نخست وزیر انگلیس چین را “بزرگترین تهدید دولتی” خواند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا گفت چین چالشی سیستماتیک برای ارزش‌ها و منافع کشورش است و بزرگترین تهدید دولتی برای امنیت اقتصادی کشورش است.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، ریشی سوناک برای شرکت در نشست گروه 20 به همراه رهبران دیگر اقتصادهای بزرگ جهان از جمله شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، به شهر بالی اندونزی سفر کرد.

سوناک در گفتگو با خبرنگارانی که او را در سفر به بالی همراهی می کردند، تهدید کرد که در صورت حمله چین به جزیره، لندن ارسال سلاح برای کمک به تایوان را در نظر خواهد گرفت.

با این حال، سوناک اشاره ای نکرد که می خواهد چین را به طور رسمی در اسناد دولت بریتانیا به عنوان یک “تهدید” طبقه بندی کند. نخست وزیر سابق بریتانیا، لیز تراس، قبلاً قول داده بود که این کار را انجام دهد، و سوناک ظاهراً سعی کرده است نسبت به پکن نرم‌تر از تراس رفتار کند.

او در جریان مبارزات انتخاباتی ناموفق خود در تابستان گذشته، چین را “بزرگترین تهدید بلندمدت” خواند و قول داد که تمام 20 شعبه موسسه کنفوسیوس چین در بریتانیا را ببندد.

سوناک در ادامه سخنان خود در آستانه اجلاس سران گروه 20 در روز سه شنبه گفت: این مهم است که انگلیس در برابر چین از خود دفاع کند و به عنوان مثال از «قانون سرمایه گذاری امنیت ملی» استفاده کند. قانونی که به دولت او اجازه می دهد تا از سرمایه گذاری هایی که بر امنیت بریتانیا در شرکت های انگلیسی تأثیر می گذارد جلوگیری کند.

وی گفت: من همچنین فکر می کنم که چین یک واقعیت غیرقابل انکار اقتصاد جهانی است و بدون گفت و گو با آن، نمی توانیم چالش های مشترک جهانی مانند تغییرات آب و هوایی، سلامت عمومی یا تعامل با روسیه و اوکراین را حل کنیم. . گفت.

نخست وزیر انگلیس همچنین احتمال دیدار خود با شی جین پینگ را مطرح کرد و گفت: فرصتی خواهم داشت که با او صحبت کنم.

نخست وزیر کنونی بریتانیا در پاسخ به این سوال که آیا با دیدگاه لیز تراس در مورد ارسال تسلیحات به تایوان موافق است یا خیر، گفت که این سیاست به عنوان یک گزینه در جریان بررسی سیاست خارجی و دفاعی بریتانیا توسط دولتش مورد بررسی قرار گرفته است.

سوناک ادامه داد: «ما به همه این سیاست‌ها به عنوان بخشی از تکرار بررسی یکپارچه خود نگاه خواهیم کرد. سیاست ما در قبال تایوان روشن است که نباید تغییر یک جانبه در وضعیت تایوان ایجاد شود و باید راه حلی مسالمت آمیز برای این وضعیت وجود داشته باشد. ما آماده حمایت از تایوان هستیم، همانطور که آماده ایم در مقابل تجاوز چین بایستیم.

دیدگاهتان را بنویسید