ساختار «گردشگری زیارتی» بهترین الگو برای ایجاد «سفر ارزان» است/ وزارت میراث باید در راه اندازی «گردشگری» پیشگام باشد.


ساعت: 15:05
تاریخ انتشار: 1401/02/04
کد خبر: 1834127

یک راهنمای گردشگری گفت: به دلیل رونق گردشگری در دولت روحانی، سازمان میراث فرهنگی به «وزارت میراث و گردشگری» تبدیل شده است. اما هیچ کاری انجام نشد، حتی برنامه ای برای رونق گردشگری. در دوره جدید اما وزارت میراث با برنامه های خود می تواند «گردشگری ارزان و سفر از طریق تورهای زیارتی را راه اندازی کند که در این صورت سود زیادی نصیب کشور خواهد شد.


مرتضی دهکامهراهنمای سفر در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ; با توجه به تعهدات و انتظارات دولت سیزدهم در خصوص پویایی و فعال شدن صنعت گردشگری در عرصه بین المللی و از سوی دیگر راه اندازی سفرهای بین شهری به عنوان سفرهای ارزان قیمت که در بسیاری از کشورها به صورت تورهای چند روزه در می آید. قبل از هر چیز باید یادآوری کنم که بهانه ها و اظهارات برخی از مسئولان و نمایندگان مجلس در یک موضوع در زمان تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارت میراث و گردشگری را فراموش نکرده ایم. صنعت در آینده نزدیک نرخ ارز بالایی برای کشور خواهد داشت.


bac7906b a226 4880 98df d6b8b4ad479f خبر خاکستری

وی گفت: متأسفانه ما هرگز به مرز این وعده نرسیدیم. گفتند در حوزه گردشگری داخلی و خارجی چه برنامه‌هایی تدوین کرده‌اند و چه برنامه‌هایی برای علی‌القاعده دارند، چون چیزی در این زمینه وجود ندارد، اعتقاد بر این است که حتی برنامه‌ریزی گردشگری در اندرهم هنوز کوچه‌ای است.


94e74c67 7ac4 4c4c af91 509e87f90e0f خبر خاکستری

لیدر تور محلی ادامه داد: این مطالبات در چند سال اخیر به حدی افزایش یافته که شعار گردشگری جایگزین نفت شده است. به خصوص در شرایطی که قیمت نفت به شدت افزایش یافته و این شعارهای صنعت گردشگری جایگزین نفت در جامعه یکی از رسانه ها دیده و شنیده شده است. متاسفانه در دوره ای که وزارت میراث و گردشگری بر عهده آقای مونسان و برادرزاده آقای روحانی بود، هیچ اقدامی در حوزه گردشگری صورت نگرفت. هرچند باز هم تاکید می کنم که این روزها تقریبا مصادف با ورود تاج به کشور بود، اما حداقل انتظار می رفت سناریوهایی در این زمینه تدارک دیده شود، اما متاسفانه این موضوع تا دولت دوازدهم به حال خود رها شد و گردشگری همچنان یک مقوله است. یک نقطه سر خط هست!


d23b5910 5662 4d1f 8058 c5b30479fcfe خبر خاکستری

وی در بخشی دیگر از سخنان خود تصریح کرد: البته من فقط یک معتمد هستم نه سیاستمدار و با هیچ دولتی کاری ندارم. اما نمایندگی دولت ها در زمینه کاری و علایقم برای من بسیار مهم است. من به عنوان یک راهنمای تور، وضعیت اسفبار گردشگری را بیشتر و بهتر از دیگران می بینم. گرچه متاسفم وقتی گردشگران خارجی زیادی دیدم که برخی شهرهای ایران مثل اصفهان، یزد، اردکان، تبریز و … را دیدند. و تاثیرات بر معماری و زیبایی های طبیعی این شهرها و طبیعت بکر جنگل ها و بیابان ها. و در آنجا کوهها و دریاها واقعاً شگفت زده می شوند. این به معنای جاذبه های گردشگری و فرصت های بالقوه ای است که ما هنوز متوجه آن نشده ایم. چون باعث شد گردشگری و گردشگری دیدن این جاذبه ها یعنی ارز، رونق اقتصاد، یعنی کارآفرینی و چرخه ای به نام زندگی. زیرا بسیاری از کشورها فقط از طریق گردشگری اوقات بسیار خوبی دارند. به گونه ای که گردشگری مانند تسبیح همه مشاغل را به هم پیوند می دهد و همه از پولی که به یک شهر یا کشور می رود سود می برند.


136ee383 2463 42a5 8284 8d7101df2a66 خبر خاکستری

دهکامه افزود: اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، اظهارات دیده و شنیده شده از سوی معاونت گردشگری وزارت میراث، دلگرم کننده است; البته به شرطی که این گفته ها به مرحله ظهور و فعل برسد. از جمله اینکه وزارت میراث و گردشگری باید تمام تلاش خود را بکند تا مردم ابتدا کشور خود را ببینند و به شهرها و مکان های دیدنی سفر کنند. من در اصفهان زندگی می کنم، اما عجیب است که بسیاری از اصفهانی ها شهر خود را ندیده اند! این یک عیب بسیار بزرگ است. البته در شهرهای دیگر هم همینطور است. چون اگر خانواده ای بخواهد برای یک سفر دو سه روزه برنامه ریزی کند باید هزینه های زیادی متحمل شود. در حالی که این کار باید در قالب پروژه های دیگر توسط دولت محقق شود که به نظر من تورهای چند روزه بهترین گزینه برای این کار است.


1fd575e3 f98d 4371 b67f 4a2fc38fd9b8 خبر خاکستری

وی افزود: معاونت گردشگری باید از طریق هتل ها، رستوران ها و اماکنی که در اختیار دارد، با کمک دولت تمام تلاش خود را انجام دهد تا مردم چند سفر کوتاه چند روزه در سال داشته باشند. از شهری به شهر دیگر در قالب تور امکان پذیر است و در صورت برنامه ریزی، این برنامه ها با قیمت بسیار بسیار پایین امکان پذیر است. چرا که پیشگام این گونه تورها، تورهای مذهبی و زیارتی است. چطور می شود مثلاً 100 تا 150 هزار تن از اصفهان تا جمکران یک سفر سه روزه داشت. خدمات ناهار، اسکان و حمل و نقل معمولی نیز شامل می شود و زائران هیچ هزینه دیگری را پرداخت نمی کنند. چنین سفرهایی حتی به کربلا، نجف و سوریه قبل از ظهور داعش بی سابقه بود و اگر در این چارچوب برنامه ریزی و هزینه شود، امکان سفرهای ارزان قیمت وجود دارد.


1528e365 3562 4e9c b755 2e442ce0fcac خبر خاکستری

وی در بخشی دیگر از سخنان خود خاطرنشان کرد: کارکرد این سفرها نشان دادن کارآمدی در کار، بالا بردن آستانه تحمل جامعه و جلوگیری از درگیری های خیابانی خواهد بود. مثلاً در کشوری مانند ژاپن مردم مجبورند در طول ماه به مسافرت بروند. این سفر رایگان است. زیرا دولت می داند که اگر برای سفر هر شهروند چند صد ین هزینه شود، بدون شک چندین هزار ین در کارش به نفع کشور خواهد بود. با این حال، انتظار می رود وزارت میراث و گردشگری دولت با کمک دولت، هتل ها، رستوران ها و مکان های مسافرتی و گردشگری را ساماندهی کند تا شهروندان ایرانی بتوانند حتی به صورت فصلی، ارزان و با هزینه بسیار کم سفر کنند. بدون شک این سفرها برای کشور برای ایجاد نگاه میهن پرستانه در زمینه های بازگشت اقتصادی و سایر حوزه ها مانند سلامت روان که مدتی است در رسانه ها دنبال می کنم و در سایر زمینه ها با پرداخت هزینه اضافی مفید خواهد بود. به عنوان یک درمان و … جلوگیری خواهد کرد.


872fb011 dab4 4e21 aaef 4392dffa57a8 خبر خاکستری

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید