نام مصلی امام خمینی 15 سال قبل از انقلاب رفسنجان


ساعت: 12:13
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۵
کد خبر: 1808633

نویسنده کتاب انقلاب اسلامی در رفسنجانی مطرح کرد؛

نویسنده کتاب تاریخ انقلاب اسلامی در رفسنجانی گفت: مبارزات رسمی مردم رفسنجانی از سال 1340 آغاز شد، رفسنجانی شهری مذهبی، مبلغ و پیشگام در انقلاب است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از راه آرمان، حسین صفری نویسنده و مورخ کتاب انقلاب اسلامی در رفسنجان درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی در رفسنجان گفت: کسانی که تاریخ را می نویسند باید بدون هدف بنویسند، بنابراین من قبل از انقلاب رفسنجان تاریخ را نوشتم. با تاکید بر فرمایش مقام معظم رهبری.

وی افزود: اولین قدمی که برای نگارش داستان رفسنج برداشته شد، مصاحبه با تمام کسانی بود که در تظاهرات شرکت کردند و اهل مبارزه و شکنجه بودند و با نزدیک به 100 نفر از مبارزان آن زمان مصاحبه شد.

رفسنجانی همیشه در قلب مبارزات تهران بوده است

صفری با اشاره به اینکه رفسنجانی شهری مذهبی و تبشیری است، گفت: رفسنجانی ها از نظر سیاسی مردمی تبشیری هستند، حتی قبل از انقلاب، حدود 100 سال پیش، حداقل یکی از هسته های جنگی که در تهران تشکیل شد، رفسنجانی بود.

وی بیان می کند: در سال 1337 مرحوم هزالی در رفسنج سخنرانی کرد. در آن زمان او علیه سینمای مفسد پهلوی صحبت می کرد و یک سال از تأسیس ساواک در سال 1336 می گذشت که مرحوم آیت الله هزالی برای سخنرانی علیه فساد به گناباد تبعید شد.

نویسنده کتاب تاریخ انقلاب اسلامی در رفسنجانی خاطرنشان می کند: مبارزات رسمی مردم رفسنجانی از سال 1340 آغاز شد، در زمینه مسائل سیاسی، مردم رفسنجانی از مراجع تقلید امام راحل هستند؛ مردم رفسنجانی از سال 1340 آغاز شدند. رفسنجان یکی از شهرهایی بود که تقریباً همه بزرگان، سیاسیون انقلابی و مبارزان به رهبری حضرت آیت الله خامنه ای در آن منبر می رفتند.

غسل تعمید مصلی امام خمینی 15 سال قبل از انقلاب

وی تصریح کرد: در شفیع آباد روستای کاسم آباد در سال 42 یعنی 15 سال قبل از پیروزی انقلاب مسجدی به نام امام خمینی(ره) نامگذاری شد.

صفری گفت: ما در رفسنج غیر رزمنده نداشتیم، عده ای محور مبارزه بودند مانند مرحوم پورمحمدی، خراسانی، شیخ حسین هاشمان، مرحوم شیخ محمد هاشمان در نوگ؛ از جمله اینها بود. در این شهر ما روحانی مرتبط با رژیم پهلوی نداشتیم.

وی ادامه داد: از 5 مهرماه مقدمه پیروزی انقلاب در رفسنج تقریباً مشخص بود و در آن زمان حکومت اسلامی در رفسنج زودتر از سایر شهرها در حال شکل گیری بود؛ در حالی که در رفسنج، دولت اسلامی زودتر از سایر شهرها تشکیل می شد. تقریبا هر روز صحنه های انقلاب در رفسنجان دیده می شد.

صفری گفت: اولین تظاهرات و صحنه های درگیری با کمک مردم کشکویه و برنامه ریزی رهبران انقلاب رفسنجان به ویژه روحانیونی مانند شیخ عباس پورمحمدی و شیخ محمد هاشمان آغاز شد و اولین حرکت ها در 10 مهر بود.

وی گفت: از روحانیون مبارز می توان به آخوند خراسانی، شیخ حسین هاشمیان، شیخ محمد انصاری، سید برهان، شیخ حسین مرادی، شیخ عباس شهاب الدینی که چندین سال در زندان به سر می برد و سید احمد هوراس که چندین سال در زندان نصف عمرش نقل قول

صفری خاطرنشان کرد: در موکب هایی که در رفسنج برگزار می شد، مرحوم رمضان اسدی پدر شهید بزرگتر بود، در جمع معترضان حاضر شد و قوی ترین رزمنده بود.

وی افزود: مرحوم سید مهدی طباطبایی که نماینده مشهد و آیت الله سعیدی رفسنجانی در زیر شکنجه های شاه به شهادت رسیدند از دیگر رزمندگان قدیمی هستند.

صفری به مکان هایی که در پیروزی انقلاب نقش موثری داشتند اشاره کرد و گفت: مدرسه تاج آباد، مدرسه علمیه سر چهارراه، طلاب حوزه علمیه از جمله آن مکان ها بودند، مسجد امام مرکز فرماندهی انقلاب رفسنج و امام زمان(عج) بود. مسجد شفیع آباد کاسم آباد است که نام آن حضرت امام خمینی (ره) حک شده است.

وی خاطرنشان کرد: بعد از روحانیت محور انقلابی بدنسازان بودند که به خوبی ایفای نقش کردند. اساتید معروف مرحوم حاج شیخ علی هنرمند، مدرس بودند. بسیاری از متدینین توسط او تربیت شدند. ما معلم مرتبط با رژیم شطرنج نداشتیم. ما فرهنگ ساواکی نداشتیم.

صفری وحدت مردم، رهبری امام و اعتقادات و دین را سه عامل پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: رکن اصلی انقلاب فرهنگی است و دشمن سعی دارد از این طریق به اسلام ضربه بزند. .

وی افزود: مردم در پیروزی انقلاب نقش داشتند، درست است که گرانی، گرانی و مشکلات اقتصادی، اما مردم به خاطر انقلاب همه اینها را متحمل می شوند، چون انقلاب ما یک انقلاب مردمی بود.

به گزارش آرمند کرمان، برای مشاهده فیلم این گفتگو می توانید به آدرس https://aparat.com/v/lYqgt مراجعه کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید