بیانیه آمریکا و ترویکای اروپایی درباره پیشرفت برنامه هسته ای ایران

ساعت: 19:21
تاریخ انتشار: 1400/08/08
کد خبر: 1780206

رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه و همچنین نخست وزیر بریتانیا و صدراعظم آلمان با صدور بیانیه ای مشترک نسبت به پیشرفت برنامه هسته ای ایران ابراز نگرانی کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز شنبه بیانیه‌ای مشترک درباره ایران صادر کردند.

رئیس‌جمهور فرانسه، صدراعظم آلمان، نخست‌وزیر بریتانیا و رئیس‌جمهور ایالات متحده امروز در رم دیدار کردیم تا در مورد خطرات امنیت بین‌المللی ناشی از تشدید برنامه هسته‌ای ایران گفتگو کنیم. بیانیه گفته شده …

در این بیانیه آمده است: «ما عزم خود را برای اطمینان از این که ایران هرگز قادر به توسعه یا دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد بود و نگرانی فزاینده خود را در زمانی که ایران در حال بازگشت به خاورمیانه است به اشتراک می‌گذاریم، ابراز می‌کنیم». برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از ژوئن اجرایی شده است و گام‌هایی را برای مشوق‌های هسته‌ای، مانند تولید اورانیوم بسیار غنی‌شده و اورانیوم فلزی غنی‌شده، تسریع کرده است.»

ایالات متحده و تروئیکای اروپایی در بیانیه‌ای اعلام کردند: «ایران نیاز غیرنظامی معتبری به این اقدام ندارد، اما هر دو اقدام برای برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای مهم هستند».

در این بیانیه آمده است: «این گام‌ها تنها هشدارهایی را تقویت می‌کند که ایران در عین حال همکاری و شفافیت با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کاهش داده است».

آمریکا و ترویکای اروپایی در بیانیه‌ای افزودند: ما توافق کرده‌ایم که توسعه مداوم برنامه هسته‌ای ایران و علاقه این کشور به کار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، احتمال بازگشت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به خطر می‌اندازد.

در این بیانیه آمده است: «وضعیت کنونی بر اهمیت راه حل توافق شده تأکید می کند که بازگشت ایالات متحده و ایران به پیوستن کامل به شورای امنیت سازمان ملل را فراهم می کند و راه را برای ادامه تعهد دیپلماتیک برای حل و فصل سایر موضوعات مورد مناقشه هموار می کند». . .

در حال تکمیل …

دیدگاهتان را بنویسید