واکنش سوناک به عملیات ضد جاسوسی سپاه علیه شبکه انگلیسی


ساعت: 19:14
تاریخ ارسال: 10/07/1401
کد خبر: 1920520

سخنگوی نخست وزیر انگلیس پس از واکنش ها به حمله سپاه طرالله استان کرمان به شبکه سازمان یافته مرتبط با لندن در ناآرامی های اخیر، دستگیری سرکردگان اغتشاشات دو تابعیتی را ناعادلانه خواند و گفت: ایران. از این افراد به عنوان اهرم دیپلماتیک استفاده کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سخنگوی ریشی سوناک که خواست نامش فاش نشود در راستای رویه‌های عادی دفتر نخست‌وزیری به خبرنگاران گفت: «ما فوراً به دنبال اطلاعات بیشتر از مقامات ایرانی در مورد افراد انگلیسی-ایرانی هستیم.»

وی مدعی شد: ما همیشه گفته‌ایم که هرگز نمی‌پذیریم از اتباعمان برای نفوذ دیپلماتیک استفاده شود و از دولت ایران می‌خواهیم که جلوی دستگیری‌های ناعادلانه اتباع انگلیسی و سایر اتباع خارجی را بگیرد.

روز گذشته وزیر امور خارجه انگلیس در واکنش به فشار افکار داخل کشور مبنی بر موفقیت آمیز بودن عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بار دیگر تاکید کرد لندن این سازمان نظامی را به طور کامل تحریم کرده است.

جیمز کلورلی با انتشار پیامی تصویری در حساب کاربری خود در توییتر به تشریح اقدامات ماه های اخیر دولت لندن به بهانه مسائل حقوق بشری و ادعای بی اساس همکاری نظامی ایران و روسیه در جنگ اوکراین پرداخت و گفت: ما یک به دلیل اقدامات بین المللی و داخلی ایران باید انجام شود. ما آن را انجام دادیم. ما پلیس امنیت اخلاقی و قضات ایرانی را که معترضان در ایران را محاکمه می کنند، تحریم کرده ایم. ما همچنین افراد و شرکت‌های ایرانی را که پهپادهای نظامی را در اختیار روسیه قرار دادند تا برای سرکوب غیرنظامیان در اوکراین استفاده شوند، در لیست سیاه قرار دادیم.

وی بدون اشاره به وضعیت فعلی اجرای توافق هسته ای، تصریح کرد: ما در حوزه برجام تلاش می کنیم تا از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کنیم.

وزیر امور خارجه انگلیس همچنین به تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن حمایت از ناآرامی ها در ایران اشاره کرد و در بیانیه ای که خلاف عرف دیپلماتیک بود، گفت: ظالمان ایران را مورد بازخواست قرار خواهیم داد.

در همین حال، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس نیز در اظهارنظری که نشان دهنده عمق خشم فوق علیه عملیات سپاه است، خواستار تحریم روزانه ایران شد. آلیشیا کرنز گفت: شهروندان غربی را تشویق می کنم که ایران را ترک کنند.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی سپاه تارولا استان کرمان روز یکشنبه از حمله به شبکه سازمان یافته مرتبط با انگلیس و فعال در اغتشاشات اخیر در آن استان و دستگیری هفت تن از سرکردگان و عناصر اصلی آن خبر داد.

در این بیانیه آمده است: به فضل الهی و تدابیر دقیق اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه طرالله استان کرمان، شبکه ای سازمان یافته به نام «زاگرس» به رهبری مستقیم سازماندهی شد. عناصر انگلستان و تشکیل تیمی از عناصر فعال ضد انقلاب در داخل و خارج از کشور در هدایت توطئه های خرابکارانه به ویژه در اغتشاشات اخیر شرکت داشتند و در یک عملیات موفق مورد اصابت قرار گرفتند.

این پیام می‌افزاید: در جریان حمله به این شبکه، هفت تن از عناصر و رهبران اصلی آن در کشور که در برنامه‌ریزی، هدایت، تولید محتوا و اقدامات میدانی در فتنه‌های اخیر نقش داشتند، همزمان با اقدامات فنی دستگیر شدند. و سایبری، گروه ها و کانال های مرجع آنها نیز در دسترس نبود و مسدود شده بود.

روابط عمومی سپاه ثارالله استان کرمان ادامه داد: همچنین در میان عناصر دستگیر شده چند نفر دو تابعیتی بودند که قصد فرار از کشور را داشتند که قبل از اقدامی در جریان دور عملیات سازمان اطلاعات دستگیر و روانه زندان شدند. سپاه تارولا از استان کرمان.

در این اطلاعیه آمده است: سازمان اطلاعات سپاه در حال شناسایی و پیگیری سایر عناصر داخلی و خارجی این شبکه است و اطلاعات تکمیلی متعاقباً ارائه خواهد شد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان دیروز در نشست با خبرنگاران گفت: آنچه مسلم است در جریان اغتشاشات اخیر تعدادی از اتباع کشورهای اروپایی با نسبت های مختلف نقش در اغتشاشات دستگیر شدند. از جمله پرونده برخی از آنها به پایان رسیده و برخی همچنان در مرحله بازداشت هستند.

وی با بیان اینکه تعداد اتباع این کشورها مشخص است و متعلق به کدام کشور هستند، افزود: اطلاعات کنسولی و سیاسی به کشورهای مربوطه داده شده است. جلسات و مذاکراتی نیز در این زمینه انجام شده است و از این رو نقش شهروندان تعدادی از کشورها به ویژه کشورهای اروپایی و اروپای غربی در ایفای نقش در اغتشاشات اخیر کاملاً تأیید و روشن است و به تفصیل وجود دارد. اطلاعات در این زمینه

کنعانی تصریح کرد: برخی از آنها شرایط روشن تری دارند و اطلاعات کافی در این باره داده شده است. متاسفانه برخی از این افراد مورد بدرفتاری کشورهای دیگر قرار گرفته اند و اطلاعات دقیقی در این زمینه وجود دارد.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، وی با بیان اینکه برخی از کشورهای غربی در رابطه با حوادث اخیر ایران نقش سیاسی غیرسازنده ای ایفا کرده اند، نقش آنها را کاملا تحریک آمیز و افراطی گری و اغتشاش عنوان کرد و افزود: برخی از این افراد هستند. از جمله اینکه در ایران دستگیر شده اند و مقامات این کشورها نظرات خود را در مورد این افراد دستگیر شده در رسانه ها اعلام می کنند یا در این زمینه شکایت و اعتراض می کنند، اما ما در جلسات دیپلماتیک اطلاعات لازم را در مورد جرم این افراد بیان کردیم. .

دیدگاهتان را بنویسید