ریشی سوناک خطاب به محافظه کاران: متحد شوید یا بمیرید


ساعت: 09:19
تاریخ انتشار: 08/06/1401
کد خبر: 1905702

رهبر جدید حزب محافظه کار بریتانیا می گوید که به دوران حزب پایان خواهد داد و بر سیاست ها تمرکز خواهد کرد نه شخصیت ها.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ریشی سوناک به محافظه‌کاران هشدار داده است که وقت آن است که متحد شوند یا بمیرند، زیرا او برای ورود به شماره 10 به عنوان اولین فرد رنگین پوست نخست وزیر بریتانیا آماده می‌شود.

او وعده داد که با شروع ترمیم کابینه روز سه شنبه، «سیاست ها، نه شخصیت ها» را در اولویت قرار دهد. متحدانش به او اطلاع دادند که بر خلاف پاکسازی‌های تفرقه‌انگیز لیز تراس یا بوریس جانسون، به سراسر حزب خواهد رسید.

کمتر از هفت هفته پس از باخت در رقابت رهبری تابستانی به تراس، سوناک بدون رای روز دوشنبه در رقابت رهبری محافظه‌کاران پیروز شد. پیروزی او درست قبل از ساعت 2 بعدازظهر زمانی که تنها رقیب باقی مانده او، پنی موردانت، به سختی نتوانست 100 نامزدی لازم را از نمایندگان محافظه کار کسب کند، تضمین شد.

صدراعظم سابق که در ماه ژوئیه به طور چشمگیری از دولت جانسون استعفا داد، سومین نخست وزیر محافظه کار در کمتر از دو ماه و پنجمین نخست وزیر در شش سال آینده خواهد شد.

او همچنین اولین رهبر هندو کشور خواهد شد و در سن 42 سالگی، جوانترین نخست وزیر در بیش از 200 سال تاریخ بریتانیا خواهد بود.

سوناک در زمان بحران اقتصادی عمیق، با تصمیمات سخت در مورد مالیات و هزینه های عمومی که احتمالاً وحدت حزب را تهدید می کند، این نقش را بر عهده می گیرد.

سوناک از زمان استعفای تراس در پنج‌شنبه گذشته هیچ تعهد علنی در طول رقابت کوتاه مدت انجام نداده است و به دلیل رویکرد «زیرآبی» او در کمپین انتخاباتی‌اش مورد انتقاد قرار گرفته است.

نمایندگان مجلس که در آخر هفته با سوناک صحبت کردند، گفتند که او آمادگی ندارد در مورد هزینه هایی که حزبش وعده افزایش آن را داده است تعهد بدهد. اولین سخنرانی او به عنوان رهبر به صورت خصوصی و بدون دوربین و تنها با حضور نمایندگان حزب محافظه کار برگزار شد.

آنجلا راینر، معاون رهبر حزب کارگر گفت واضح است که سوناک از قدرت خارج شده است و مجدداً خواستار برگزاری انتخابات عمومی شده است.

جانسون عصر یکشنبه علیرغم اینکه ادعا می کرد از حمایت 102 نماینده مجلس برخوردار است، کناره گیری کرد و از سوی حامیان Mordant به دلیل دادن تاجگذاری به سوناک مورد انتقاد قرار گرفت.

انتظار می رود جرمی هانت همچنان صدراعظم باقی بماند، اگرچه سوناک تعهدی مستقیم نداده است. هانت سوناک را تایید کرد و او را از برنامه‌هایی برای جمع‌آوری سرمایه در آخر هفته 31 اکتبر آگاه کرد.

افراد دیگری که در صف بازگشت به کابینه هستند عبارتند از نزدیکترین متحد سوناک، رئیس سابق حزب، اولیور داودن، و وزیر کشور سابق سوئلا براورمن، که در آخر هفته به یکی از حامیان با نفوذ سوناک تبدیل شد. یک منبع آگاه گفت که دومینیک راب می تواند وزیر کشور سوناک باشد. مایکل گوو، که در آخر هفته چندین تماس با نمایندگان مجلس در مورد سوناک داشت، برای بازگشت نیز توصیه شده است.

رهبران کسب‌وکار نگران با احتیاط از سوناک استقبال کردند، در حالی که نشانه‌هایی مبنی بر اینکه اقتصاد بریتانیا به سمت رکود پیش می‌رود، پس از افت شدید اعتماد در میان روسای شرکت‌ها در دوران نخست‌وزیری کوتاه آقای تراس.

آخرین تصویری که از اقتصاد نشان می‌دهد، خوش‌بینی در میان رهبران کسب‌وکار در اکتبر به پایین‌ترین سطح از آوریل 2020، در مراحل اولیه همه‌گیری کووید-19، سقوط کرد، زیرا فشارهای تورمی قوی، افزایش عدم اطمینان سیاسی و افزایش هزینه‌های استقراض بر رشد تاثیر گذاشته است.

سوناک در بیانیه ای بسیار کوتاه درباره انتخاب خود گفت که کشور با چالش اقتصادی عمیقی روبرو خواهد شد. ما اکنون به ثبات و وحدت نیاز داریم و من این را در اولویت خود قرار می دهم که حزب و کشورمان را به هم نزدیک کنم.

او با اشاره به اجماع گسترده در مورد برگزیت، حمایت از اوکراین و نیاز به امنیت انرژی بلندمدت، به نمایندگان مجلس گفت: «این یک لحظه وجودی است. حزب ما اساساً تقسیم نشده است. حزب باید حول یک طرح اقتصادی روشن و چشم اندازی برای بریتانیای بهتر متحد شود.

نمایندگان مجلس پس از سخنرانی سوناک از جلسه کمیته سال 1922 خارج شدند که در آن او مورد تشویق قرار گرفت و یکی از حامیان Mordant آن را به عنوان بهترین سخنرانی رهبری که تا به حال شنیده بود توصیف کرد.

دیدگاهتان را بنویسید