ریشی سوناک، نخست وزیر جدید انگلیس کیست؟


ساعت: 18:17
تاریخ انتشار: 08/02/1401
کد خبر: 1905655

رهبر فراکسیون حزب محافظه کار حاکم انگلیس امروز اعلام کرد که «ریشی سوناک» تنها نامزد نخست وزیری کشورش شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ گراهام بردی، رهبر فراکسیون حزب محافظه کار حاکم انگلیس، روز دوشنبه اعلام کرد که با کناره گیری پنی موردانت، وزیر دفاع سابق از رقابت برای نخست وزیری به دلیل نداشتن حد نصاب لازم برای نامزدی، ریشی سوناک تنها نامزد وزارت شده است. این کشور.

پیش از «پنی موردنت» وزیر دفاع سابق انگلیس «بوریس جانسون» نخست وزیر سابق این کشور از رقابت برای این سمت کناره گیری کرد.

بر اساس قوانین بریتانیا، نامزد نخست وزیری باید از حمایت حداقل 100 نماینده پارلمان آن کشور برخوردار باشد. این در حالی است که «پنی موردانت» تنها توانست حمایت ۹۵ نماینده را به خود جلب کند.

در شرایطی که انگلیس با بحران های مختلفی از جمله مشکلات اقتصادی و مالی ناشی از استعفای «لیز تراس» از رهبری حزب حاکم بریتانیا و سمت نخست وزیری دست و پنجه نرم می کند، اکنون این سوال مطرح می شود که جانشین وی کیست؟ سوابق او چیست و آیا می تواند با چالش های پیش روی لندن مقابله کند؟

“ریشی سوناک” اولین نخست وزیر غیرسفید پوست انگلیس آسیایی تبار بود. او که ۷ هفته پیش رقابت رهبری حزب محافظه‌کار را به لیز تراس واگذار کرد، حالا با حمایت اکثریت نمایندگان حزب محافظه‌کار و کناره‌گیری ۲ رقیب دیگرش، بوریس جانسون و پنی موردانت، از رقابت‌های انتخاباتی. ، به رهبری حزب حاکم رسید تا نخست وزیری بریتانیا را در دست بگیرد، در حالی که لندن با وضعیت اقتصادی بسیار دشواری روبروست. اما در کمتر از 4 ماه در کشور ما 2 نخست وزیر استعفا دادند.

او در سال 1980 در ساوتهمپتون به دنیا آمد و بزرگترین فرزند از سه فرزند والدین پنجابی است. پدر ریشی سوناک پزشک بود و مادرش یک داروخانه را اداره می کرد. سوناک در کالج وینچستر، قدیمی ترین مدرسه دولتی انگلستان، تحصیل کرد. او بر این باور بود که تحصیل در این مدرسه برای او «تحول فکری» به همراه داشت و مسیر زندگی او را تغییر داد.

ریشی سوناک، نخست وزیر جدید انگلیس کیست؟

رئیس فعلی حزب محافظه کار انگلیس در کالج لینکلن دانشگاه آکسفورد در رشته فلسفه، سیاست و اقتصاد تحصیل کرد و پس از پایان دوره MBA در دانشگاه استنفورد در بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس مشغول به کار شد.

او با “آکشتا مورتی” ازدواج کرد و در سال 2006 به صندوق TCI پیوست. سپس سوناک 3 سال بعد یک صندوق سرمایه گذاری جدید تأسیس کرد و سرانجام در سال های بعد وارد عرصه سیاست شد. در سال 2014، او به عنوان نامزد حزب محافظه کار در کرسی یورکشایر ریچموند انتخاب شد.

نخست وزیر جدید این کشور فعالیت سیاسی خود را در بحبوحه تلاش ها برای خروج کشورش از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت آغاز کرد و اعلام کرد که بریتانیا خارج از اتحادیه “آزادتر و مرفه تر” خواهد بود. او از حامیان سرسخت خروج لندن از اتحادیه اروپا بود و با وقوع آن رویداد، در دوران نخست‌وزیری ترزا می به حمایت از روند پس از برگزیت ادامه داد.

با تلاش هایی که در این راه انجام داد، سرانجام توانست حمایت آشکار و پنهان حزب محافظه کار را به خود جلب کند و در ژانویه 2018 به عنوان وزیر کوچک وزارت مسکن وارد کابینه بریتانیا شد.

ریشی سوناک پس از ترزا می به یکی از حامیان بوریس جانسون تبدیل شده و در سخنرانی ها و اظهارات خود اعلام کرده است که بوریس جانسون می تواند کشورش را از مشکلات پیش رو در دوران پس از برگزیت نجات دهد. به همین دلیل پس از دریافت پست نخست وزیری از سوی «جانسون» به عنوان وزیر دارایی انتخاب شد و با استفاده از تجربیات خود در دوران فعالیت خود در حوزه مالی و سرمایه گذاری سعی در کسب محبوبیت در بین افکار عمومی داشت. در طول همه گیری کرونا، او طرح هایی را برای جبران مشکلات اقتصادی کشورش ارائه کرد و به این ترتیب جای پای خود را در میان محافظه کاران تثبیت کرد.

پس از بحران در کابینه بوریس جانسون، وی از دولت جانسون جدا شد و اعلام کرد که این دولت دیگر کارایی لازم برای ادامه فعالیت را ندارد. پس از اقدام او، موجی از استعفاها در دفتر شماره 10 خیابان داو نینگ آغاز شد تا سرانجام دولت جانسون سقوط کرد.

پس از سقوط دولت بوریس جانسون، وی در هر 5 دور رای گیری که در پارلمان این کشور برگزار شد، موفق شد و رقیب سرسخت لیز تراس برای تصدی پست نخست وزیری شد. اما در نهایت او شکست خورد. اما حالا با وجود اینکه تنها کاندیدای این سمت بود، توانست به رویای نخست وزیری انگلیس جامه عمل بپوشاند.

با توجه به مشکلات متعدد مالی و اقتصادی و بی ثباتی سیاسی گسترده ای که انگلیس با آن مواجه است، باید دید که آیا او می تواند وضعیت آشفته کنونی را با تشکیل یک دولت مقتدر سازماندهی کند یا رکورد 40 روز ریاست نخست وزیری بریتانیا را بشکند.

دیدگاهتان را بنویسید