نحوه فروش خودروهای وارداتی اعلام شد + جزئیات

نحوه فروش خودروهای وارداتی اعلام شد + جزئیات

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: خودروهای وارداتی تنها در بورس کالا به فروش نمی رسد.

اگرچه در آیین نامه واردات تاکید شده بود که خودروهای وارداتی فقط در بورس کالا عرضه می شود و فروش آنها از طریق بورس کالا انجام می شود. هیئت دولت هفته گذشته با حذف عبارت «خودروهای وارداتی فقط در بورس کالا» از بند 2 آیین نامه واردات حذف شد. بر این اساس این احتمال وجود دارد که فروش خودروهای وارداتی تنها از طریق بورس صورت نگیرد.

بر این اساس به نظر می رسد دولت برای عرضه این خودروهای خارجی علاوه بر فروش خودروهای وارداتی در بورس کالا، برنامه های دیگری نیز دارد.

چرا که موضوع تعیین قیمت این خودروهای وارداتی که تا پیش از این باید در بورس و بر اساس رقابت تعیین می شد، احتمالا با این تصمیم دولت تغییر خواهد کرد.

جزئیات اصلاحیه آیین نامه واردات خودرو

بنابراین گزارش، محمد محبر، معاون اول رئیس جمهور از تصمیم نوزدهمین جلسه هیات وزیران مبنی بر «بازنگری در قوانین واردات خودرو» در روزهای گذشته خبر داد.

بر اساس اصلاحیه ضوابط واردات خودرو که به پیشنهاد وزارتخانه های امنیت و اقتصاد انجام شد، عبارت «خودروهای وارداتی فقط در بورس کالا عرضه می شود» از بند دوم این آیین نامه حذف شد.

همچنین در بند (2) این آیین نامه تصریح شده است که «کارگروهی به سرپرستی وزارت امنیت و اعضای وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه موظف است از نرخ سود بازرگانی کالاهای وارداتی اطمینان حاصل کند. خودروها از نظر ارزش (FOB) به گونه ای که تفاوت بین قیمت پایه و قیمت نهایی در بورس کالا معادل سود منصفانه باشد که کلمه بورس کالا از آن حذف شده است.

بند (5) این آیین نامه به گونه ای اصلاح می شود که وسایل نقلیه دارای مجوز تردد در مناطق آزاد مشمول پرداخت کلیه حقوق و بدهی های مربوط و حقوق ورودی (گمرکی و سود بازرگانی) مجاز به داشتن پلاک ملی و تردد در مناطق آزاد می باشند. سرزمین اصلی به جز مصوبه بند (1) تفاهم نامه مشترک شورای عالی مناطق آزاد و ویژه و گمرک مشمول این بند نمی باشند.

در تبصره این بند آمده است: قیمت خودرو برای محاسبه عوارض و مالیات بر اساس ماده (14) قانون امور گمرکی مصوب 1398 از طریق سامانه مربوط به سازمان امور مالیاتی (امور مالیاتی) تعیین می شود. سامانه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو)» و «سازمان مشخص شده موظف است اطلاعات قیمت این سامانه را به طور مستمر به روز کند».

طراحی روش های نوین فروش خودروهای وارداتی

در همین رابطه سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که خودروهای وارداتی تنها در بورس کالا به فروش نمی رسد.

امید قالیباف ضمن بیان مطلب فوق گفت: بر اساس ابلاغیه جدید علاوه بر فروش خودروهای وارداتی در بورس کالا، مناطق دیگری نیز برای فروش این خودروها باز شده است.

وی بیان کرد: وزارت حراست در حال توسعه روش یا روش های دیگری برای فروش خودروهای وارداتی است.

دیدگاهتان را بنویسید