نشست هم اندیشی نقش کمیسیون اصل 90 در مشکلات اساسی کشور

ساعت: 14:32
تاریخ انتشار: 1400/09/14
کد خبر: 1789743

با حضور جمعی از کارشناسان، رئیس و سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس، نشست هم اندیشی پیرامون مسائل اصلی کشور و نقش کمیسیون اصل 90 برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نشست هم اندیشی موضوعات اصلی کشور و نقش کمیسیون اصل 90 با حضور جمعی از کارشناسان، رئیس و سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس برگزار شد.

علی هزریان، سخنگوی اصل 90 کمیسیون با ارائه گزارشی از عملکرد و اقدامات نظارتی این کمیسیون در دوره یازدهم، گفت: تخلفات اخیر وزارت نیرو در زمینه قطعی برق، رسیدگی به آزمون سکونت، رسیدگی به تخلفات ادغام بانک ها در بانک سپه و بی توجهی به حقوق سهامداران خرد و انجام اصلاحات بودجه از جمله مواردی بود. 3000 شکایت مردمی از دستگاه های مختلف صورت گرفته است و معتقدیم برای ادامه این مسیر نیازی به مشورت با کارشناسان نیست.

حسن شجاعی علی آبادی رئیس کمیسیون اصل 90 نیز به روند و سیاست های اصلی کمیسیون که در قالب سه محور صورت می گیرد، اشاره کرد و گفت: از ابتدای تشکیل کمیسیون در دوره یازدهم تا کنون، ما در حال انجام است. سعی کرده اند سیستم سوالات و بهره وری را پیدا کنند و کمیسیون را افزایش دهند. همچنین ارائه نظرات و ارائه موانع اصلی جمهوری اسلامی و ارتباط با نهادها و جریان هایی که در راستای اهداف کمیسیون کمک می کنند را در دستور کار داریم.

پس از پایان جلسه کارشناسان و کارشناسان حاضر در جلسه نیز به بیان دیدگاه های خود در خصوص عملکرد کمیسیون اصل 90 پرداختند.

یکی از کارشناسان حاضر در جلسه با اشاره به ضعف اطلاعات مجلس در بیان دستاوردهای کمیسیون اصل 90 گفت: تاکنون اقدامات این کمیته شنیده نشده و نظر مساعدی در مورد آن ارائه نشده است. مسیر.”

وی ادامه داد: کمیسیون نود پرونده حقوقی مانند قوه قضائیه و پرونده های سیاسی مانند استیضاح و تحقیق در مجلس ندارد. بنابراین می تواند به راحتی نظرات خود را بیان کند و از سازمان ها در زمینه های مختلف درخواست کند.

پس از پایان جلسه یکی از کارشناسان کمیته 90 آن را نماد دموکراسی دانست و افزود: اما این کمیته نتوانسته است این موضوع را به وضوح در بین مردم تبیین کند. بنابراین باید از همه امکانات خود برای آموزش شهروندان یا حداقل دانش آموزان در جهت پیگیری مطالبات و حقوق قانونی خود استفاده کند و نظرسنجی و نظرسنجی می تواند آغاز این راه باشد.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد محرک جهانی فناوری از دیگر ضروریات کمیسیون اصل 90 است، افزود: همچنین نباید ترسی از رسانه ای شدن موضوعات مطرح شده در کمیسیون اصل 90 وجود داشت و باید به همه موضوعات در قالب طرح رسیدگی شود. از رسانه، ویدئو یا متن و اطلاع رسانی به مردم.

وی در ادامه پرداختن به موضوع حقوق کارگران هفت تپه در کمیسیون اصل 90 آن را دستاورد بزرگی دانست که چندان مورد توجه رسانه ها قرار نگرفت و گفت: این کمیته شجاعت دارد اما هنوز حق ندارد. این چرخه شوم نباید در قوای جمهوری اسلامی اتفاق بیفتد، دموکراسی باید چهار رکن داشته باشد که چهارمین آن کمیسیون اصل 90 است که نباید اجازه توافقات مخفیانه بین مراجع سه گانه را بدهد و باید تضمین کند که همه اقدامات جمهوری اسلامی ایران انجام شود. سه مرجع برای مردم توضیح داده شده است.

وی همچنین بر لزوم تصویب قانون تعارض منافع پس از ترک کار تاکید کرد که باید پیگیری شود و ساختار نظارتی بر قوای سه گانه ایجاد شود.

کارشناس دیگری که در این جلسه حضور داشت نیز با بیان اینکه تصویب قوانین و موضوعاتی که در کمیته اصل 90 مطرح و حل و فصل شد، در جایی غیر از آن کمیته قابل انجام نیست، گفت: به عنوان مثال در برخی دیگر از کمیته ها مواردی مطرح شد که در این کمیته ها کمیته ها ظرفیت رسیدگی به این مسائل را نداشتند. اما با مراجعه به کمیسیون اصل 90 با توجه به ظرفیت ها، ملاحظات و توانمندی های آن مشکل حل شد.

وی در ادامه با انتقاد از عدم اجرای برخی قوانین، گفت: عدم رعایت این قوانین دو بعد دارد; یا مشکل در قانون است یا مشکل در اجراست که باید اصلاح شود. همیشه سعی شده در جاهای باریکی که مردم در آن مشکل دارند، پایین بیایند و مطالعه کنند. نکته دیگر اینکه پولدار شدن مشکلی ندارد، بلکه نباید بر اساس رانت باشد، بلکه باید بر اساس توانایی افراد باشد.

کارشناس دیگری که در این جلسه حضور داشت نیز با بیان اینکه ناظران ساختار دقیقی ندارند، اما مراجع دقیقی دارند که با تغییر مسئولیت ها سلیقه ای تغییر می کند، گفت: نظارت تا زمانی که علنی و درخواستی از سوی آنها نباشد با شکست مواجه می شود و نظارت باید فرآیندی باشد و معماری هزینه سازمان ها و بودجه آنها باید مشخص باشد. در این راستا سیستم مربوطه در دیوان محاسبات باید وارد مجلس شود و به طور مستقیم توسط مجلس نظارت شود.

وی افزود: بازگشت بودجه از سازمان ها موضوع دیگری است که نشان می دهد مسئول و سازمان کار نمی کنند و هیچکس با این موضوع مشکلی ندارد، بنابراین این وظیفه مجلس است که در حین کار بودجه را کنترل کند. . و در پایان سال اهمیتی ندارد.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: دموکراسی به معنای توانایی مردم برای نظارت بر همه سازمان ها و توانمندسازی مردم برای نظارت بر کار همه سازمان ها است، بنابراین باید ساختاری ایجاد شود تا مردم بتوانند بر همه سازمان ها نظارت قانونی مستقیم داشته باشند.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید