم را بر عهده دارند به دنبال کسب درآمد و کسب و کار بوده اند. بنابراین اگر در این طرح سفر یک هفته ای یک گردشگر که جزو طرح سفر ارزان است، باید با تمام هزینه ها مانند 200 هزار تن تمام شود، اگر 300 هزار تن از آنها گرفته شود، تعداد افراد مایل به سفر کاهش می یابد و بعد از چند صباحی ببینید، هیچکس تمایلی به ثبت نام در این طرح و سفر نخواهد داشت.


موفقیت در گرو مشاوره با مراکز تفریحی، عبادی و گردشگری و کاهش هزینه هاست


32087b13 34a3 487d b63d 4395ccf83c40 خبر خاکستری

این گردشگر حرفه ای به نکته دیگری نیز اشاره و خاطرنشان کرد: طرح سفر ارزان در وهله اول باید مسئولان تلاش کنند تا با عملکرد مناسب بودجه و اعتبار را دریافت کنند. در مرحله بعد با به کارگیری صحیح مراحل سفر از منزل به مقصد و بازگشت و خلاقیت و ایجاد ارتباط با مراکز تفریحی و گردشگری و امکانات پذیرایی، هرچند تعداد کمی از این مراکز و افراد تاثیرگذار در مقاصد گردشگری سعی در پرداخت هزینه به گردشگران دارند. تا حد امکان. کاستن. در این صورت با حداکثر تعداد داوطلبان مشتاق این سفر مواجه خواهند شد و کارمندان دولتی پشت این طرح به هدف خود خواهند رسید. زیرا هدف این افراد کسب درآمد و سهمی برای خود و سازمانشان از سفر ارزان نیست. بلکه با سفر و گردشگری به تلطیف روحیه جامعه کمک می کند. این مشکل امروز است و دولت و نهادهای فرهنگی باید فکری برای آن بکنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید