ناخواسته و رها شده در کوی و برزن

ناخواسته و رها شده در کوی و برزن

روز جدید : پیدا شدن نوزاد در سطل زباله در نازی آباد تهران هنوز داغ بود که دیروز خبر پیدا شدن نوزاد رها شده دیگری در میدان ونک تهران منتشر شد. این خبر خیلی زود توسط سازمان رفاه تایید شد. به گفته کارشناس بحران بهداشت و محیط زیست و پژوهشگر برنامه ریزی و توسعه، روز گذشته اما آمارها به سرعت در فضای مجازی، کانال های خبری و سایت های خبری منتشر شد. تنها 5000 جنین یا نوزاد در 10 روز گذشته آزاد شده اند. چهره ای عجیب که همراه با خبر دو نوزاد رها شده در تهران، نگرانی از موجی از زایمان های ناخواسته و البته رها شدن آنها را تشدید کرده است. اگرچه چنین آماری غیرواقعی به نظر می رسد و نیاز به بررسی بیشتر دارد، اما نمی تواند مهم باشد. ارائه داروهای ضد بارداری و حذف غربالگری قبل از تولد ممکن است تولد کودکان ناخواسته باشد. در مواردی، رها شدن این نوزادان و متعاقب آن افزایش جمعیت یتیم خانه آنها ممکن است سهل انگاری باشد.

آمار مورد مطالعه

در روزهای اخیر دکتر محمدرضا محبوب فر کارشناس بحران های بهداشت و محیط زیست و پژوهشگر برنامه ریزی و توسعه در گفت و گو با پایگاه خبری 24 گفت: طبق آماری که مراکز بهداشتی و درمانی، مددکاران اجتماعی و … در اختیار وی قرار داده اند. در 10 روز گذشته 5000 نوزاد در سراسر کشور رها شده اند. این یعنی 500 نوزاد در روز. این عدد هنگام در نظر گرفتن آمار رسمی نشان داده می شود. تعداد تولدها در بهار 1400 تقریباً 270000 است که اگر همین آمار را برای بهار امسال در نظر بگیریم یعنی حدود 30000 نوزاد در 10 روز به دنیا آمده اند. رقمی که در کنار آمار 5000 نوزاد رها شده در 10 روز قرار می گیرد، کمی عجیب و غیرمنطقی به نظر می رسد و پذیرش آن به معنای رها شدن یک ششم تولدها است!

در کنار این آمار با این رقم بزرگ; روز گذشته اما محمد نصیری معاون اجتماعی کشور از رها شدن 61 نوزاد در سال گذشته توسط والدین بیولوژیکی شهرشان به ویژه در نزدیکی مهدکودک ها خبر داد. از نظر عددی بسیار کمتر از آمارهای قبلی است.

خبر پیدا شدن نوزاد در سطل زباله در نازی آباد تهران همچنان داغ بود که روز گذشته خبر پیدا شدن نوزاد رها شده دیگری در میدان ونک تهران منتشر شد. این خبر خیلی زود توسط سازمان رفاه تایید شد

با این حال شاید حقیقت در وسط گفته های این دو نفر باشد. اعدادی که در آمار رسمی نیستند. اما می تواند گوشه ای از این تاریکی را روشن کند.

370 هزار سقط در سال در کشور

شاید برخی از آمار رهاسازی نوزادان را باید در دوران جنینی آنها جستجو کرد. رئیس کارگروه جمعیت مرکز اجرای سیاست های مشترک گفت: سالانه 370 هزار سقط جنین در کشور داریم که سه درصد آن با مجوزهای قانونی انجام می شود.

صالح قاسمی گفت: 96 درصد سقط جنین ها مربوط به ازدواج های رسمی است.

در حالی که دولتمردان ایران به شدت در تلاش برای کاهش سقط جنین هستند، طبق طرح جوانان ایرانی، سیاست‌هایی را برای کاهش عرضه داروهای پیشگیری از بارداری برای افزایش نرخ زاد و ولد اجرا می‌کنند و در گام اول عرضه رایگان این اقلام در ایران ممنوع شد.

در چنین شرایطی برخی کارشناسان معتقدند زایمان ناخواسته آغاز فاجعه ای است که با ممنوعیت آموزش و پیشگیری از بارداری از یک سو و تورم شدید از سوی دیگر رخ خواهد داد. زایمان هایی که در برخی از گروه های محروم اتفاق می افتد در بهترین حالت می تواند منجر به سقط جنین شود و در غیر این صورت منجر به رها شدن یا حتی فروش نوزادان شود.

افزایش نرخ تولد فرزندان ناخواسته

نایب رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان به خبرنگار ایلنا گفت: هدف ما تشویق جمعیت به باروری، ایجاد جمعیت سالم و پر کردن شکاف جمعیتی در جامعه است. برای رسیدن به این هدف، اساساً باید ببینیم که چرا کاهش باروری رخ داده است. چرا میل به ازدواج و بچه دار شدن کم شده و طلاق ها اینقدر زیاد شده است؟

مریم کاشانیان، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با انتقاد از محدودیت روش های پیشگیری از بارداری بر اساس طرح جوانان جمعیت گفت: باردار هستند و این پیشگیری از مشکلاتی است که به خودی خود می تواند سلامت باروری زنان را تحت تاثیر قرار دهد. به شدت کاهش یافته و استفاده گسترده از آنها در مراکز بهداشتی درمانی نیز متوقف شده است.»

خرید و فروش نوزاد در مناطق حاشیه شهر

علاوه بر افزایش سقط جنین و رها شدن نوزادان، مشکل دیگری به نام خرید و فروش نوزاد در مناطق فقیرنشین شهری وجود دارد که نباید از آن غافل شد. داستان فروش نوزادان پس از تولد دردناک است. بچه هایی که ناخواسته وارد این دنیا شده اند تا پول سیاه پدر و مادرشان شوند. این گوشه ای از ماجرای عجیبی است که این روزها اگر از میدان هایی مانند میدان شوش تهران و حاشیه کلان شهرها رد شوید، با او روبرو می شوید. گاهی دامنه این فروش ها به دنیای مجازی هم می رسد. برخی از این والدین به دلیل فقر، برخی به دلیل اعتیاد و برخی دیگر به دلیل مشکلات فرهنگی، نوزادان خود را به نامزدها می فروشند. اگر این بچه ها خوش شانس باشند به آغوش افرادی که از آنها مراقبت می کنند سپرده می شوند. اما اغلب این نوزادان سرنوشت خوبی در پیش دارند و آنها نیز وارد زنجیره ای بی پایان از آسیب های اجتماعی خواهند شد.

بر اساس طرح احیای جمعیت، دولت سیاست هایی را برای کاهش عرضه داروهای پیشگیری از بارداری به منظور افزایش نرخ زاد و ولد و در وهله اول ممنوعیت عرضه رایگان این اقلام در مراکز بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت اجرا می کند. ; اقدامی که می تواند منجر به تولد نوزادان ناخواسته و تعداد دفعات ماندن آنها در خیابان های شهر شود

فاجعه ای که در رومانی رخ داد

رئیس جمهور رومانی در سال 1966; چائوشسکو برای افزایش جمعیت و نیروی کار، پیشگیری از بارداری را ممنوع کرده است. متخصصان زنان بخش دولتی زنان در سنین باروری را برای کمک به افزایش باروری معاینه کردند. خانواده هایی که کمتر از 5 فرزند دارند مشمول مالیات می شوند. بنابراین، نرخ تولد به طور چشمگیری افزایش یافت. بسیاری از خانواده های فقیر توانایی نگهداری از فرزندان خود را نداشتند و مجبور شدند آنها را در مؤسسات دولتی رها کنند. دولت تعداد این موسسات را افزایش داده است تا تقاضای رو به رشد را برآورده کند. در سال 1989، زمانی که دولت چائوشسکو سقوط کرد، 17000 کودک در این موسسات بودند. محققان در حال بررسی پیامدهای تربیت کودکان در یتیم خانه ها هستند و نتایج چنین تحقیقاتی برای تعیین سیاست های دولت بعدی طبقه کارگر مورد استفاده قرار گرفته است. تحقیقات نشان می دهد که اکثر این کودکان به دلیل اینکه در محیط خانوادگی نبودند و محبت مستقیم والدین را دریافت می کردند، نه تنها با ناهنجاری های رفتاری شدید دست و پنجه نرم می کردند، بلکه ضریب هوشی پایین تری نیز داشتند. از آن زمان سال‌ها می‌گذرد و بیشتر یتیمان رومانیایی به آغوش خانواده‌های خود بازگشته‌اند یا خانواده‌های دیگری از آنها مراقبت می‌کنند، اما بیشتر آنها با همان اختلالات رفتاری و مغزی زندگی سختی را سپری می‌کنند. مشاهده عواقب این حادثه از سال 1384 منجر به ممنوعیت حضور کودکان زیر 2 سال در موسسات شده است، مگر اینکه کودک دارای معلولیت شدید باشد. امروزه میلیون ها یتیم در سراسر جهان تحت نظارت نهادهای دولتی زندگی می کنند. با این حال، با توجه به نیاز به یک محیط مناسب برای مراقبت از این کودکان و رشد مغز آنها، دولت ها باید راهی برای تربیت این کودکان در شرایطی بیابند که رشد مغز آنها را تضمین کند.

شاید این تجربه ملموس چند دهه اخیر نشان دهد که سیاست هایی که خانواده ها را مجبور به فرزندآوری می کند در شرایطی که بحران اقتصادی مشکلات زیادی را در کشور ایجاد کرده است چقدر می تواند فاجعه بار باشد. این بدان معناست که علاوه بر افزایش احتمال تولد کودکان دارای معلولیت های مادرزادی، احتمال به دنیا آوردن فرزندان ناخواسته ای نیز افزایش می یابد که والدین از آنها بهره ای نمی برند و گاه رها می شوند. اتفاقی که تبعات اجتماعی جبران ناپذیری برای سرمایه اجتماعی کشور خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید