پیروزی محافظه کاران در اولین سالگرد/ انتخابات ریاست جمهوری بازگشت به مذاکرات هسته ای جلیلی

پیروزی محافظه کاران در اولین سالگرد/ انتخابات ریاست جمهوری بازگشت به مذاکرات هسته ای جلیلی

روز جدید : این باور وجود داشت و هنوز هم هست که اصولگرایان مانع از بازگشت برجام به دولت روحانی شدند به طوری که این رئیس جمهور و ظریف وزیر امور خارجه اش پاستور را دست خالی گذاشتند و رئیس جمهور اصولاً برجام را احیا کرد و تحریم ها برداشته شد و موج زد. هدایای اقتصادی به مردم از طرف خودشان.

به همان اندازه که دولت ریاست جمهوری در برخورد با ولیعهد واقع بینانه و موفق عمل کرده است، تاکنون دور از واقعیت بوده و در موضوع هسته ای و لغو تحریم ها شکست خورده است.

یک سال از برنده شدن سید ابراهیم رئیسی در 1400 انتخابات غیررقابتی ریاست جمهوری می گذرد. در آن زمان دو اولویت برای رئیس جمهور وجود داشت: تاج و تخت و تحریم.

دولت اصلی پس از اقدام برای کنترل و مقابله با تاج، واقع بینانه عمل کرد. به عبارت دیگر با نگاه واقع بینانه به مشکل (روزانه صدها نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند) راه حل از جمله واردات سریع و حجم زیاد واکسن و تزریق گسترده آن در کشور به خوبی جواب می دهد و منتظر نمی ماند. واکسن خانگی بر خلاف شعارها و مواضع و کارشکنی های اصولگرایان علیه واکسن و تقسیم آن به داخلی و خارجی، دولت اصلی بر واردات واکسن متمرکز شد و منتظر واکسن داخلی نبود و این برنامه نتیجه داد. مرگ و میر ناشی از کرونا از 700 نفر در روز به صفر رسیده و زندگی به حالت عادی بازگشته است.

برخی از تحلیلگران و حتی منتقدان تصور می کردند که دولت اصلی در شرایط تحریم و تحریم های هسته ای همان مسیر واکسن تاج را طی خواهد کرد، اما این اتفاق نیفتاد. یعنی برخلاف تاج و واکسن که تغییر موضع 180 درجه ای انجام شد، از نظر سلاح هسته ای و تحریم چنین تغییری صورت نگرفت یا بهتر است بگوییم به طور کامل انجام شد.

البته در ابتدای روی کار آمدن دولت اصلی، دولت جدید و اپوزیسیون از دیروز دست از انتقاد از برجام برداشتند. اگر تا دیروز مخالف برجام حرف می زدند، امروز برای احیا و بازگشت آن تلاش می کنند، البته چراغ ها خاموش شده و حتی نامی از برجام هم نبرده اند.

به این ترتیب با آغاز به کار دولت جدید، توپخانه علیه برجام و مذاکرات متوقف شد و همزمان در سکوتی بزرگ، مدیران ارشد دولت نام مذاکرات برجام را به «مذاکرات رفع تحریم ها» تغییر دادند. همان تحریم‌هایی که در مذاکرات اصولگرایان به‌ویژه سعید جلیلی و علی باقری کنی معاونش و تلاش‌های دو دولت بعدی روحانی و رئیسی علیه ایران اعمال شد، تاکنون بی‌ثمر بوده است، هرچند دولت روحانی موقتاً تحریم‌ها را لغو کرده است. با کمک برجام.

با این حال، ناتوانی دولت روحانی در ایستادگی در برابر طرح ترامپ برای خروج از برجام و بازگرداندن تحریم ها، تهران را به خانه اول خود بازگردانده است. مذاکرات برای ماه ها متوقف شده و ایران و آمریکا یکدیگر را به خرابکاری متهم می کنند.

اکنون با اولین قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران در دو سال اخیر، به نظر می‌رسد آمریکا و اروپا در حال از سرگیری برنامه قدیمی علیه ایران هستند. یعنی ادامه دو مسیر موازی مذاکرات و حل و فصل / تحریم.

در راه اول، درهای مذاکره همچنان باز است و مذاکرات می تواند برای همیشه ادامه داشته باشد. با این حال، برای دومین بار، موتور قطعنامه و محکومیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران دوباره روشن شد تا به قطعنامه‌های شورای امنیت و هشدارها، تهدیدها و تحریم‌ها علیه ایران در صورت ادامه برسد.

پیروزی محافظه کاران در اولین سالگرد/ انتخابات ریاست جمهوری بازگشت به مذاکرات هسته ای جلیلی

رئیس جمهور تاکنون نه تنها در گفت وگو با برجامی به نتیجه نرسیده است، بلکه جبهه جدیدی را در مقابل آژانس گشوده و روابط در این زمینه تیره و تار شده است. دولت کل به مذاکرات هسته ای سعید جلیلی (92-86) بازمی گردد.

توافقی وجود ندارد. اعلام شکست مذاکرات نیز به نفع هیچکس نیست. در عین حال، طرف مقابل خط موازی با مذاکرات را آغاز کرده است، یعنی پذیرش قطعنامه های محکومیت ایران در آژانس و احتمالا تحریم های جدید در گام بعدی.

این تصور وجود داشت و هنوز هم وجود دارد که اصولگرایان مانع از بازگشت برجام به دولت روحانی شده اند تا این رئیس جمهور و وزیر امور خارجه اش ظریف، کشیش را دست خالی بگذارند، رئیس جمهور برجام را احیا کند و تحریم ها برداشته شود و از طرف آنها موجی از گشایش اقتصادی به مردم بدهد. هم روحانی و هم ظریف نسبت به چنین طرحی هشدار داده بودند که با شکست مواجه خواهد شد، اما گوش نکردند.

همانطور که رئیس دولت در برخورد با ولیعهد و موفقیت در سال اول واقع بین بود، تاکنون این امر در مذاکرات هسته ای و رفع تحریم ها دور از واقعیت و موفقیت آمیز بوده است و نمی توان آینده مشخصی را پیش بینی کرد. داستان تخیلی بود

دیدگاهتان را بنویسید