پیش نویس قطعنامه ترویکای اروپا، آمریکا و آژانس درباره ایران


ساعت: 19:51
تاریخ انتشار: 20/08/1401
کد خبر: 1910160

یک خبرگزاری غربی مدعی است پیش نویس قطعنامه ای را به دست آورده است که در آن ترویکای اروپایی، آمریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار توضیح ایران در مورد ذرات ادعایی اورانیوم هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ خبرگزاری رویترز روز جمعه گزارش داد که متنی دریافت کرده است مبنی بر اینکه ترویکای اروپایی (انگلیس، آلمان، فرانسه)، آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای نشست هیئت حاکمه این سازمان تهیه کرده‌اند. .

رویترز گفت متن مورد بحث پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره توضیحات «فوری و اساسی» ایران در مورد ذرات اورانیومی است که ادعا می‌شود در تاسیسات هسته‌ای این کشور یافت شده است.

در بخشی از متن پیش نویس قطعنامه مورد ادعای این خبرگزاری در این باره آمده است: (شورای حکام) تصمیم گرفت به ایران اعلام کند که ضروری و فوری است… تهران به تعهدات قانونی خود عمل کند و اقدامات زیر را انجام دهد. بدون تاخیر

رویترز مدعی است که این متن امروز و پیش از نشست هفته آینده برای 35 عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ارسال شده است.

در همین راستا، رافائل ماریانو گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه اعلام کرد که ایران در نشست اخیر خود در وین هیچ چیز جدیدی درباره برنامه هسته ای خود ارائه نکرده است!

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در عین حال افزود که مذاکرات در این زمینه ادامه خواهد داشت.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین با اشاره به گزارش‌های سه ماهه بعدی آژانس در مورد ایران که هفته آینده منتشر می‌شود، افزود: ما فرصت داریم تا برای ادامه کار خود دوباره تعامل کنیم، اما این امر پس از انتشار گزارش های من.”

پیش از این، امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک اعلام کرده بود که هیچ مشکلی از نظر اجرای توافقات پادمانی از سوی ایران وجود ندارد و این موضوع در آخرین گزارش مدیرکل سازمان ملل تایید شده است. ژنرال انرژی آژانس بین المللی انرژی اتمی در همین راستا، هیات فنی ایران برای پاسخ به سوالات آژانس به وین سفر کرد.

سفیر ایران در سازمان ملل خاطرنشان کرد: بی طرفی، استقلال و حرفه ای بودن آژانس نباید مخدوش شود و این سازمان باید خارج از کنترل نیروها بماند تا همه بتوانند از کمک های فنی و حمایت آژانس برای توسعه برنامه های هسته ای صلح آمیز بهره مند شوند. . وی با اشاره به حملات خرابکارانه اسرائیل به تاسیسات هسته ای و کشتار ناجوانمردانه دانشمندان هسته ای ایران، از سازمان های بین المللی به ویژه سازمان ملل خواست تا این جنایات را محکوم کنند. ایروانی افزود: رژیم صهیونیستی هنوز به عضویت NPT در نیامده و حاضر به پذیرش این معاهده و پادمان های آژانس نیست و آژانس باید بدون راهنمایی و به صورت تخصصی به این موضوع رسیدگی کند.

دیدگاهتان را بنویسید