نامه ترویکای اروپایی در خصوص ادعای پهپادهای ایرانی را دریافت کردیم


ساعت: 10:50
تاریخ انتشار: 1301/07/30
کد خبر: 1904948

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد آنتونیو گوترش در پاسخ به سوالی درباره نامه سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان به گوترش در خصوص تحویل ادعایی پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده علیه اوکراین، گفت: نامه دریافت شده است. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش روز جمعه در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره نامه سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان به گوترش در خصوص انتقال ادعایی پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده. علیه اوکراین، گفت، که نامه دریافت شده است.

بر اساس گزارش سایت سازمان ملل، دوجاریک همچنین گفت: ما این نامه را دریافت کرده‌ایم اما نمی‌توانم بیشتر از این اطلاعات ارائه کنم و فقط باید بگویم که هر آنچه از سوی کشورهای عضو سازمان مطرح شده است را تحلیل خواهیم کرد. .

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر ادعای اعمال زور توسط نیروهای امنیتی ایران علیه افراد حاضر در ناآرامی های اخیر در آن کشور، گفت: ما همچنان نگران اعتراضات جاری در ایران هستیم و این مسئولیت بر عهده مسئولان ذیربط است. سازمان ملل متحد، تا اطمینان حاصل شود که فقط از نیروی متناسب استفاده می شود. اگر تلفاتی داشت باید به طور کامل بررسی شود.

روز جمعه، انگلیس و فرانسه در نامه مشترکی که به دست اعضای شورای امنیت سازمان ملل رسید، اعلام کردند: ما خواهان تحقیق از سوی تیم دبیرکل سازمان ملل هستیم که مسئول نظارت بر اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است و آماده حذف این قطعنامه هستیم. دبیرکل از شغل خود پشتیبانی در انجام تحقیقات فنی و بی طرفانه.

ادعاهایی از سوی برخی مقامات اروپایی و آمریکایی مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ علیه اوکراین مطرح شده است و این در حالی است که ایران به شدت با جنگ و تسلیح هر یک از طرفین جنگ مخالف بوده و هست و از اوکراین نیز سوال می شود. اگر سندی مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین وجود دارد باید ارائه کنند.

لازم به ذکر است که ایران سال ها با روسیه همکاری دفاعی داشته اما از جنگ با اوکراین حمایت نکرده و هیچ یک از سلاح های ایران را برای استفاده در جنگ با اوکراین در اختیار روسیه قرار نداده است.

اقدام اخیر شورای وزیران اتحادیه اروپا در قبال ایران مبتنی بر مجموعه ای از اطلاعات نادرست است و ایران پیشتر در این زمینه هشدار داده بود که در حال بررسی واکنش متناسب و متقابل اتحادیه اروپا به این اقدام است.

دیدگاهتان را بنویسید