نرخ سزارین در هیچ کشوری نباید از 25 درصد کل تولدها بیشتر شود/چرا نرخ زایمان طبیعی در کشور کاهش می‌یابد؟


ساعت: 12:43
تاریخ انتشار: 1301/10/04
کد خبر: 1919759

مدیرکل اقتصاد و درمان سازمان نظام پزشکی گفت: بر اساس استانداردهای جهانی، میزان سزارین در هیچ کشوری نباید بیش از 25 درصد کل زایمان ها باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مدیر کل اقتصاد و درمان سازمان نظام پزشکی انیسیان تصریح کرد: بر اساس استانداردهای جهانی، میزان سزارین در هیچ کشوری نباید بیش از 25 درصد کل زایمان ها باشد.

وی افزود: زایمان یک فرآیند کاملا طبیعی است و جز در موارد فوری که خطری برای جان مادر و نوزاد وجود دارد، نباید در روند زایمان طبیعی اختلال ایجاد کرد.

مدیرکل اقتصاد و درمان سازمان نظام پزشکی با اشاره به علت کاهش زاد و ولد طبیعی در کشور گفت: بیشتر زاد و ولدها در ایران تا 35 سال پیش طبیعی بود اما به تدریج با توسعه شهرنشینی. زندگی و درد شدید در زایمان طبیعی، میزان سزارین رو به افزایش است.

انیسیان ادامه داد: سیاست های تعرفه ای، افزایش ریسک پذیری پزشکان زنان برای سزارین و نگرانی و تصور اینکه زایمان طبیعی باعث آسیب اندام های لگنی و افتادگی مثانه می شود، تمایل کلی به سزارین را افزایش داده است.

عوارض زایمان طبیعی در ایران بسیار زیاد است

وی با بیان اینکه عوارض زایمان طبیعی در ایران بسیار زیاد است و باید این مشکل را مدیریت کرد، گفت: سزارین تمام عوارض جراحی اعم از عوارض بیهوشی، چسبندگی اندام های داخلی و خونریزی را دارد، در حالی که زایمان طبیعی یک فرآیند فیزیولوژیکی و ارجح است. .

مدیرکل اقتصاد و درمان سازمان نظام پزشکی با انتقاد از ضعف ساختار آموزش مامایی در کشور تصریح کرد: ساختار آموزش پزشکی به سمت سزارین است که بخشی از آن ناشی از قوانین کشورمان است.
در ادامه دکتر صابر جباری، رئیس اداره جوانان وزارت بهداشت، میزان سزارین در ایران را سه برابر استاندارد جهانی عنوان کرد و گفت: نرخ ایده آل سزارین جهانی 15 درصد و در نهایت به حساب می آید. 25 درصد اما سزارین در ایران به 55 درصد می رسد.

وی افزود: زایمان یک پدیده طبیعی و فیزیولوژیکی است و به سلامت مادر و کودک کمک زیادی می کند اما در این سال ها به دلیل تغییر فرهنگ عمومی در شیوه زندگی مردم و نظام سلامت متاسفانه تقاضا برای سزارین القایی از سوی مادران افزایش یافته است که این یک فاجعه بزرگ برای نظام سلامت کشور است.

رئیس اداره جوانان وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر کشورهای پیشرفته در حال تبلیغ و تبلیغ زایمان طبیعی هستند، گفت: متاسفانه تعداد اولین سزارین (اول شکم) در ایران بسیار زیاد است و این موضوع به یک موضوع تبدیل شده است. بهانه ای برای انجام سزارین های بعدی

جباری خاطرنشان کرد: شورای اسلامی در قانون جمعیت جوانان، وزارت بهداشت را موظف کرد تا سالانه 5 درصد نرخ سزارین را کاهش دهد و زایمان طبیعی را تا رسیدن به استاندارد جهانی افزایش دهد.

مادران ایرانی از مزایا و معایب زایمان طبیعی و سزارین آگاه نیستند

وی با بیان اینکه اکثر مادران ایرانی از مزایا و معایب زایمان طبیعی و سزارین آگاهی ندارند، گفت: سیاست صحیح در این زمینه، اصلاح نظام تعرفه گذاری و اعتبار بخشی بیمارستان های خصوصی می تواند تعداد سزارین ها را کاهش دهد.

رئیس اداره جوانان وزارت بهداشت فرهنگ سازی عمومی برای آگاهی مردم از این موضوع را ضروری خواند و افزود: با زایمان طبیعی می توان کودک را زودتر با شیر مادر تغذیه کرد و بستری در بیمارستان کوتاه است و عوارض آن عبارت است از بسیار کمتر

دیدگاهتان را بنویسید