بیانیه ضد ایرانی ماکرون و سوناک درباره برنامه هسته ای

بیانیه ضد ایرانی ماکرون و سوناک درباره برنامه هسته ای

سران فرانسه و انگلیس در نشست مشترک خود درباره توسعه هسته ای و موشکی ایران گفت وگو کردند و بیانیه مشترکی در این زمینه صادر کردند.

وب سایت دولت انگلیس در بیانیه ای اعلام کرد که امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس سی و ششمین نشست مشترک دو کشور را روز گذشته در پاریس برگزار کردند.

بر اساس این بیانیه، دو طرف در مورد موضوعات مختلف از جمله اوکراین، جامعه سیاسی اروپا و همچنین مسائل جهانی و سیاست خارجی گفتگو کردند.

لندن و پاریس با موضوع سیاست خارجی و مسائل جهانی که در بند پنجم این بیانیه مورد بحث قرار گرفته است، درباره توسعه هسته‌ای و فعالیت‌های موشکی ایران گفتگو کردند.

در حالی که به گفته محمد اسلامی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مشکل یافتن ذرات اورانیوم 83.7 درصدی با سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حل شد، مکرون و سوناک درباره برنامه‌های پیشرفت جدی هسته‌ای ایران به‌ویژه گفت‌وگو کردند. پس از این گزارش آژانس در مورد کشف ذرات اورانیوم ابراز نگرانی کرد.

آنها گفتند که این یک پیشرفت بی سابقه و عظیم در برنامه هسته ای ایران است. این دو کشور اروپایی، اگرچه ایران قول همکاری کامل با آژانس را داده است، اما از ایران انتظار دارند که به طور کامل به تعهدات خود برای اجرای پادمان های موثر پایبند باشد.

بریتانیا و فرانسه همچنین نسبت به آنچه «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه» و «رفتار تهدیدآمیز ایران نسبت به افراد مستقر در اروپا» خوانده‌اند، ابراز نگرانی کردند.

رهبران دو کشور معتقد بودند که این موضوع شامل فعالیت‌های مربوط به موشک‌های کروز و بالستیک تهران از جمله انتقال موشک و فناوری آنها و همچنین انتقال پهپادها و تسلیحات می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید