اظهارات جدید ترویکای اروپایی درباره برجام + متن کامل بیانیه

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دقایقی پیش، صبح جمعه (10 خرداد / 10 تیر) سه کشور اروپایی بیانیه جدیدی درباره توسعه برنامه هسته ای ایران و برجام صادر کردند.

ما – دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا – از آوریل 2021 به همراه سایر کشورهای عضو برجام و آمریکا با حسن نیت بوده‌ایم»، «در حال مذاکره فشرده با ایران برای احیای برجام هستیم. “

تروئیکای اروپایی همچنین تاکید کرد که از مارس 2022 توافقی بین کشورها برای بازگشت به شورای امنیت سازمان ملل حاصل شده و روی میز است. در این بیانیه آمده است: «از مارس 2022، یک توافق عملی روی میز است که ایران را به تعهداتش بر اساس برجام و ایالات متحده را به این توافق بازمی گرداند».

ما متاسفیم که ایران از این فرصت دیپلماتیک برای دستیابی به توافق استفاده نمی کند. ما از ایران می خواهیم که اکنون این کار را انجام دهد. ما آماده دستیابی به توافق هستیم.»

مذاکرات برای لغو تحریم ها در وین چند ماه است که متوقف شده است. از ابتدای مذاکرات، کشورهای غربی به جای ارائه ابتکار عملی برای پیشبرد مذاکرات، بارها سعی کرده اند ایران را به تاخیر و مانع تراشی در مذاکرات متهم کنند.

در ماه‌های اخیر و پس از توقف مذاکرات در وین، این کشورها به رویه معمول خود مبنی بر توسل به عملیات روانی و رسانه‌ای برای متهم کردن ایران و سلب مسئولیت ایران روی آورده‌اند.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا ابتدا مذاکرات را به جنگ اوکراین مرتبط کردند و مدعی شدند که روسیه مانع از مذاکرات شده است.

پس از آنکه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه ایران به صراحت اعلام کرد که موضوع درخواست مسکو برای همکاری با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه مذاکرات نیست، موضوع ایران است. با این ادعا که درخواست تهران برای حذف سپاه از فهرست سازمان های موسوم به تروریستی مذاکرات را متوقف کرده است، مطرح شده است.

سه کشور اروپایی به اضافه ایالات متحده در آخرین اقدامات خود علیه ایران روز چهارشنبه (8 ژوئیه) با 30 رای موافق (2 رای مخالف) (2 مخالف) (روسیه و چین) قطعنامه ای را تصویب کردند که در آن ایران را به عدم همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی متهم کردند. 3 رای ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) توسط شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید شد.

جمهوری اسلامی ایران پیش از پذیرش این قطعنامه به کشورهای غربی در مورد عواقب آن هشدار داده است. بر این اساس، سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که فعالیت تعدادی از دوربین‌های دارای دوربین اضافی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران متوقف می‌شود.

در بیانیه آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده است: جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری های گسترده ای با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته است. ایران. به همین دلیل تصمیم گرفته شد تا از امروز عملیات اتاق اندازه‌گیری سطح OLEM غنا و دبی‌متر آژانس تعلیق شود که به دستور مسئولان مربوطه صادر شده است.

سه کشور اروپایی در بیانیه ای به این اقدامات واکنش نشان دادند. آنها گفتند: با این حال (آمادگی اروپا برای نهایی کردن توافق وین)، ایران قبلاً سانتریفیوژهای مدرن تری نصب کرده و تصمیم خود را برای تکمیل تمام اقدامات شفاف سازی مرتبط با آژانس بین المللی انرژی اتمی به اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی رسانده است.

این سه کشور اروپایی گفتند: «این توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای بازنگری دانش خود درباره بخش‌های کلیدی برنامه هسته‌ای ایران، از جمله تولید سانتریفیوژها، تهدید می‌کند».

تروئیکای اروپایی گفت: ما این اقدامات و این واقعیت را که ایران به نگرانی های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی (که در قطعنامه ای با اکثریت قاطع تصویب شد) با کاهش بیشتر همکاری های خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی پاسخ می دهد، محکوم می کنیم. گفت. نتیجه گیری.

«این اقدامات فقط وضعیت را بدتر می کند و تلاش های ما را برای بازگشت به اجرای کامل برجام پیچیده می کند. علاوه بر این، چنین اقداماتی تعهد ایران را برای دستیابی به نتایج موفق زیر سوال می برد [در مذاکرات] – آنها هم در حال افزایش هستند.

سه کشور اروپایی گفتند: «ما از ایران می‌خواهیم اجرای پروتکل الحاقی و همه اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از سر بگیرد، به تنش‌های هسته‌ای پایان دهد و توافقی را فوراً روی میز احیای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منعقد کند». .

آمریکا به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال های اخیر ایران را به تعقیب اهداف نظامی در برنامه هسته ای خود متهم کرده است. ایران قاطعانه این اتهامات را رد کرده است.

ایران تاکید می کند که به عنوان یکی از طرف های معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) و یکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته ای برای مقاصد صلح آمیز را دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) چندین بار از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند، اما هرگز مدرکی مبنی بر انحراف برنامه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز این کشور از اهداف نظامی پیدا نکرده‌اند.

علاوه بر این، ایران در سال 2015 با کشورهای موسوم به 1+5 برای حل تنش ها بر سر برنامه هسته ای خود به توافق رسید. علیرغم تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به تمامی تعهدات خود، دولت آمریکا در ماه می 2016 به طور یکجانبه از این توافق خارج شد.

یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات خود در این توافق عمل کرده است تا کشورهای اروپایی که قول داده‌اند عواقب خروج واشنگتن را جبران کنند، برای تحقق این وعده تلاش کنند.

با گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرده است با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده های خود عمل نکرده اند، چند مرحله از تعهدات خود در قبال برجام کاهش می دهد. کاهش بدهی ایران مطابق با مفاد توافق هسته ای برجام بوده است.

جمهوری اسلامی ایران پس از انجام پنج گام برای کاهش تعهدات خود، سرانجام در تاریخ 6 ژانویه 2017 اعلام کرد که دیگر با هیچ گونه محدودیت عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، نرخ غنی‌سازی، مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

دولت جدید آمریکا به رهبری جو بایدن گفته است که قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در وین، آمریکا را به توافق هسته ای بریکس بازگرداند، اما تاکنون از اجرای تعهدات خود سرباز زده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید