ما آماده هستیم تا ظرف چند روز به توافق برسیم، مشروط بر اینکه آمریکا واقع بین باشد


ساعت: 19:07
تاریخ ارسال: 04/10/1401
کد خبر: 1880018

یک مقام ایرانی به الجزیره گفت که ممکن است توافق قابل قبولی حاصل شود و این بستگی به این دارد که آیا آمریکا در مورد لغو تحریم ها واقع بین باشد یا خیر.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یک مقام ایرانی که خواست نامش فاش نشود به الجزیره گفت که تهران هرگز میز مذاکره را ترک نکرد و واشنگتن از توافق خارج شد و اجرای آن را به حالت تعلیق درآورد.

وی در خصوص مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در دوحه گفت: این مذاکرات ادامه خواهد داشت و دوحه همچنان در مسیر وین باقی می ماند و هدف آن حل و فصل سریع و بدیع اختلافات است.

این مقام ایرانی افزود: به شرط اینکه واشنگتن در موضوع لغو تحریم ها واقع بینانه رفتار کند، می توان به توافق قابل قبولی دست یافت. ما برای یک توافق قوی و قابل قبول ظرف چند روز آماده هستیم و این موضوع مستلزم اتخاذ تصمیمات شفاف از سوی آمریکاست.»

سپس تاکید کرد که مسئولیت شکست مذاکرات دوحه و وین بر عهده دولت آمریکاست.

بلومبرگ همچنین امروز گزارش داد که مذاکرات برای لغو تحریم ها و احیای برجام احتمالا پس از سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه از سر گرفته می شود. جو بایدن در اواسط ماه جاری از سرزمین های اشغالی و عربستان سعودی بازدید خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، دیپلمات‌های اروپایی آشنا به مذاکرات گفتند اگرچه مذاکرات در دوحه پیشرفتی نداشته است، اما انتظار می‌رود که این مذاکرات فراتر از مهلت تعیین‌شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان ماه جولای ادامه یابد. یکی دیگر از دیپلمات‌های آشنا با این مذاکرات به بلومبرگ گفت که تلاش‌ها ممکن است پس از سفر بایدن به منطقه غرب آسیا از دوحه، پایتخت قطر، از سر گرفته شود.

به گزارش فارس، مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا از روز سه شنبه با حضور رابرت مالی و علی باقری نماینده آمریکا در امور ایران و با حضور انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا در برنامه هسته ای آغاز شد. مذاکرات در دوحه، پایتخت قطر، او در روزهای شنبه و چهارشنبه با مورا دیدار و گفتگو کرد. مذاکرات دوحه پس از سه ماه و نیم وقفه از دور هشتم مذاکرات در وین و پس از توافق اخیر در تهران در پی سفر جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای از سرگیری مذاکرات برای رفع تحریم ها صورت گرفت.

پس از این مذاکرات، وزیر امور خارجه ایران در گفت و گوی تلفنی با همتای قطری خود با بیان اینکه ارزیابی تهران از مذاکرات دوحه مثبت است، گفت: ما برای دستیابی به یک توافق خوب، قوی و با ثبات جدی هستیم و اگر آمریکا واقع بین باشد، باید به آن دست پیدا کند. می توانم به توافق برسیم.”

دیپلمات های اروپایی با اشاره به مذاکرات دو روزه در دوحه گفتند که ایران از مواضع آژانس در خصوص عدم همکاری تهران با آژانس در زمینه بازرسی ها انتقاد کرده است.

سعید خطیب زاده، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه درباره این مذاکرات گفت: اولاً کاری که ما در مذاکرات انجام می‌دهیم، مربوط به ابعاد هسته‌ای نیست، زیرا ابعاد هسته‌ای یک بار جمع‌بندی شده است و فقط درباره بخش‌هایی از اختلافاتی که از نظر لغو تحریم ها باقی مانده است. کاری که انجام می شود تنها در مورد چند موضوع باقی مانده در حوزه لغو تحریم هاست، بنابراین چیزی به توافقات انجام شده در وین اضافه نخواهد شد و چیزی از بین نخواهد رفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید