نقش آمریکا در ترور خبرنگار الجزیره

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در پی جنایات رژیم موقت صهیونیستی در ترور شیرین ابواکله، خبرنگار شبکه الجزیره، از آمریکا خواست در حمایت بی قید و شرط خود از رژیم صهیونیستی تجدید نظر کرده و کمک سالانه خود به این رژیم را مشروط کند.

وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه گزارش های مربوط به حمله اسرائیل به مراسم تشییع ابواکله را «هشدارکننده» خواند و خواستار تحقیق درباره مرگ او شد. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، به جای محکوم کردن این قتل، در پاسخ به خبرنگاران گفت که از جزئیات بی اطلاع است و نیاز به تحقیق دارد.

اما فعالان مستقر در آمریکا می گویند چنین اظهاراتی تنها تایید کننده همدستی واشنگتن در جنایات رژیم صهیونیستی و بی توجهی به قوانین بین المللی است.

الیاس نیومن، مدیر ارتباطات در IfNotNow، یک سازمان یهودی اپوزیسیون مستقر در ایالات متحده، به الجزیره گفت: درخواست مقامات آمریکایی برای بررسی این موضوع نشان دهنده ریاکاری و ریاکاری عمیق آنهاست. است. در واقع کاری که آنها در اینجا باید انجام دهند این است که در آینه نگاه کنند (کنایه از این که خودشان باید این تحقیق را انجام دهند).

وی گفت: «سیاستمداران افراطی که از حمایت بی‌قید و شرط از اسرائیل حمایت می‌کنند، باید در آینه نگاه کنند و درک کنند که ادامه حمایت‌های مالی ما عاملی کلیدی در ایجاد امنیت برای اسرائیل و ارتکاب این نقض حقوق بشر است.»


کمک به رژیم صهیونیستی

دولت جو بایدن و مقامات ارشد این کشور بارها اعلام کرده اند که از کمک سالانه 3.8 میلیارد دلاری به رژیم موقت صهیونیستی کاسته و آن را به عامل دیگری وابسته نمی کنند.

جینان دینا، یکی از اعضای کمیته ضد تبعیض آمریکا-عربی، که خود را بزرگترین سازمان مدنی آمریکایی های عرب آمریکایی توصیف می کند، گفت که شیرین ابواکلا دومین شهروند آمریکایی بود که توسط نیروهای اسرائیلی در سال جاری کشته شد. اولین شهروند، عمر الاسد، یک آمریکایی 78 ساله بود که در ماه ژانویه پس از دستگیری در کرانه باختری درگذشت.

دینا می‌گوید آمریکایی‌های فلسطینی ثروتمند، از جمله او، هنگامی که برای دیدار اعضای خانواده به فلسطین سفر می‌کنند، از سوی دولت خود احساس حمایت نمی‌کنند.

دینا گفت: “ما آمریکایی هستیم و مالیات می پردازیم، اما این مالیات ها به معنای واقعی کلمه بهای آزار خانواده های ما و فلسطینی ها در سرزمینشان است.” «بسیاری از ما امسال از رفتن به فلسطین می ترسیم.

تندروهای صهیونیست بعدازظهر جمعه به مراسم تشییع جنازه شیرین ابوعقلی حمله کردند. پایگاه خبری عربی 48 گزارش داد که مراسم تشییع جنازه خبرنگار الجزیره در بیمارستان الفرانچی در قدس اشغالی آغاز شد. اما نیروهای رژیم صهیونیستی با حمله به شرکت کنندگان در این مراسم به ساختمان بیمارستان حمله کرده و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.


14010224000027 Test PhotoL خبر خاکستری

ویدئوهای منتشر شده از حمله نظامی رژیم صهیونیستی به این مراسم خشم عمومی را در سراسر جهان برانگیخته است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که از دیدن این تصاویر “عمیقاً متأسف” شده است. او در توییتر نوشت: «هر خانواده حق دارد عزیزان خود را با احترام و بدون هیچ مانعی دفن کند.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل نیز گفت که از این تصاویر “عمیقا نگران” است.

اما توماس گرینفیلد مردی است که حتی قبل از تایید نامزدی‌اش توسط سنای آمریکا، یکی از ماموریت‌های اصلی خود را محافظت از اسرائیل در برابر انتقادات می‌دانست.


بازیگر نادرست

برای چندین دهه، اسرائیل متحد اصلی آمریکا در خاورمیانه بوده است و روسای جمهور و قانونگذاران هر دو حزب آمریکایی متعهد شده اند که بر حمایت بی قید و شرط واشنگتن از این رژیم تاکید کنند. علاوه بر 3.8 میلیارد دلار کمک سالانه به رژیم صهیونیستی، دولت آمریکا امسال یک میلیارد دلار دیگر برای نوسازی سامانه گنبد آهنین اختصاص داده است.

مایا بری، مدیر اندیشکده مؤسسه آمریکایی-عربی مستقر در واشنگتن می گوید: «بسیار واضح است که نمی توان آمریکا را بازیگری بی طرف در مناقشه فلسطین و اسرائیل دانست.

بری به الجزیره گفت: ما در اینجا یک ناظر بی طرف نیستیم. ما کاملاً متعهد به حمایت از اسرائیل هستیم که مرتکب این جنایات است.»

در سال‌های اخیر، فعالان حقوق بشر و گروهی از اعضای کنگره آمریکا تلاش کرده‌اند کمک‌های واشنگتن به رژیم صهیونیستی را محدود کنند یا آن را مشروط به پایان دادن به تخلفات رژیم صهیونیستی کنند، اما این تلاش‌ها تا حد زیادی محدود به گروهی از جناح چپ است. سیاستمداران در حزب دمکرات.

جو بایدن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 2020 ایده کمک مشروط به رژیم صهیونیستی با حمایت رقیب خود برنی سندرز را رد کرد و آن را پیشنهادی «عجیب» خواند.

پس از ورود بایدن به کاخ سفید، مشاوران ارشد بایدن از جمله هریس ابوت معاون اول رئیس جمهور تاکید کردند که کمک ها تحت هیچ شرایطی محدود نخواهد شد. این موضع حتی زمانی که سازمان های حقوق بشری مانند دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل رژیم صهیونیستی را به آپارتاید علیه فلسطینیان متهم کردند، بدون تغییر باقی ماند.


14010224000028 Test PhotoL خبر خاکستری

دینا گفت: «دولت ایالات متحده به دلیل کمک و حمایت بی قید و شرطش در جنایات جنگی اسرائیل شریک است. “ایالات متحده 100 درصد در سوء استفاده هایی که انجام می شود شریک است.


تلاش در کنگره

سال گذشته، بتی مک کالوم، نماینده دموکرات کنگره، لایحه‌ای را پیشنهاد کرد که در آن خواستار این شد که کمک‌های آمریکا به اسرائیل صرف اقدامات غیرانسانی علیه فلسطینی‌ها نشود. این لایحه از حمایت 32 نماینده کنگره برخوردار است، اما پس از ارائه وارد مراحل بعدی قانونگذاری نشده است.

مک کالوم گفت: «قتل هر روزنامه نگاری یک تراژدی است، اما قتل شیرین ابواکلا، روزنامه نگار آمریکایی-فلسطینی با سابقه گزارش در مورد اشغال سرزمین فلسطین توسط اسرائیل، جنایتی است که نیاز به ممیزی دارد، نه مصونیت.» رسانه.

وی گفت: من از ایالات متحده می خواهم کمک های خود به اسرائیل را محدود کند تا بتوانیم اطمینان حاصل کنیم که دلارهای نفتی ما صرف این جنایات فجیع حقوق بشری نمی شود. بدیهی است که اگر نیروهای امنیتی اسرائیل مقصر کشته شدن شیرین باشند، باید در این مورد نیز محدودیت های مشابه اعمال شود.

بسیاری از نظرسنجی ها نشان می دهد که مشروط کردن کمک های آمریکا به رژیم موقت صهیونیستی از حمایت عمومی بالایی در میان مردم آمریکا برخوردار است.

عمر بدر، تحلیلگر سیاسی مستقر در آمریکا، می گوید که علیرغم نظرسنجی ها، سیاستمداران آمریکایی متعهد هستند که هرگز اسرائیل را زیر سوال نبرند.

او گفت: «ما یک طبقه سیاسی داریم که نگرش های منسوخ بر آن حاکم است و حمایت از اسرائیل هرگز نباید زیر سؤال رود. لابی اسرائیل به گونه ای بر سیاست اسرائیل تأثیر می گذارد که مورد حمایت آمریکایی ها نیست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید