ند پرایس: زمان فرار بسیار کوتاه است/ بازگشت دوجانبه به برجام هرگز برای ما برنامه قطعی نبوده است.

ند پرایس: زمان فرار بسیار کوتاه است/ بازگشت دوجانبه به برجام هرگز برای ما برنامه قطعی نبوده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه با این شبکه درباره تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای صحبت می‌کند [برجام] او گفت که [طرح] هرگز مشخص نشده است، ما هرگز نمی دانیم که آیا می توانیم به بازگشت متقابل به پایبندی به (برجام) برگردیم یا خیر. به همین دلیل است که ما همیشه رویدادهای احتمالی را با شرکای خود برنامه ریزی کرده ایم.

پرایس با اشاره به سپاه پاسداران ایران گفت: “شما از وزیر امور خارجه (آنتونی بلینکن) شنیده اید که سپاه پاسداران حملات تروریستی انجام داده است. ما نگران تهدیدات سپاه پاسداران هستیم.”

وی افزود: از 107 تحریمی که این دولت از دی ماه 1390 علیه ایران اعمال کرده است، 86 درصد آن علیه سپاه پاسداران یا وابستگان آن بوده است. ما از اقتدار خود استفاده می کنیم و با شرکای خود در منطقه برای مقابله با سپاه پاسداران و تهدید احتمالی نیروهای نظامی و شرکای خود در منطقه همکاری می کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «اکنون، در ماه مه 2022، ما همچنان معتقدیم که اگر محدودیت‌های اعمال شده توسط توافق هسته‌ای دوباره بر ایران اعمال شود، برنامه هسته‌ای ایران دوباره به صندوق بازخواهد گشت و زمان تمام خواهد شد. ایران برنامه و توافق هسته ای[هسته‌ای] که اکنون چند هفته است، به طور قابل توجهی طولانی تر خواهد بود.

پرایس با وجود تاکید مکرر مقامات ایرانی مبنی بر اینکه استفاده از سلاح هسته ای در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد، افزود: کوتاهی زمان برای فرار غیرقابل قبول است. پرزیدنت بایدن قول داده است که ایران هرگز به سلاح هسته ای دست پیدا نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه آژانس تنها راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای خواهد بود، افزود که ایالات متحده و متحدانش در صورت لزوم «به دنبال راه‌های دیگری» خواهند بود تا اطمینان حاصل کنند که این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد.

ما از نزدیک با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کار می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که ایران به تعهدات خود پایبند است یا اینکه ایران هرگز نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد، ما ادامه خواهیم داد.

اظهارات پرایس درباره مذاکرات وین و تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای در حالی است که مذاکرات وین که پس از احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها علیه ایران، به دنبال برخی تحولات اخیر بین‌المللی از جمله حمله روسیه به اوکراین و مناقشه تهران است. – واشنگتن برخی از موضوعات باقی مانده در مذاکرات را تا دستور دیگری به حالت تعلیق درآورده است.

ایران گفت: «هدف ما در این مذاکرات دستیابی به یک توافق قوی و پایدار است و طرف آمریکایی می‌خواهد واقع‌بین باشد. ما تأکید کردیم که لغو تحریم‌ها در همه زمینه‌ها و ارائه تضمین‌های اقتصادی یکی از مهم‌ترین آنها است». حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه اخیرا در جریان مذاکرات در وین به گفت و گوهای ما درباره دستور کار مذاکرات پرداخت.

وی افزود: فکر می کنم طرف آمریکایی به خوبی از خطوط قرمز ایران آگاه است و ما به مذاکره ادامه خواهیم داد و به محض دستیابی به توافق، نماینده ما در مذاکرات وین مراحل نهایی توافق را تکمیل خواهد کرد.

به گفته مورا، انریکه مورا، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و نماینده اتحادیه اروپا در وین، قرار است طی چند روز آینده با علی باقری کنی، نماینده ایران در مذاکرات وین در تهران دیدار و درباره «حل و فصل اختلافات باقیمانده» گفتگو کند.

دیدگاهتان را بنویسید