محافظه کاران از قرار گرفتن در لیست سیاه حمایت می کنند

محافظه کاران از قرار گرفتن در لیست سیاه حمایت می کنند

روز جدید : ادامه قرار گرفتن ایران در لیست سیاه ATFATF که با واکنش های منفی رسانه ها و افکار عمومی کشور مواجه شده است، برای منتقدان پیوستن ایران به کارگروه ویژه اقدام مالی اهمیتی ندارد. زیرا معتقدند روابط تجاری و مالی ایران به خوبی برقرار است. اما سوال مهم این است که آیا واقعاً مبادلات مالی و تجاری به خوبی پیش می‌رود و اگر خوب است، چگونه در تامین مواد اولیه دام با چنین مشکلی مواجه شدیم که قیمت مرغ و تخم‌مرغ سر به فلک کشید و خبر از حل مشکل نشد. و نیست

مصباحی مقدم، یکی از اعضای شورای تشخیص به FATF گفت: این سازمان اخیراً در ادامه تصمیمات خود نام ایران را تغییر داده و ایران را دولتی غیرهمکار معرفی کرده است. این اتفاق نیفتاد و دولت ها و شرکت هایی که با ما همکاری کردند به کار خود ادامه خواهند داد. زیرا آنها اقدامات پیشگیرانه خود را دارند و می دانند که در کشور ما پولشویی و تامین مالی تروریسم وجود ندارد و امنیت در کشور ما برقرار شده است و وزارت اطلاعات و سپاه اوضاع امنیتی را کنترل می کنند. مصباحی مقدم ادامه داد: ایران با وجود لیست سیاه نیز با کشورها تجارت می کند و روابط مالی دارد و این هیچ تفاوتی با گذشته ما ندارد. بله، تحریم های آمریکا وجود دارد که مستقل از FATF عمل می کند، اما تقریباً قدیمی شده است. یک روز ممکن است خیلی موثر بوده باشند، اما کم کم اثراتشان خنثی شد و اثربخشی آنها کم شد. ایالات متحده این را به رسمیت می شناسد و گاه کارشناسان و افراد در کنگره و حتی رئیس جمهور به آن اشاره می کنند. خدا را شکر آنطور که گفته شد نشد و اقتصاد ایران فلج نشد. این اظهارات پس از آن بیان شد که ایران در سال گذشته نزدیک به 4 میلیارد دلار بیشتر از صادرات غیرنفتی کالا وارد کرد. بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی، تراز تجاری ایران در سال 99 تنها در مهرماه مثبت و در بقیه ماه ها منفی بوده است. صندوق بین‌المللی پول در ارزیابی‌های خود از وضعیت تجارت خارجی جمهوری اسلامی در سال گذشته، تراز منفی واردات و صادرات را پیش‌بینی کرد که به گفته بانک مرکزی چنین است. دقیقاً در روزهایی که مجمع امکان بررسی و اظهار نظر در مورد دو لایحه پالرمو را در نظر نمی گرفت، وضعیت تجاری و مالی ایران رو به افول بود و حتی کشورهای دوست مانند همسایگان و حتی روسیه به ایران هشدار می دادند که ارتباط برقرار کند. و یک لیست سیاه تجاری مورد نیاز است.

سطح تجارت خارجی کشورها یکی از شاخص های مهم برای سنجش توان اقتصادی کشورهایشان است. تراز تجاری خارجی مثبت به معنای افزایش ارزش پول و افزایش ظرفیت سرمایه گذاری و تقویت پول ملی است. از اردیبهشت 97 که آمریکا از توافق هسته ای خارج شد و تحریم های جمهوری اسلامی مجددا لغو شد، روابط تجاری ایران با شرکا و شرکای تجاری اصلی خود مانند چین، کره جنوبی و هند نیز مختل شده است. همچنین تاثیر تحریم ها بر کسری تجارت خارجی ایران در سال 98 مشخص شد و صادرات در این سال به 41.7 میلیارد و 370 میلیون دلار رسید که این رقم به 433 میلیارد و 735 میلیون دلار رسید.

در نتیجه، کسری تجارت خارجی ایران طی دو سال گذشته افزایش یافته و از 2.36 میلیارد دلار در سال 1998 به حدود 4 میلیارد دلار در سال گذشته رسیده است. عواقب شدید دور زدن تحریم ها بر کشورهایی که با ما معامله می کنند، انگیزه کشورهای خارجی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و حتی عضویت در سازمان همکاری شانگهای نیز برای ما قابل توجه نخواهد بود، زیرا در نهایت ایران در لیست سیاه قرار خواهد گرفت. زیرا همه کشورهای عضو موظف به پیوستن به FATF هستند. ایران و کره شمالی تنها کشورهایی هستند که همچنان بر عدم پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی اصرار دارند. این در حالی است که مصباح مقدم اخیرا گفته است: بنا به دلایلی در صورت رفع تحریم های آمریکا، FATF می تواند در مجمع تجدید نظر شود. مشکل ما تحریم های آمریکاست و اگر نباشد نگرانی کمتری خواهیم داشت. اگرچه انتظار می رفت با روی کار آمدن دولت اصولگرا، بررسی لوایح FATF تسریع شود و اقدامات جدی برای خروج ایران از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی انجام شود و همچنین ایران رسما به مذاکرات در وین بازگشته است. و همچنین بررسی این لوایح آغاز نشده است. این در حالی است که مردم از تورم سرسام آور رنج می برند و حتی مسئولان نیز از وضعیت نابسامان اقتصادی انتقاد می کنند. اصولگرایان که همه مشکلات اقتصادی را به دولت روحانی نسبت می دهند، در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند که همه مشکلات در دولت سیزدهم به سرعت حل می شود، اما تاکنون نه تنها مشکل تورم کنترل نشده است، بلکه وضعیت بسیار بدتر از قبل است. روزهای پایانی دولت دوازدهم اوایل آذرماه سال گذشته، عمالریجانی، رئیس شورای تقلید از آغاز بررسی لوایح FATF در این جلسه خبر داد و گفت: بنا به فرموده مقام معظم رهبری، بررسی این لوایح در دستور کار قرار گرفته است. از مردم و کشور شرایط فراهم بود و لوایح قابل تصویب بود، اما خبری از بررسی لوایح نبود و تعطیلات کرون مانع از برگزاری جلسات منظم مجمع برای ادامه وضعیت برای مخالفان شد. با این حال محمدرضا باهنر، یکی از اعضای شورای تقلید به برنا نیوز گفت: فکر می کنم تا 15 روز آینده لوایح FATF وارد مجلس شود و امیدواریم مجمع بر اساس منافع ملی نظر خوبی داشته باشد. به نظر من به احتمال زیاد FATF تصویب می شود، اما باید در کنار این که امروز فقط حق استفساریه در نظر گرفته می شود، حق تحقیق و تفحص هم در نظر گرفته شود. اما طی ماه ها خبری از بررسی لوایح نبود و ادامه لیست سیاه ایران هم اصولگرایان و هم بازرگانان تحریم شده را به وجد آورده و تنها مردم ایران مجبور به زندگی سخت در شرایط بد اقتصادی شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید