ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس شد


ساعت: 17:39
تاریخ انتشار: 08/03/1401
کد خبر: 1905891

ریشی سوناک سومین نخست وزیر بریتانیا در سال جاری پس از دیدار با پادشاه چارلز سوم در روز سه شنبه شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ریشی سوناک سومین نخست وزیر بریتانیا در سال جاری پس از دیدار با پادشاه چارلز سوم در روز سه شنبه شد.

ریشی سوناک، سومین نخست وزیر انگلیس در دو ماه گذشته پس از استعفای لیز تراس، رهبری دولت گرفتار در بحران اقتصادی و سیاسی انگلیس را بر عهده گرفت.

سوناک دیروز پس از استعفای پنی موردانت، میانه رو، پس از اینکه نتوانست حمایت کافی از نمایندگان مجلس و بوریس جانسون را که گفته بودند دیگر نمی تواند حزب را متحد کند، کناره گیری کرد، برای به دست گرفتن قدرت باقی ماند.

سوناک، صدراعظم سابق 42 ساله، در کمتر از دو ماه سومین نخست وزیر بریتانیا شده است و وظیفه دارد تا ثبات را به کشوری که سال ها آشفتگی سیاسی و اقتصادی را تحمل کرده است، بازگرداند. از زمان رای دادن به خروج از اتحادیه اروپا در سال 2016، بریتانیا در یک وضعیت بحرانی دائمی قرار داشت و جرقه جنگی را در وست مینستر بر سر آینده این کشور آغاز کرد که تا به امروز حل نشده باقی مانده است.

سوناک که والدینش اصالتاً پنجابی هندی هستند، اولین فرد رنگین پوستی است که نخست وزیر بریتانیا شد. با توجه به استعفای پی در پی همکاران سابقش، پیروزی سوناک حتی بدون رای رسمی نمایندگان مردم اعلام شد. این امر باعث افزایش تقاضا برای انتخابات ملی شد.

آنجلا راینر، نماینده پارلمان و معاون رهبر حزب کارگر، گفت: «محافظه‌کاران ریشی سوناک را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کردند بدون اینکه او کلمه‌ای در مورد نحوه اداره کشور بگوید. او هیچ حکمی ندارد و نمی‌داند که کارگران چه نیازی دارند. ما به انتخابات سراسری نیاز داریم تا مردم بتوانند در آینده کشور نظر بدهند.»

دیدگاهتان را بنویسید