نافرمانان بدون شک اطاعت از احکام الهی هستند


ساعت: 13:16
تاریخ انتشار: 91/01/29
کد خبر: 1822905

اطاعت از فروتن، اطاعت محض است، بدون شک از احکام الهی. عبادتی که در آن عبد غرق در توجه کامل به جلال و جمال خداوند است و خود را درنمی یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تیتریک; تفسیر دعای شانزدهم ماه مبارک رمضان چنین است:

الله عامضدی فیف، اوالواه القوسین و اشرفی صدری، بعد از الکباتین، الحفین: خدایا در این ماه سیب را رها می کنیم و پوست خود را به روی همان بازگشت ویرانگر باز می کنیم.

خضوع به معنای خضوع در برابر ذات باری تعالی و اطاعت از آن است، بدون اینکه کمترین تکبر و بزرگی نسبت به اوامر و نواهی آن ابراز شود.

اطاعت از فروتن، اطاعت محض است، بدون شک از احکام الهی. عبادتی که در آن عبد غرق در توجه کامل به جلال و جمال خداوند است و خود را درنمی یابد. این مقام با توحید خالص حاصل می شود و با ریاضت و خونریزی و مبارزه حاصل می شود.

کمترین حالت خضوع این است که بدانی عبد بدون عنایت مولایش بی فایده است، حتی عبادت او نیز بدون لطف الهی محقق نمی شود.

حالت Anaba ویژگی هایی دارد که به برخی از آنها اشاره می کنم:

در عناباء بازگشت از خود و خلق به سوی خالق یکتا شرط اول است.

تحلیلگر باید مدام به خدا روی آورد.

انابه به دو صورت عملی و قلبی تقسیم می شود. در عمل، مهمترین چیز این است که گناه را ترک کنید.

کسی که نمی خواهد گناه کند، حتی بدون آه و ناله، «مینیب» محسوب می شود.

در قرآن کریم از پیامبران عظام «منیب» و «اواها» یاد شده است: آدم، یعقوب، ابراهیم، ​​داود، سلیمان، ایوب (ع).

خداوند متعال از امثال او انتظار دارد و منیب به دلیل ارتباط مستمر با ذات باری تعالی و قدرت مطلق قوی ترین فرد به شمار می رود.

راه های به دست آوردن حالت انابه عبارتند از: توجه به آیات و نشانه های عظمت حق تعالی، ترک گناه، امام صادق (ع) وداع با شب آخر ماه مبارک رمضان را عامل موفقیت انابه می داند. در جزئی ترین خواسته ها و نیازها خداوند حتی نمک طعام را بالا می برد، دعاها را به صورت انابه می خواند، مانند دعای کمیل، ابوحمزه تملی، دعای همشهرا، ارتباط با قرآن کریم از طریق تلاوت و تفسیر. خواندن، تفکر و عمل به احادیث اهل بیت (ع).

شخص ثروتمند توانایی پذیرش قانون را دارد. شرح صدر یعنی این، صاحب شرح صدر غم حق را در دل نمی یابد، در هر حال سختی ها را متحمل می شود، زیرا دل دریای او پهن است و با نگاهی عادلانه در خود تصمیم می گیرد.

خجت الاسلام محمدعلی فتحی; کارشناس مذهبی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید