نسخه جدید فرزین روز جدید

نسخه جدید فرزین روز جدید

دلار 44 هزار تومانی که علی صالح آبادی را از ریاست بانک مرکزی برکنار و محمدرضا فرزین را جایگزین آن کرد، دوباره سرکشی کرد و دیروز وارد کانال 50 هزار تومانی شد.

شرق: دلار 44 هزار تومانی که باعث برکناری علی صالح آبادی از ریاست بانک مرکزی و جایگزینی محمدرضا فرزین شد، روز گذشته دوباره سرکشی کرد و وارد کانال 50 هزار تومانی شد. ابتدای دی ماه امسال محمدرضا فرزین به ساختمان میرداماد آمد و درست در زمانی که دلار 44 هزار تومانی خبرساز شد، با یک اطلاعیه شبانه ناگهانی کار خود را به عنوان رئیس بانک مرکزی آغاز کرد. رئیس جدید بانک مرکزی در همان ابتدای حضور در بانک مرکزی مقابل دوربین های تلویزیون قرار گرفت و از تثبیت قیمت دلار بر روی ۲۸۵۰۰ تومان خبر داد. وی همچنین اعلام کرد که به دنبال تثبیت نرخ ارز است و سیاست خود را در همین راستا دنبال می کند. نزدیک به دو ماه از شروع کار فرزین در بانک مرکزی می گذرد و دلار بار دیگر مقاومت کرده است. فرزین این بار از راه اندازی مرکز مبادلات طلا و ارز خبر داد.

باز هم دلار سرکش

دلار در ماه های اخیر بارها در تیتر اخبار رسانه های ایران بوده است. اسکناس آمریکایی که در هفته اول دی ماه امسال به قیمت 44 هزار تومان افزایش یافت، منجر به برکناری علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی شد و محمدرضا فرزین مدیرعامل سابق بانک ملی بر صندلی دفتر صالح آبادی نشست. . در همان ابتدای ورود به ساختمان میرداماد فرزین به دوربین های تلویزیون گفت که به صورت دستوری نرخ نیم دلار را 28 هزار و 500 تومان تعیین می کند. سیاستی که مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی قرار گرفت و آن را دلار فرزین نامیدند. اصطلاحی یادآور ارز 4200 تومانی جهانگیری که تلاشی ناموفق محسوب می شود. اکنون بسیاری از کسبه می گویند که ارز 28500 تومانی عملاً در هیچ کجا یافت نمی شود و نرخ های بازار آزاد نگران کننده است. این در حالی است که رئیس کل بانک مرکزی پیشتر گفته بود سیاست تثبیت یا ثبات بازار ارز را دنبال می کند. اما بازار ارز به خواسته محمدرضا فرزین عمل نکرد. به ویژه اخباری مبنی بر محدودیت های آمریکا برای انتقال ارز از کشورهای همسایه به ایران از جمله عراق به گوش می رسد.

دیجیتال سازی در بازار ارز انجام می شود!

حدود یک هفته پیش قیمت دلار در بازار آزاد به 45 هزار تومان رسید; اما محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در یک برنامه تلویزیونی رکورد قیمت دلار را «شماره گذاری مجازی و ذهنی» خواند و گفت: ما به این قیمت ها اعتقادی نداریم.

وی در این برنامه گفت: در فضای مجازی و ذهنی محدودیت هایی برای کشور ایجاد کردند و این عملیات واقعی نیست، منابع ما مجانی است، ارز را در بازار تامین می کنیم. اما در فضای مجازی به ما حقه می دهند و می گویند این بازار آزاد است. فرزین همچنین از اقدامات بانک مرکزی برای «تثبیت نرخ» ارزهای خارجی از جمله دلار خبر داد و افزود: وارد بازار آزاد می شویم، تعدیل نرخ ها را در بازار آزاد آغاز می کنیم و بانک مرکزی این کار را انجام می دهد. رئیس کل بانک مرکزی در ادامه بر تلاش برای تثبیت نرخ ارز تاکید کرد و گفت: در این زمینه مذاکرات سازنده ای با شرکای تجاری کشورمان یعنی قطر، امارات، چین و عراق داشته ایم. و ما دستاوردهای خوبی داشته ایم.” همچنین ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در سخنان اخیر خود بارها به کاهش قیمت و تورم اشاره کرده است.

علاوه بر این، در روزهای اخیر اخباری مبنی بر آزادسازی بخشی از پول بلوکی ایران در عراق و احتمال آزادسازی هفت میلیارد دلاری منابع بلوکی در کره جنوبی منتشر شده است. اخباری که برخی از فعالان بازار فارکس معتقدند به‌طور مکرر تولید می‌شوند تا بازار را با اخبار مواجه کنند. اما در نهایت نتوانستند تاثیر زیادی بر بازار ارز بگذارند.

حالا اما محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی از نسخه دیگری از بازار ارز خبر می دهد و از تشکیل مرکز مبادلات ارز و طلا و افتتاح آن خبر می دهد و می گوید: «تمام نیازهای واقعی کشور. برآورده خواهد شد. در مرکز مبادلات با راه اندازی مرکز ارزی کشور، نرخ ارز با توجه به منابع، هزینه های ارزی و عوامل اساسی کشف می شود و نرخ ارز و طلا بر اساس واقعیت های اقتصادی کشور تعیین می شود.

بر اساس مصوبه هیات پول و اعتبار، مرکز مبادلات طلا و ارز فعالیت رسمی خود را در زمینه معاملات ارزی آغاز خواهد کرد. صورتحساب ها و حواله ها، از سه شنبه 2 مارس. بر اساس اعلام بانک مرکزی، مرکز مبادلات ارز و طلای ایران دارای چندین اتاق معاملات و عرضه ارز و طلا خواهد بود، در فاز اول اتاق خدمات ارز و اتاق انتقال وجه صرافی ایران خواهد بود. باز شد و شروع به کار کرد.

رئیس کل بانک مرکزی پیشتر در سوم بهمن ماه سال جاری در برنامه خبری ساعت 21 سیمای صداوسیما گفته بود: گرانی در صدد ایجاد گرانی در بازار ارز است که از مردم می خواهیم به آن بی توجهی کنند. با تعطیلی بازار دبی، با انجام معاملات جعلی نرخ درهم را افزایش می‌دهند و خبرنگاران می‌توانند به سبزه میدان و صرافی‌ها مراجعه کنند تا تغییرات قیمتی این‌ها را به دور از واقعیت درک کنند. دفاتر و 150 شعبه بانک دولتی که هفت روز هفته حتی در روزهای تعطیل فعال هستند و اجازه نمی‌دهیم جریان ارزآوران سیگنال‌های غیرواقعی به بازار ارز بدهد و از هرگونه اقدام خودداری می‌کنیم. تلاش برای کاهش نرخ ارز را نادیده نخواهیم گرفت و انتظار داریم نرخ ارز کاهش پیدا کند.رئیس بانک مرکزی در ادامه گفت: مردم می توانند نرخ ارز را ببینند. با در سامانه ice.ir (بازار صرافی) و مرکز مبادلات ارز و طلا در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار تصویب شد و این مرکز برای توسعه معاملات ارز و طلا راه اندازی شد. خواهد بود.» به گفته فرزین، «در گام اول تمامی نیازهای ارزی مردم از قبیل ارز دانشجویی، ارز مسافرتی و ارز پزشکی در این مرکز تامین می شود و ربع سکه که حباب بزرگی دارد، می شود. در این بازار عرضه شود تا حباب تخلیه شود و در گام های بعدی عملیات مشتقه، ارز و سوآپ نیز در این مرکز راه اندازی شود.وی همچنین اعلام کرد: گزارش هایی دریافت کرده ایم که برخی افراد از این مرکز ارز می گیرند. بازار آزاد و خرید کالا و بیشتر دیر درخواست ارز در سامانه نیما می کنند که مصداق پولشویی است و با آنها برخورد می شود.

این اظهارات فرزین در شرایطی مطرح شد که با ورود دلار به کانال 50 هزار تومانی، اختلاف قیمت نرخ 28 هزار و 500 تومانی نیما در دلار با بازار آزاد تقریبا دو برابر شد.

دیدگاهتان را بنویسید