ناگفته های تحویل جیپ به نمایندگان

ناگفته های تحویل جیپ به نمایندگان

از روزی که سیدرضا فاطمی امین وارد وزارت صمت شد، قیمت خودرو در بازار چهار برابر شد. این بحران طرح استیضاح وزیر را آغاز کرد. سال گذشته که بحث استیضاح یک وزیر در مجلس جدی بود، به یکباره ورق باز شد و برخی از نمایندگان مردم در اولین طرح استیضاح وزیر، امضای خود را پس گرفتند. در روزهای اخیر افشای مبادله غیرقانونی بهمن خودرو و نمایندگان مجلس این دیدگاه را تقویت کرد که استیضاح فاطمی امین به دلیل برخی از بهارستانی ها در مجلس مطرح نشد. احمد علیرضا بیگی، افشاگر این ماجرا، فهرستی از نمایندگانی که مدعی دریافت خودروی شاسی بلند بودند را در اختیار برخی رسانه ها قرار داد و جنجالی ترین خبر این روزها را به مرحله تایید رساند. اگرچه این خبر ابتدا تکذیب شد و این نماینده به کمیته نظارت بر عملکرد نمایندگان مجلس و دادستان احضار شد، اما بیگی درنگ نکرد و موضوع به استیضاح وزیر صمت و برکناری وی کشیده شد. ستاره صبح در گفت و گو با احمد علیرضا بیگی نماینده مجلس به بررسی این موضوع پرداخته است که در ادامه می خوانید:

تاریخچه خودروساز و مجلسی چیست؟ چگونه این اتفاق افتاد و چند نماینده از این رانت بهره مند شده اند؟

سازمانی در فرآیندی کلاهبرداری و مخفیانه از بهمن خودرو خودرو خرید. هر چه بیشتر به داستان وارد می شویم، مشکلات مهم تری در این نمایش مشاهده می کنیم.
این درخواست در 5 اردیبهشت 1400 صورت گرفت و یک شرکت سوری به عنوان رابط مجلس و شرکت بهمن خودرو تشکیل شد. اما اجرای عملی موضوع و دستور تحویل طبق اسنادی که دارم در خرداد 1401 تا 20 مهر 1401 انجام شد. تعداد خودروهای تحویلی از 70 تا 75 عدد بود.
در زیر نامه ای که از این شرکت داریم امضای مسئول منابع انسانی شورای اسلامی وجود دارد و به همین دلیل از شرکت خواسته شد خودروها را به جمع 57 نفره نمایندگان مجلس تحویل دهد.
در شرایطی که رئیس جمهور در سال 1400 فرمان هشت ماده ای را صادر کرد و اعلام شد که واگذاری خودرو باید به صورت منسجم و در قالب یک سیستم واحد انجام شود، واگذاری خودرو با روش های دیگر قابل انجام نیست. قانونی شد خیلی حیف شد این اتفاق برای مجلس افتاد. خودروهای شرکت بهمن خودرو به صورت رانتی و بدون بخشش توزیع می شود. حضور قوه مقننه در ماجرای این واگذاری خودروهای اجاره ای اعتماد مردم به مجلس را خدشه دار می کند.

برخورد مجلس به خصوص هیات رئیسه که به این قضیه وارد شد چه بود؟

هیئت مدیره حاضر است موضوع را حل کند و ارجاع دهد و گفته می شود اتفاقی افتاده و تمام شده و ما موضوع را جمع آوری کرده و مسئول را حذف کرده ایم! اما برخلاف آنچه هیئت مدیره می خواهد، من و بسیاری از همکارانم معتقد به ریشه یابی مشکل هستیم.

من به عنوان نماینده به دلیل رسالتی که داشتم این موضوع را پیگیری کردم. این وظیفه را مردم بر دوش من گذاشته اند. من نماینده مردم هستم و به همین دلیل احساس قدرت می کنم. کاری که من انجام می دهم جلوه ای از قدرت مردم است. مردم به آشکار شدن این دست ها کمک می کنند.
هر نوع جلسه باید بعد از روت انجام شود. با این گونه پرداختن به موضوع می توان انتظار داشت که چنین حادثه ای تکرار نشود و قداست و اعتماد به شورای اسلامی خدشه دار نشود. در غیر این صورت با حل و فصل و سرپوش گذاشتن ماجرا هیچ چیز حل نمی شود.

در مورد استیضاح آقای فاطمی امین، نقش وزیر در ماجرای این تسلیم چه بود؟
اسناد و مدارک نشان می دهد که این دستور توسط مدیرعامل بهمن خودرو به درخواست آن شرکت صورت گرفته است. این دستور تاکید می کند که این فرآیند نباید ثبت شود و سپس ثبت می شود که باید به آن عمل شود. این سند به خوبی نشان می دهد که بهمن هودرو از غیرقانونی بودن کار خود آگاه بوده و اصرار داشت که کار بی سر و صدا ادامه یابد.

این شرکت با آگاهی کامل از عواقب اقدامات خود بدون هماهنگی با قدرت برتر دست به چنین کاری نمی زند. امروزه با روی کار آمدن قوه قضائیه یا کمیسیون تحقیق می توان مسیر این انتقال را ردیابی کرد و به بالاترین درجه ای رسید که دستور چنین اقدامی را صادر کرده است.

زمانی که حکم تسلیم خودروها در خرداد 1401 صادر شد و رسید بعدی به خرداد 1401 برمی‌گردد، یعنی این تسلیم‌ها درست زمانی صورت گرفت که موضوع استیضاح وزیر صمت جدی شد.

معرفی برخی از وزرای پیشنهادی دولت در هنگام دریافت رای اعتماد مجلس با انتقاد مواجه شد. آیا مجلس امروز به این نتیجه رسیده است که اشتباهات خود را تکرار نکند و وزرای با توانایی های ثابت و تجربه قابل قبول را نپذیرد؟

باید گفت که وضعیت امروز حکومت با شرایطی که در ابتدای دولت شاهد بودیم متفاوت است. امروز میزان انتقاد و حساسیت نسبت به کار دولت بالاست. ما از یک طرف انتخابات پارلمانی را در پیش داریم و کار دولت در انتخابات مجلس و انتخاب نمایندگان مردم حامی دولت تاثیر خواهد داشت. بنابراین پیش بینی می کنم مجلس با مسئولیت پذیری بیشتری به مشکلات برخورد کند و رضایت مردم را در اولویت قرار دهد.

امروز در مجلس خبری از عصبیت طیف همسو با دولت نیست و این گروه کمتر می گویند که باید در کنار دولت بود، نادیده گرفت و به آن مهلت داد. ! مجلس از این مرحله عبور کرده است.

شایسته سالاری و شایسته سالاری باید در حکمرانی شکل عملی پیدا کند. شاخص «با من باش» دیگر نباید در نظر گرفته شود. امروز انسان شایسته کسی است که بتواند زمینه تحصیل را برای رضایت مردم فراهم کند. به دولت آقای رئیسی فرصت داده شده است و او باید بتواند حمایت عمومی از دولت خود را تقویت کند. چنین هدفی تنها با انتصاب افراد مجرب و توانمند محقق می شود.

مجلس نتیجه استیضاح وزیر را دریافت کرد. وزیر استیضاح با توهماتی دست و پنجه نرم می کرد که آن را به دولت منتقل کرد. نمایندگان با مردم حوزه انتخابیه خود در ارتباط هستند و مشکلات را ملموس می بینند. واقعیت های زندگی مردم با آنچه از زبان رئیس جمهور یا زبان وزیر شنیده می شود متفاوت است. دولت باید از توهم دوری کند و به صحنه اجتماعی واقع بینانه نگاه کند.

افشای این رانت بار دیگر افکار عمومی و رسانه ها را به سمت موضوع خودرو و انحصار تولید خودرو در کشور سوق داد. به نظر شما راه حل بحران خودرو در کشور چیست؟

نه تنها در مورد خودرو، بلکه در مورد همه مسائل و مشکلات مملکتی باید به سمتی برویم که نظر مردم را تامین کند. وقتی انقلاب از حمایت مردم برخوردار است، مدیریت ارتش برآمده از انقلاب باید توسط مردم انجام شود. امروز در کجای حاکمیت مردم را می بینیم؟!

رهبری در دیدار رمضانی خود با مسئولان نظام اشاره کردند که باید بستر مشارکت را تا جایی که می توانیم توسعه دهیم و مردم را در حوزه های اقتصادی، سیاسی و مدیریت دولتی مشارکت دهیم. نادیده گرفتن مردم به نفع دولت نیست.

در حوزه خودرو باید افراد را وارد ماجرا کرد. اصل بر اراده مردم است. تا کی می توانیم بگوییم: درست است، ما چهار جور ماشین داریم، می خواهی، می خواهی، نمی خواهی، نمی خواهی! تا زمانی که خودروسازان وارد رقابت نشوند، قیمت خودرو کاهش نمی یابد و کیفیت خودرو بهبود نمی یابد.

مردم زمانی برای بورس به دولت اعتماد کردند و 400 هزار میلیارد تومان از دارایی های خود را در بازار سرمایه سرمایه گذاری کردند. نتیجه چه بود؟ اموال مردم را چگونه مدیریت کردیم؟ ما با ثروت ملتی که به ما اعتماد کردند چه کرده ایم؟ بعد از مدتی وزیری آمد و دستانش را مالید و گفت: شرمنده، پول شما سوخت و ناپدید شد!

پول مردم در بورس نسوخت، اما اعتماد مردم به توصیه های اقتصادی دولت از بین رفت. امروز هم ظاهر آنچه با اشتباهات دولت از بین رفته، سوخت سرمایه پولی است، نتیجه واقعی اشتباهات ما سوزاندن اعتماد مردم است. سرمایه ایران کشورهای همسایه را غنی کرد. اما در داخل فرصتی برای سرمایه گذاری، توسعه، اشتغال و بروز استعدادهای جوانان خود نمی یابیم.

دیدگاهتان را بنویسید