«سفر ارزان» باید سفر عمومی همه زمان ها باشد/ چرا گردشگران مذهبی بزرگترین جامعه هدف «گردشگری ارزان» هستند؟


ساعت: 10:48
تاریخ انتشار: 1401/02/20
کد خبر: 1837574

گفتگوی دانا با یک فعال گردشگری؛

یکی از فعالان حوزه گردشگری گفت: در اجرای طرح سفر ارزان از نکاتی مانند سفر در روزهای کم پیک، تدوین اساسنامه و نظارت وزارت گردشگری، افراد و موسسات غیرانتفاعی از تخفیف ها و پیشنهادات ویژه استفاده کنید. بر روی شرکت ها و موسسات مختلف و سایر الزامات تصور می شد که این طرح می تواند رشد کند و رضایت هم ارائه دهنده خدمات و هم مشتری را در بر گیرد.


رقیه خاتمی پور فرشی فعال در زمینه گردشگری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص تسهیل سفر ارزان با یادآوری اینکه سفر و گردشگری حق مسلم همه افراد در هر جامعه ای است، گفت: طبق اسناد موجود یکی از علایق ایرانیان از دیرباز سفر و سفر بوده است.


f8158a5d f15a 4d02 b91e c92cac2f0c95 خبر خاکستری


لزوم تامین بودجه سفر از سوی وزارت میراث و گردشگری

وی افزود: طبیعتا فراهم آوردن شرایط سفر برای مردم و جامعه یکی از وظایف اصلی وزارت میراث و گردشگری است. علاوه بر این، فعالان بخش خصوصی که در زمینه سفر فعالیت می کنند نیز شرح وظایفی در این زمینه دارند. این بدان معناست که تحقق سفر و سفر ارزان باید همراه با دولت، مردم و بخش خصوصی باشد.


باید برای مسافران برنامه ریزی شود


5c1e6741 b2ae 4e0d 8100 dd4461755d57 خبر خاکستری

وی با اشاره به اینکه تجربه بسیار خوبی در زمینه سفر ارزان به سراسر دنیا دارد، گفت: در اکثر کشورهای دنیا اقشار مختلف مردم با بودجه های مختلف و شرایط متفاوت سفرهای متفاوتی انجام می دهند. اما برنامه ریزان و کسانی که اوقات فراغت را در جامعه سازماندهی می کنند باید ماهرانه برای رسیدن به یک سفر ارزان برنامه ریزی کنند. در عین حال تورگردانانی که تور و سفر را برنامه ریزی می کنند باید از تخصص بالایی برخوردار باشند که این امر باعث کاهش هزینه ها و رضایت مسافران، هتلداران و رستوران ها و همچنین شرکت های مسافرتی هوایی، دریایی، ریلی و جاده ای می شود.


سفر ارزان در روزهایی که سفر با پیک نیست

وی در ادامه این بحث گفت: در روزها و فصول مختلف از نظر تقاضای سفر قیمت های متفاوتی در هر بخشی وجود دارد که همه ما آن را تجربه کرده ایم. به عنوان مثال، بلیط هواپیما در ایام نوروز که اوج سفر است، هرگز مانند روزهای دیگر سال که تعطیلی نیست، نیست. اگر چنین است، شرکت های مسافرتی در روزهایی که تقاضا برای سفر کم است، پیشنهادات و تخفیف های زیادی برای مسافران ارائه می دهند. بنابراین قیمت بلیت تورها و پارک های حمل و نقل در روزهای آخر هفته که حجم مسافران زیاد است می تواند یک قیمت باشد و در اواسط هفته این قیمت ها شکسته می شود.


هدف از سفرهای ارزان معمولاً گروه های کم درآمد هستند


2f2f2035 52fe 4c5e 80b8 d285219fa570 خبر خاکستری

حاتمی پور در تعریف چنین گردشگری گفت: سفر ارزان اساساً به این معناست که افراد در هر سطحی بتوانند با هر بودجه ای سفر کنند. کسانی که هزینه سفر را راحت می پردازند موضوع این بحث نیستند. بر این اساس باید بررسی کنیم که افراد کم درآمد و کم درآمد که از طبقه متوسط ​​محسوب می شوند، بتوانند برای سفر ارزان برنامه ریزی کنند. بدون اینکه نگران از دست دادن معیشت خود در روزهای آینده باشند.


سفر ارزان، رضایت نسبی سرویس دهنده و مشتری

این فعال گردشگری افزود: در روزهایی که هر شهر و کشوری مسافر کمی دارد، باید بخش مسئول و بخش خصوصی دست به دست هم بدهند تا گروه زیادی از مسافرانی که از نظر هزینه نمی توانند سفر کنند. امروزه با همکاری این دو بخش یعنی بخش خصوصی و بخش های اجرایی و دولتی، هتل ها و شرکت های مسافرتی مجبورند اتاق ها و مکان های خالی و هیچ تقاضایی برای آن ها را در اختیار مسافرانی قرار دهند که تحت پوشش ارزان قیمت هستند. سفر. . یعنی به جای خالی گذاشتن هتل و هواپیما و قطار یا اتوبوس و سفر ناقص، ترتیبی دهید که مسافران مورد نظر را با هزینه کمتری در اختیار آنها قرار دهید تا هم به مقصد برسند و هم ضرر نکنند و حداقل بتوانند بخشی از هزینه برای تامین خود. بنابراین چنین رویه ای که در سایر کشورها مرسوم است برای هر دو طرف معامله که هم مسافر هستند و هم مسئولیت پذیرایی و خدمات رسانی به مسافران نسبتاً رضایت بخش است، سودمند است. یعنی معمولا قیمت هر قسمت برای یک سفر ارزان با 50 درصد تخفیف به مسافران ارائه می شود.


سفر عمومی و دائمی چیست؟


e9840113 3868 4be2 a219 bda599ff6f31 خبر خاکستری

این کارشناس صنعت گردشگری با اشاره به نکته دیگری افزود: برای سفرهای ارزان قیمت به کشورهای دیگر پیشنهادهای دیگری نیز وجود دارد. به این ترتیب مسافر در هتلی اقامت می کند که تمامی خدمات را دریافت می کند و برای سه شب دو شب پرداخت می کند. این زمانی است که چنین پیشنهادهایی به مسافران ارائه می شود. شرکت ها و اتحادیه ها نمی توانند اعتراض کنند که چرا نرخ ها و تعرفه ها را زیر پا گذاشته اید و قیمت ها را کاهش داده اید. زیرا از فرصت هایی استفاده می کند که می تواند برای برخی صنایع و کسب و کارها مضر باشد. با این حال، فرد از این فرصت ها به صورت دوطرفه استفاده می کند که به طور همزمان درآمد نسبی ایجاد می کند و به گروه خاصی از مسافرانی که در ساعات اوج سفر نمی توانند سفر کنند خدمات ارائه می دهد. این به معنای سفر ارزان و کمک به پوشش سفرهای عمومی و تمام وقت است. این در کشور ما به این معناست که همه در تعطیلات آخر هفته و مناسبت ها به مسافرت نمی روند، بلکه برخی از گروه ها مانند بازنشستگان و زنان خانه دار یا سالمندانی که دوست دارند به صورت دسته جمعی سفر کنند، در سایر روزهای هفته به طور دقیق تر از شنبه تا چهارشنبه. سفر نکنید تا از مزایای سفر استفاده کنید.


تدوین منشور سفر ارزان به وزارت گردشگری


7ca2caa8 61a9 4ce8 9213 daecc085a3b7 خبر خاکستری

حاتمی پور با تاکید بر اینکه برای سفر ارزان باید بیشتر کار شود، گفت: فرهنگ این گونه سفرها یعنی. سفرهای ارزان و مقرون به صرفه باید در جامعه نهادینه شود تا به جای هتل، اتاق یا اتوبوس و قطار، صندلی آنها خالی و بی مصرف باشد، قیمت و البته این موضوع باید زیر نظر وزارت میراث و گردشگری انجام شود. این وزارتخانه باید با برنامه ریزی و مشورت با کارشناسان حوزه گردشگری در قالب دستورالعمل های عملی و در نهایت به اقشار و شرکت های مختلف به گونه ای رویه ای را دنبال کند که تخلفی صورت نگیرد و این رویه به طور منطقی در جامعه شکل گرفته و نهادینه شود. .


گردشگران مذهبی بزرگترین جامعه هدف سفرزن هستند


fb67dd36 e8a9 4d7a bc93 5b497155afcf خبر خاکستری

وی با اشاره به گردشگری مذهبی گفت: کشور ما به دلیل وجود مردمی که روحیه مذهبی و علاقه به زیارت دارند شرایط خاصی دارد که فکر می کنم در سفرهای ارزان در کشور محقق می شود. از آنجایی که این دسته از افراد به دنبال تجمل نیستند و افراد ساده زیستی هستند، بنابراین می توانیم با استفاده از وسایل ارزان سفر برای زیارت حرم و بوسیدن آستان ائمه معصومین به بسیاری از افرادی که آرزوی عبادت دارند و تعداد آنها در سراسر کشور زیاد است کمک کنیم. درود بر او. گرچه قبلاً و برای افرادی که توان پرداخت حداقل هزینه سفر را نداشتند و می خواستند به بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) یا سایر حرم ها و امامزادگان زیارت کنند این کار را انجام داده ایم، با چند مسافرخانه و حسینه در نزدیکی حرم امام رضا س.ا را هماهنگ کردیم. و دیگر شهرها و اماکن متبرکه و این دسته از هموطنان را در گروه مردان و زنان به عبادت فرستادیم. در مورد حمل و نقل از همکاری برخی شرکت های حمل و نقل که تمایل به همکاری با ما داشتند استفاده کردیم.


سفر ارزان در زمینه جاذبه های گردشگری و تاریخی


d7890f5a d1fb 4899 b43b 3164d34d5968 خبر خاکستری

مدیرعامل هلدینگ فلامینگو با اشاره به اینکه مردم در کشور ما در کارهای بزرگ روحیه جمعی دارند، ادامه داد: از این روحیه می توان به راحتی استفاده کرد و سفرهای ارزان را به گونه ای مدیریت کرد که در سفرهای زیارتی ساماندهی شود. که مخصوصاً جنبه زیارتی دارند، همچنین برای آن دسته از هموطنانی که می خواهند در شهرها و مناطق دیدنی کشور مانند کشم و کیش و یا شهرهای دارای آثار باستانی و تاریخی به سفر و گردشگری بپردازند و به سفر بپردازند در نظر گرفته شده است.


در زمینه سفر ارزان، طمع شخصی و سازمانی ممنوع!

وی افزود: بی شک با برنامه ریزی و تدوین اساسنامه در این حوزه می توان نتایج شگفت انگیزی از سفر ارزان به دست آورد. این در حالی است که خیلی ها فکر می کنند دولت باید در این زمینه هزینه زیادی کند! برخلاف تصور عموم، این طرح می تواند در سفر ارزان و درآمد خوب و رضایت بخش هموطنانمان کمک کند. مشروط بر اینکه برنامه ریزی دقیق و همه جانبه ای در این زمینه انجام شود و افراد و سازمان های فعال در این زمینه به دنبال منفعت شخصی نباشند که در این صورت بدون شک با شکست مواجه خواهند شد.


اهداف ضمنی پیامدهای مثبت گردشگری در جامعه


03255d52 504a 4767 a6c8 f81b67e19755 خبر خاکستری

نباید فراموش کرد که سفرهای ارزان تنها به سفر گروهی از هموطنان خلاصه نمی شود و به طور کلی آثار مثبت این گونه سفرها را پس از مدتی در جامعه شاهد خواهیم بود. زیرا افراد از همه گروه‌ها نیز به طبقات خاصی سفر می‌کنند، مانند افراد فقیر که دستمزد و درآمد کمتری نسبت به سایر افراد جامعه دریافت می‌کنند، با سفر ارزان به آرامش و بهبودی می‌رسند. در نهایت راندمان کار در سراسر جامعه افزایش می یابد و این دستاورد علاوه بر سود مالی و درآمد بیشتر برای مردم موجب رضایت و همدلی می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید