الجزیره به نقل از یک مقام ایرانی نوشت: اگر آمریکا واقع بین باشد تا چند روز دیگر به توافق خواهیم رسید.

الجزیره به نقل از یک مقام ایرانی نوشت: اگر آمریکا واقع بین باشد تا چند روز دیگر به توافق خواهیم رسید.

روز جدید یک مقام ارشد ایرانی اعلام کرد اگر موضع آمریکا واقع بینانه باشد، می توانیم ظرف چند روز به توافق واقعی برسیم.

رویداد 24 شبکه الجزیره قطر به نقل از یک مقام ارشد ایرانی گفت اگر موضع آمریکا واقع بینانه باشد، می توانیم ظرف چند روز به توافق واقعی برسیم.

این مقام ایرانی گفت: ما متنی برای توافق می خواهیم که قابل تفسیر نباشد که در آینده هیچ کشوری نتواند از آن سوء استفاده کند.

او گفت که هیچ توافقی نمی تواند واقعی و عملی باشد قبل از بسته شدن پرونده ادعاهای آژانس بین المللی انرژی اتمی.

این مقام ارشد ایرانی که نامش فاش نشده است، همچنین تاکید کرد که بیانیه کشورهای اروپایی درباره مذاکرات هسته‌ای مغرضانه و به دستور آمریکا است و این اظهارات شرایط و فضای دستیابی به توافق را پیچیده‌تر می‌کند.

وی همچنین گفت که نسبت به اقدام خصمانه در داخل آژانس بین المللی انرژی اتمی در روزهای آینده هشدار می دهیم.

فرانسه، آلمان و انگلیس روز شنبه در بیانیه‌ای از درخواست ایران در مذاکرات برای از سرگیری برجام مبنی بر پایان دادن به تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ذرات اورانیوم کشف‌شده در سه سایت هسته‌ای ایران ابراز ناخرسندی کردند و گفتند که این درخواست در مذاکرات وجود دارد. به خطر انداختن

تروئیکای اروپایی در این بیانیه اعلام کرد: این درخواست اخیر تردیدهای جدی را در مورد نیات و تعهدات ایران در خصوص نتیجه موفقیت آمیز برجام ایجاد می کند. موضع ایران در تضاد با تعهدات الزام آور قانونی ایران است و چشم انداز احیای برجام را تهدید می کند.

این ادعای طرف های اروپایی برجام در حالی است که پرونده «منشأ ذرات اورانیوم ایران در سایت های هسته ای» در جریان توافق برجام که به امضای سه کشور یاد شده نیز رسیده بود، بسته شد. این آژانس اخیراً ادعاهای رژیم صهیونیستی در گزارشی را پذیرفته است که در آن گفته شده است که ایران هنوز پاسخ های موثقی در مورد منشاء این ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت هسته ای اعلام نشده ارائه نکرده است.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین نیز با انتشار توییتی به بیانیه ترویکای اروپایی انتقاد کرد.

وی نوشت: (این اقدام سه کشور اروپایی) واقعاً بسیار نابهنگام بود. درست در لحظه حساس مذاکرات در وین و در آستانه نشست شورای حاکمیتی آژانس بین المللی انرژی اتمی.

همچنین ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به بیانیه اخیر ترویکای اروپایی گفت: جای تعجب و تاسف است که در شرایطی که تعاملات دیپلماتیک و تبادل پیام بین طرف های مذاکره کننده و هماهنگ کننده مذاکرات همچنان برای نهایی کردن مذاکرات ادامه می دهند، سه کشور اروپایی مسیر انحرافی را در پیش گرفته اند و به دور از رویکرد مثمر ثمر در مذاکرات، چنین بیانیه ای صادر می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به حسن نیت و تمایل جدی جمهوری اسلامی ایران برای نهایی کردن توافقنامه رفع تحریم‌ها، یادآور شد: پیشرفت مذاکرات در بسیاری از مراحل از جمله آخرین مرحله، نتیجه ابتکارات و ایده‌های جمهوری اسلامی ایران به کشورهایی بود که اروپایی‌ها نسبت به اثربخشی فضاسازی برای کشورهای ثالثی که از ابتدا مخالف روند مذاکرات بودند و اکنون با تمام قوا تلاش می‌کنند مذاکرات را از مسیر خارج کنند، هشدار دادند. .

ناصر کنعانی افزود: مایه تاسف است که سه کشور اروپایی با این بیانیه نسنجیده گامی در جهت شکست مذاکرات رژیم صهیونیستی برداشتند و بدیهی است در صورت ادامه چنین رویکردی باید مسئولیت نتایج آن را نیز بر عهده بگیرند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با یادآوری انفعال کشورهای اروپایی در ماه های اخیر و همچنین اقدامات نامناسب و سیاسی این کشورها در ایجاد قطعنامه در شورای حکام این آژانس، گفت: پیشنهاد می شود سه کشور اروپایی ارائه دهند. تصمیم برای پایان دادن به روند دیپلماتیک، به جای ورود به مرحله تخریب، نقش فعال تری در چند اختلاف نظر باقی مانده ایفا کند.

وی همچنین با اشاره به سابقه همکاری و تعامل سازنده جمهوری اسلامی به عنوان یکی از اعضای مسئول پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای با آژانس بین المللی انرژی اتمی، بر ضرورت پرهیز از سیاست زدگی و طرح اتهامات بی اساس علیه کشورمان تاکید کرد و گفت: جای تاسف است. این است که کشورهای اروپایی از یک سو کاملاً از رژیمی که صدها کلاهک هسته ای دارد و به هیچ یک از سازوکارهای بین المللی منع اشاعه پایبند نیست حمایت می کنند و از سوی دیگر مخالف برنامه هسته ای کاملاً صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران هستند. که برای توسعه فضایی تحت دقیق ترین بررسی ها قرار گرفت

سخنگوی وزارت امور خارجه با توصیه به اروپایی ها برای جبران کوتاهی در انجام تعهدات متعدد خود در قبال ملت ایران، به آنها هشدار داد که از زبان تهدید استفاده نکنند و گفت: شکست حداکثری آمریکا در کارزار فشار حداکثری باید درس عبرتی برای همه کشورها باشد. که ناآگاهانه می اندیشند که تهدید و تحریم می تواند مردم ایران را از پیگیری حقوق خود و حفظ منافع خود باز دارد.

کنعانی در پایان خاطرنشان کرد: ایران همچنان اراده و تمایل برای نهایی کردن توافق را دارد و معتقد است در صورت داشتن اراده لازم و پرهیز از فشار خارجی می‌توان به سرعت به توافق رسید.

دیدگاهتان را بنویسید