سید حسن خمینی: نسبت به احکام الهی حساس باشید اما بین مردم تفرقه نیندازید/خدمت به عقیده و رفتار مردم بستگی ندارد.

سید حسن خمینی: نسبت به احکام الهی حساس باشید اما بین مردم تفرقه نیندازید/خدمت به عقیده و رفتار مردم بستگی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی ظهر امروز در دیدار رئیس و جمعی از مسئولان جمعیت هلال احمر و نماینده فقیه در حرم امام با اشاره به روایت امام باقر علیه السلام. (علیه السلام) که سخنی از امیرالمومنین (علیه السلام) نقل کرده است. گفت: می گوید «خداوند سبحان خداوند چهار چیز را در چهار چیز پنهان کرده است. شخصی رضایت خود را از عبادت شما پنهان کرده است.» یعنی معلوم نیست کدام یک از عبادات خدا را خشنود می کند. ممکن است نماز صبح شما باشد یا نماز عصر شما. پس مراقب باشید که همه آنها را کامل کنید. وی در ادامه این جمله می گوید: «بنابراین هر اطاعتی را که خدا را خشنود سازد، اندک شمرده و نمی دانید».

وی با اشاره به ادامه روایت مذکور گفت: سپس ادامه می دهند. و خشم خود را در میان گناهان پنهان می کند. پس هیچ گناهی را که ممکن است خشم خدا باشد و شما آن را نمی دانید، دست کم نگیرید. و اجابت خود را در دعای خود پنهان می کرد. پس هیچ درخواستی را که می توان به آن پاسخ داد و شما آن را نمی دانید، دست کم نگیرید.»

امام یادگار با اشاره به آخرین بند از سخنان امیرالمومنین علی (ع) یادآور شد: می فرماید: «و ولى خود را در ميان بندگانش پنهان كرده است، پس به هيچ يك از بندگان خدا با خوارى نگاه مكنيد كه شايد او ولى خداست و شما نمى دانيد». در برخورد با مردم باید مدام به خود یادآوری کنیم که شاید این فردی که از نظر ما آدم کوچکی است اهل دنیای بزرگتری است. در قصیده ای منسوب به مولی المحدین (علیه السلام) آمده است. “ای تازوم انخ جنایت بزرگ و دروغ در عالم جلال”. يعنى: «تو فكر مى كنى آدم كوچكى هستى امام، عالمى بس بزرگ در تو نهفته است».

سید حسن خمینی خطاب به حاضران در جلسه گفت: هر فردی که در جامعه می بینید ممکن است یکی از اولیای خدا باشد که من و شما او را نمی شناسیم. کیست که خواب چشمانم را می شکند؟; هر انسانی می تواند بزرگ باشد.

وی با اشاره به روایتی تاریخی گفت: از شیخ ابوالحسن هرکانی که عارف است نقل می کند که خانقاه داشته است. در طول تاریخ، صومعه ها مکان هایی بوده اند که مسافران هنگام آمدن به آنجا می رفتند. شب سفره گذاشتند که آمدند نان خوردند. مثل مسافرخانه ای که همه وارد آن شده اند. می گویند روی در نوشته شده است. «هر کس به این خانه آمد، به او نان بدهید و ایمانش را زیر سؤال نبرید، زیرا آنچه در نزد خدای متعال ارزش جانی دارد، نزد بلحسن نان می ارزد».. خدا بهش زندگی داد پس من و تو نان بهش نمیدیم؟ دست ما بود؟

یادگار امام یادآور شد: هلال احمر نهادی است که با همه بندگان خدا در ارتباط است و تمام قدرت و شیرینی و عظمت کارش این است که رنگ نمی شناسد، نژاد نمی شناسد، دین نمی شناسد و درد برایش مهم است. هلال احمر هر چه دردی داشته باشد حضور خواهد داشت و هیچ اندازه و میزان و دین و نژاد و قداست و مذهب و شاید ملیت نمی شناسد. «بچه‌های انسان اعضای یکدیگرند که در خلقت سنگی گرانبها هستند/ وقتی عضوی زخمی شود، زمان به اعضای دیگر رحم نمی‌کند. از سختی های دیگران غمگین مباش که نامت از مردم پوشیده است.. سعدی نمی گوید «سخت مسلمان یا دوست، بلکه می گوید سختی کار آدم».

وی با بیان اینکه هیچ یک از بندگان خدا را کوچک ندانیم، توصیه کرد: در برخورد با مردم دائماً به خود یادآوری کنیم که شاید این فردی که در نظر ما آدم کوچکی است اهل دنیای بزرگتری باشد. در عین حال بسیار مهم است که به اعتقادات خود پایبند باشیم و نسبت به دستورات خداوند حساس باشیم، اما باید بسیار مراقب باشیم که در این موارد مردم را از حاکم جدا نکنیم. خدمت در همه ابعاد آن نمی تواند متکی به اعتقاد و رفتار باشد و تمام قدرت هلال احمر در آن نهفته است. خدمات رسانی در همه ابعاد آن نمی تواند به نظر و رفتار مردم بستگی داشته باشد و این تمام نقطه قوت هلال احمر است.

سید حسن خمینی ادامه داد: بسیاری از زیبایی این لباس های هلال احمر به دلیل فرم آنهاست. می گوید من به تو کمک خواهم کرد، تو را مال خودم می دانم. قبل از اینکه بپرسم کی هستی، می پرسم مشکلت چیست؟ به این شعار احترام زیادی قائل شوید زیرا مبدأ صلیب سرخ جهانی و سپس هلال احمر اسلامی و هلال احمر کشورهای اسلامی بر اساس همین ایده شکل گرفته است.

وی در ادامه سخنان خود با اعلام اینکه در بین مردم از اولیای خدا کم نیست، گفت: حرف من به این معنا نیست که دست بردارید و به کوه بروید، بلکه بدانید در میان این مردم کوچه و بازار هستند. آنها جزو قربانیان هستند. دست کسی را بگیر، بنابر تعبیر این روایت، شاید بنده ای است که خداوند او را در میان بندگان دیگر پنهان کرده است.

یادگار امام در پایان با تشکر از زحمات جمعیت هلال احمر گفت: واقعیت این است که هلال احمر نهادی بسیار ارزشمند، قدرتمند، خوشنام و موفق است و انشاالله این موفقیت ها روز به روز بیشتر خواهد شد و قدردانی می کنیم. اهتمام به دوستان هلال احمر باید سرخ باشد و خدا کنه مدیریت هلال احمر نگاه بهتری به زندگی پرسنل و افرادی که در مجموعه هستند داشته باشد. روزگار سختی است و می دانیم که همه باید تا جایی که می توانیم به این مجموعه کمک کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید