میرکاظمی درباره افزایش حقوق بازنشستگان چه گفت؟

میرکاظمی درباره افزایش حقوق بازنشستگان چه گفت؟

این توضیحات مختصر در حاشیه جلسه شورای دولت ارائه شد و به گفته وی، مسعود میرکاظم با کلماتی شنیدنی گفت: قانون مقرر کرده که باید انجام شود، بحث مربوط به صندوق تامین اجتماعی است و صندوق مربوط به دولت نیست.» این بخش مربوط به هیئت مدیره (هیئت امنای) سازمان است و طبق مصوبات قانونی انجام می شود و ممکن است تاخیر داشته باشد اما مستثنی نیست.

با توجه به طولانی شدن بحث افزایش حقوق بازنشستگان و ورود بحث برانگیز شورای اسلامی به این موضوع، در مجموع از سخنان روز گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه نمی توان چیز جدیدی به دست آورد و مشخص نیست چه چیزی. تصمیمی که دولت برای حل این مشکل اتخاذ کرده است.

سخنان مجهول رئیس سازمان برنامه

این نقل قول کوتاه به همراه توضیحات طرح ارزشیابی معلم دیروز به طور مداوم در فضای مجازی بازنشر و منتشر می شود. با وجود این ارتباط بازنشستگان معترض چیزی از این توضیحات متوجه نمی شوند.

مشخص نیست دولت با گوش دادن بیشتر به سخنان مسعود میرکاظمی اشتباه خود را پذیرفته است یا خیر. آیا در تصمیم بحث برانگیز افزایش 10 درصدی مستمری ها تغییری ایجاد می شود؟

در همین رابطه علی دخانکیا رئیس مرکز امور بازنشستگان و بازنشستگان تامین اجتماعی شهر تهران به تجارت نیوز گفت: سخنان اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه را نشانه می گیریم، انتظار داریم ایشان یعنی قانونی که آقای میرکاظمی به افزایش دستمزد کارگران بازنشسته اشاره کردند، گفتند همان ماده 41 قانون کار و ماده 96 قانون تامین اجتماعی باشد که مبنای تعیین دستمزد کارگران شاغل بوده است. مستمری بازنشستگان از تامین اجتماعی برای چندین سال.

نظر رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از این جهت حائز اهمیت است که از یک سو پس از استعفای خجت الله عبدالمالکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اکنون زیر نظر یک رئیس است و از سوی دیگر در ماه های اخیر پیشنهادات و توصیه های این سازمان نقش موثری در تغییر دستمزد کارگران و کارمندان داشته است.

دلیل اهمیت موضوع

اختلاف مستمری بگیران تامین اجتماعی و شورای دولت از آنجا آغاز شد که شورای دولت برخلاف مصوبه هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی، حقوق بازنشستگان با سایر سطوح درآمدی را به جای 38 درصد، تنها 10 درصد افزایش داد. واکنش عمومی بازنشستگان معترض، کمیسیون تطبیق آئین نامه مجلس را بر آن داشت تا به این موضوع رسیدگی کند.

نتیجه این بررسی هفته گذشته منتشر شد و بر اساس آن مجلس در کنار بازنشستگان قرار گرفت و رای به لغو مصوبه شورای دولت داد.

این وضعیت مبهم پس از آن به وجود آمد که دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت اعلام کرد: تا زمان اعلام رسمی این موضوع از سوی رئیس مجلس، نظر شورای اجرایی مشورتی بوده و اصلاح مصوبه بر اساس این نظر لازم الاجرا خواهد بود. .

پیش از ورود مجلس، تعدادی از بازنشستگان در اعتراض به این وضعیت به دیوان عدالت اداری شکایت کردند.

دولت چه تصمیمی خواهد گرفت؟

عقب نشینی شورای دولت در مسیر افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی موضوعی است که برخی کارشناسان با تردید به آن می نگرند.

علیرضا حیدری، نایب رئیس اتحادیه ایثارگران جامعه کارگری پیش از این در گفت و گو با تجارت نیوز اظهار داشت: با توجه به رویکرد اقتصادی دولت و برنامه کنترل قدرت خرید، بعید به نظر می رسد که دولت در افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی تجدید نظر کند. به نظر شورای اسلامی.

وی در جمع امثال محمدحسن زاده معاون فنی و درآمد و رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی نیز در صفحه اینستاگرام خود نوشت: با انتشار مصوبه کمیسیون تطبیق مجلس، دولت هیچ انتخابی جز کناره گیری.»

دیدگاهتان را بنویسید