نشست فوق العاده شورای امنیت درباره حوادث سودان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ خبرگزاری فرانسه دوشنبه شب به نقل از دیپلمات ها گزارش داد که اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواستار برگزاری نشست اضطراری درباره حوادث سودان شده اند.

بر اساس این گزارش، انگلیس، ایرلند، نروژ، آمریکا، استونی و فرانسه خواستار برگزاری این اجلاس در روز سه شنبه شده اند.

صبح روز دوشنبه رسانه ها از کودتای نظامی در سودان و دستگیری عبدالله حمدوک نخست وزیر و تعدادی دیگر از وزرای دولت انتقالی این کشور خبر دادند.

ساعاتی پس از انتشار اخبار اولیه کودتا در سودان، عبدالفتاح البرهان شورای انتقالی سودان با اعلام وضعیت فوق العاده، شورای حاکم و شورای وزیران سودان را منحل کرد.

برهان گفت: «ما تاکید می کنیم که نیروهای مسلح انتقال دموکراتیک را تا زمان واگذاری قدرت به یک دولت منتخب ادامه خواهند داد. آنچه در این کشور اتفاق می افتد آینده سودان را تهدید می کند.

وزارت فرهنگ و اطلاعات سودان در واکنش به اظهارات رئیس شورای حکومتی انتقالی سودان اعلام کرد که این اظهارات کودتای نظامی در این کشور را تایید می کند.

خبر کودتا در سودان واکنش های گسترده بین المللی به ویژه مقامات غربی را در پی داشت.

سودان در 11 آوریل 2019 در پی تظاهرات گسترده مردمی در اعتراض به وخامت اوضاع اقتصادی، شاهد سرنگونی عمر البشیر رئیس جمهور سابق سودان بود.

سودان در 21 آگوست 2019 وارد مرحله انتقالی شده است که 53 ماه به طول می انجامد و قرار است انتخابات زودهنگام سال 2024 در این کشور برگزار شود. قدرت در حال حاضر بین ارتش، نیروهای مسلح و ائتلاف موسوم به الخوریا-التاغیر تقسیم شده است.

به گفته وزارت اطلاعات سودان، عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان پس از خودداری از بیانیه ای در حمایت از کودتای نظامی، جابجا شده است. ارتش سودان حمدوک را در حبس خانگی قرار داد و او را مجبور کرد در حمایت از خود بیانیه ای ارائه دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید