نحوه بررسی رتبه معلمان در هیئت امنا

نحوه بررسی رتبه معلمان در هیئت امنا

در اوایل دهه 1990، طرح رتبه بندی معلمان معرفی شد. این لایحه در روزهای پایانی دولت دوازدهم و هم اکنون پس از اصلاح لایحه رتبه بندی معلمان و تصویب آن در مجلس دولت سیزدهم (24 دی 1400) و پس از تدوین آیین نامه رتبه بندی معلمان به مجلس ارسال شد. در مرکز برنامه ریزی و امور اداری منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش قبلا جهت بررسی و اظهار نظر به هیات امنا ارسال شده است.

مجلس معلمان را به پنج ردیف «معلم-معلم»، «معلم-معلم»، «معاون»، «معلم-معلم» و «معلم-معلم» تقسیم کرد.

طبق مصوبه مجلس، احراز عناوین بالاتر مستلزم حداقل 5 سال سابقه در هر رتبه و کسب سایر شرایط لازم مندرج در مفاد اجرایی قانون است. مدت خدمت در هر رتبه به ازای هر سال کار تمام وقت در این مناطق برای معلمان شاغل در مدارس ابتدایی، مدارس استثنایی، مناطق فقیرنشین و مرزی و عشایری 3 ماه کاهش می یابد.

حداقل سابقه خدمت معلم برای احراز عناوین دانشیار و مدرس مدرس به ترتیب 15 و 21 سال می باشد.

فرآیند رتبه بندی کلیه معلمان بر اساس نتایج حاصل از دوره های ضمن خدمت، شایستگی های عمومی، تخصصی و حرفه ای، عملکرد رقابتی، دانش تخصصی آموزشی و پژوهشی، خلاقیت و نوآوری، سال ها سابقه تدریس، سال ها تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید. رجایی، سوابق مدیریتی در آموزش و پرورش، آخرین مدرک تحصیلی و کسب امتیاز لازم در نظام رتبه‌بندی معلمان در یکی از رتبه‌های این قانون و با رعایت مفاد اجرایی قانون حداکثر تا ساعت ۱۴۰۰ انجام می‌شود.

بلاتکلیفی در لایحه رتبه بندی هیات امنا
امروز ۱۹ آذر ۱۴۰۰، هادی طحنظیف، سخنگوی هیات امنا در نشست خبری خود درباره بررسی لایحه رتبه بندی معلمان گفت: طرح رتبه بندی معلمان به هیات امنا رسیده و در حال بررسی آن هستیم. وی ادامه داد: در خصوص بار مالی این لایحه با توجه به اینکه ماهیت لایحه این است، بخشی از بار مالی آن به طور طبیعی توسط دولت تامین شده است، اما در مورد قسمت هایی که به مجلس اضافه شده سوالات و ابهاماتی داریم و هستیم. با توجه به این مسائل.”

به گفته وی، پس از پایان تحقیقات، نتیجه نهایی و رسمی اعلام خواهد شد. البته زمان زیادی باقی نمانده و هیأت امنا 10 روز فرصت دارد و البته ممکن است 10 روز طول بکشد.

هدف از این رتبه بندی افزایش حقوق معلمان است یا ارتقای کیفیت آموزشی؟
برخی از کارشناسان معتقدند هدف اصلی در رتبه بندی معلمان ارتقای کیفیت نظام آموزشی است نه افزایش حقوق معلمان.

اما اگر هدف ارتقای کیفیت آموزشی است، چرا باید همه معلمان در رتبه بندی قرار گیرند؟ در مجموع 730000 معلم شامل این ارزشیابی می شوند و ممکن است بخش قابل توجهی از آنها امتیاز لازم را کسب نکنند. اکنون که نگاه معیشتی به طرح رتبه بندی حاکم است، انتظار می رود همه معلمان در رتبه بندی قرار بگیرند.

این نوع صحبت ها که بودجه را با چرتکه 730 هزار نفر تقسیم می کنند و می گویند هر معلم بین 700 تا 800 هزار تن دریافت می کند، یعنی در این لایحه به دنبال توزیع پول هستند نه به دنبال احراز صلاحیت.

معاون حقوقی و امور مجلس چندی پیش اعلام کرد که برای اینکه در پرداخت تعهدات طرح رتبه بندی معلمان مشکلی ایجاد نشود، از 31 شهریورماه این قانون را اجرا می کنند و می خواهند هر چه زودتر مصوبه نهایی را از مجلس دریافت کنند. دوستت دارم

با دشواری هایی که تاکنون در این طرح به وجود آمده است، باید دید رتبه معلمان در کجا قرار می گیرد و چقدر در ارتقای کیفیت نظام آموزشی و جلب رضایت معلمان و دانش آموزان موثر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید