نامه ضد ایرانی ترویکای اروپایی به شورای امنیت


ساعت: 18:35
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۹
کد خبر: 1904858

سه کشور اروپایی بر اساس ادعاهای اثبات نشده استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در اوکراین، نامه ای ضدایرانی به اعضای شورای امنیت منتشر کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ انگلیس، فرانسه و آلمان در نامه ای با تکرار ادعاهای اثبات نشده در مورد استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ با ایران، از سازمان ملل خواستند بررسی کند که آیا این موضوع نقض قطعنامه شورای امنیت تلقی می شود یا خیر.

در این نامه که بین اعضای شورای امنیت پخش شد و رویترز آن را مشاهده کرد، آمده است: “ما از تحقیقات تیم دبیرخانه سازمان ملل برای نظارت بر اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت استقبال می کنیم و آماده ارائه حمایت های لازم از دبیرخانه برای انجام امور فنی هستیم. و تحقیقات بی طرفانه بیایید عمل کنیم.”

اوکراین پیش از این درخواست بازدید کارشناسان سازمان ملل از این کشور را برای بازرسی بخش‌هایی از پهپادهای سرنگون‌شده و مرتبط ساختن آن با اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت درباره توافق هسته‌ای ایران داشته است.

در روزهای اخیر کشورهای غربی مدعی شده‌اند که پهپادهایی که روسیه برای حمله به زیرساخت‌های اوکراین استفاده می‌کند، ساخت ایران است. جمهوری اسلامی ایران همواره ارسال سلاح به هر یک از طرفین جنگ در اوکراین را رد کرده است.

امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل روز گذشته در نامه‌ای اعلام کرد که ارتباط این ادعا با اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ هیچ مبنای قانونی در قطعنامه مذکور ندارد.

امیر سعید ایروانی در این نامه از اینکه اوکراین موضع بی طرفی ایران را در جنگ کنونی در آن کشور نادیده گرفته و بر اساس اطلاعات اثبات نشده همچنان به ادعاها و مواضع غلط خود ادامه می دهد، ابراز تاسف کرده است.

وی افزود: اوکراین در پیوند زدن ادعاهای بی اساس علیه ایران و قطعنامه 2231 به دنبال اهداف سیاسی است.

وی همچنین دلایل نامناسب بودن استفاده از سلاح های متعارف در جنگ اوکراین را با ضمیمه B قطعنامه امنیتی 2231 شپرا مورد بحث قرار داد.

ایروانی تاکید کرد: محدودیت های مندرج در بند 6 پیوست ب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد در اکتبر 2020 پایان یافت و از آن زمان تاکنون هیچ یک از اقدامات ایران برای تامین، فروش یا انتقال تسلیحات یا مواد مرتبط دیگر کشورها تحت قطعنامه شماره 2231 نبوده است. .

سفیر و نماینده کشورمان نیز اظهارات اوکراین در خصوص بند 4 پیوست ب قطعنامه 2231 را برداشتی نادرست و خودسرانه از قطعنامه و روح این بند دانستند. وی تاکید کرد: بند 4 ضمیمه B قطعنامه 2231 به وضوح به محدودیت اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها و فناوری مربوط به توسعه سامانه‌های موشکی تسلیحات هسته‌ای اشاره دارد. ارائه اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها و فناوری که به توسعه سلاح های هسته ای کمک می کند. کالا و فناوری اصلاً مورد نیاز نیست.»

ایروانی گفت: پیشنهاد اوکراین برای بازدید کارشناسان سازمان ملل از این کشور برای بازدید از پهپادهای ساقط شده برای تسهیل در اجرای قطعنامه 2231 بر اساس قطعنامه 2231 فاقد وجاهت قانونی است.

وی تاکید کرد: ایران از دبیرکل سازمان ملل می خواهد که از هرگونه سوء استفاده از قطعنامه 2231 در رابطه با جنگ اوکراین جلوگیری کند. در نهایت سفیر و نماینده دائم کشورمان درخواست کردند که این نامه به عنوان سند شورای امنیت سازمان ملل ثبت و منتشر شود.

روسیه از صبح روز دوشنبه (10/18 اکتبر) چندین حمله موشکی به مرکز کیف، پایتخت اوکراین و چندین شهر دیگر این کشور انجام داده است. در این حملات ده ها نفر کشته و زخمی شدند. روسیه چندین شهر دیگر در مناطق جنوبی و غربی اوکراین را با موشک و پهپاد مورد حمله قرار داده است.

حملات موشکی روسیه دو روز پس از انفجار قوی در پل کرچ انجام شد. این انفجار منجر به تخریب بخشی از پل کرچ شد که تنها محور اتصال روسیه به شبه جزیره کریمه است. در سال 2014، روسیه این شبه جزیره را که تا آن زمان بخشی از اوکراین بود، پس از همه پرسی ضمیمه کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه تایید کرد که دستور حمله موشکی را به تلافی تخریب پل کرچ داده است. وی هشدار داد که هرگونه حمله ای که روسیه را تهدید کند با “پاسخ سختی” مواجه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید