نقش داماد زاکانی در تصمیمات شهرداری; مداخله یا مشورت؟!

نقش داماد زاکانی در تصمیمات شهرداری;  مداخله یا مشورت؟!

در روزهای اخیر بحث مشارکت داماد شهردار تهران در اتخاذ برخی تصمیمات رهبری شهری پایتخت در محافل خبری داغ شده و برخی اعضای شورای شهر نیز این موضوع را مطرح کرده اند. انتقاد شدید در این زمینه این دسته از مشاوران یکی از دلایل دخالت داماد شهردار را مربوط به دستور علیرضا زاکانی مبنی بر واگذاری اختیارات و تجهیزات شرکت کنترل ترافیک به موسسه کامپیوتر شهر می دانند که باعث اختلاف بین برخی اعضا شد. از پارلمان شهر و شهردار پایتخت . البته اعضای شورای شهر تهران تاکید دارند که این اختلافات «حرفه ای» و «مدیریتی» است و جنبه «سیاسی» ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرغم اینکه آبان ماه گذشته علیرضا زاکانی که ابتدا داماد خود را به عنوان مشاور شهردار تهران منصوب کرده بود، تحت فشار افکار عمومی مجبور به انصراف از انتصاب این فرد شد. اما در روزهای اخیر تردیدهایی در مورد مشارکت داماد شهردار در اتخاذ برخی تصمیمات شهرداری کلان شهر ظاهر شده است. تا جایی که حتی ناصر امانی، یکی از اعضای شورای شهر تهران، در حاشیه جلسه شورا در روز یکشنبه 7 فروردین ماه، در حال توضیح درباره موضوعات مطرح شده در جلسه همفکری اعضای شورای شهر و شورای شهر بود. شهردار تهران با بیان این جمله گفت: آقای زاکانی گفت افتخار می کنم که با دامادم مشورت خواهم کرد.

البته موضوع اصلی مطرح شده در جلسه همفکری، نقش داماد شهردار در مشکلات شهری شهر نبود، بلکه برخی اعضای شورای شهر تهران از دستور شهردار تهران برای واگذاری اختیارات شرکت کنترل ترافیک انتقاد کردند. با زاکانی صریح و چهره به چهره اما پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران صحبت کردند. از صحبت های اعضای شورا مشخص است که برخی از آنها معتقدند این دستور شهردار تهران نه تنها غیرقانونی است، بلکه به یکی از واحدهای قدیمی شهرداری یعنی شرکت کنترل ترافیک آسیب وارد می کند.

سیدجعفر تشری هاشمی، رئیس کمیته ساخت و ساز و حمل و نقل شورا هفته گذشته در جلسه شورای شهر در روز سه شنبه 3 فروردین در نطق قبل از دستور خود به همین موضوع اشاره کرد و ضمن غیرقانونی خواندن اقدام شهردار تهران در صدور دستور انتقال اختیارات و تجهیزات شرکت. کنترل ترافیک مؤسسه رایانه شهر تأکید کرد: اخیراً معاونت حمل و نقل دستور داده است که کلیه فعالیت‌ها به صورت فوری به مؤسسه رایانه شهر منتقل شود که این تصمیم به نحوی در حال نهایی شدن است. به نظر می رسد که تاییدیه های ما اعتباری بیش از تکه های کاغذ ندارد زیرا حتی یک مکاتبه با شورا انجام نشده است. این در حالی است که هرگونه تغییر در اساسنامه این شرکت تنها با مجوز شورای شهر تهران امکان پذیر است.

تشکری هاشمی در سخنان خود همچنین با اشاره به نامه یکی از اعضای معاون هیئت مدیره شرکت کنترل ترافیک به شهردار تهران در خصوص پیشنهاد واگذاری برخی اختیارات و تجهیزات این شرکت به موسسه کامپیوتر شهر، تاکید کرد: علیرغم اینکه این عضو صلاحیت ارائه این پیشنهاد را ندارد. نه، اما شهردار تهران بدون ارتباط با شورا و حتی اعضای هیات مدیره شرکت کنترل ترافیک دستوری در خصوص پیشنهاد این مرد صادر کرده است. در همین جلسه مهدی عباسی، رئیس کمیته شهرسازی و معماری شورای شهر نیز از دخالت افراد خارج از شهرداری در تصمیمات مربوط به شرکت کنترل ترافیک انتقاد کرد که ناصر امانی، یکی دیگر از اعضای شورا نیز صریح بود. در صفحه توئیتر خود نوشت: امام علی (ع) خطاب به مالک اشتر: اموال و بستگان کسانی که بار سنگینی بر دوش والی در ایام رفاه و آسایش است و پیش از آن کمتر تمایل دارند. بیش از هر کس دیگری به کمک او بیایند و دوست ندارند منصفانه قضاوت شوند. #شهرداری_تهران» امانی همچنین در حاشیه جلسه شورای 7 فروردین گفت: به آقای زاکانی گفتیم که برای دامادتان مشاور تعیین کردید و این دستور را لغو کردید، حالا می گویید افتخار می کنم با پسرم مشورت کنم. جناب خانم لغو سفارش یعنی چی؟!

سروری: سوالاتی که در مورد داماد شهردار تهران مطرح می شود بیشتر یک جوسازی است.

در همین راستا و با توجه به مطرح شدن مجدد سوال مشارکت داماد شهردار در اتخاذ برخی تصمیمات مدیریت شهری، از پرویز سروری، نایب رئیس شورای شهر تهران پرسیدیم. وی در پاسخ به خبرنگار ایلنا گفت: مسائل مربوط به داماد شهردار. این موضوع مطرح شده است، بیشتر نوعی تحریک است، چون سال گذشته آقای زاکانی به احترام مردم حکم شورایی خود را لغو کرد، اما در هیچ کجای قانون شهردار مشورت با دیگران را منع نکرده است.

وی افزود: آقای زاکانی در جلسه همفکری گفت که من به عنوان یک نخبه در این حوزه با دامادم مشورت می کنم اما قطعا تصمیمات را خودم می گیرم و اینطور نیست که ایشان دخالت اجرایی یا تصمیم گیری در امور سازمان داشته باشند. شهرداری. همچنین نمی توانیم برای شهردار تصمیم بگیریم که با چه کسی مشورت کنیم و با چه کسی مشورت نکنیم، زیرا قانون شهردار را در این زمینه منع نکرده است.

نایب رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: در موضوع شرکت کنترل ترافیک تهران جمع بندی جلسه مشورتی با شهردار این بود که کمیته مشترکی بین شورا و شهرداری تهران برای رسیدگی به موارد مطرح شده تشکیل شود. برای این شرکت تا اعضای شورا نظرات خود را با مسئولین شهرداری در میان بگذارند، هر دو سرپرست شهرداری دلایل اقدامات اخیر را توضیح دهند و در نهایت کمیته مشترک موارد را جمع بندی و در قالب گزارش به شورا ارائه کند. روند تشکیل کمیسیون مشترک اکنون در حال پیگیری است.

هیچ تفاوت سیاسی بین شورا و شهرداری تهران وجود ندارد

سروری با تاکید بر اینکه هیچ اختلاف سیاسی بین اعضای شورای شهر تهران و شهردار پایتخت وجود ندارد، گفت: شورا و شهرداری تهران هیچ اختلاف سیاسی با یکدیگر ندارند اما در موارد کارشناسی با توجه به اینکه اکثرا اعضای شورای شهر پیش از این در شهرداری تهران حضور داشته اند و اطلاعات تخصصی و حساسیت ویژه ای نسبت به مشکلات حاکمیت شهری دارند، گاهی این اعضا نظرات متفاوتی را درباره برخی رویه های شهرداری بیان می کنند.

نایب رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: شهردار محترم در جلسه مشورتی با اعضای شورا اعلام آمادگی کردند که در خصوص هرگونه اقدام در حوزه مدیریت شهری که بین برخی اعضا اختلاف وجود دارد، شخصاً در شورا حضور پیدا کنند. شورا و شهرداری و تشریح دلایل اقدامات انجام شده نمایندگان مردم تهران در شورای شهر به شورا توضیح می دهند. البته اخیراً برخی از برادران ما عجله داشتند و با توجه به اینکه در جلسه مشورتی با نظر ریاست محترم شورا به این نتیجه رسیدیم که تصمیم مشترکی در مورد شرکت کنترل ترافیک اتخاذ شود، نباید این موضوع را مطرح می کردند. به گونه ای در رسانه ها مطرح شود که اختلافات عمیقی بین شورا و شهرداری استانی وجود داشته باشد.

وی همچنین تاکید کرد: اختلافات بین برخی از اعضای شورا و شهرداری بحث کارشناسی است و اتفاقاً طرح این اختلافات یکی از لذت های کار شورا است چرا که در کشور ما شورای شهر ویژگی خاص خود را دارد. دستور نمی دهد و نمایندگان محترم می توانند آزادانه نظر خود را بیان کنند، اما به این معنا نیست که همه نظرات نمایندگان شورا صحیح است و باید به دستگاه اجرایی اجازه ارائه بدهیم. دلایل آن به منظور دستیابی به یک تصمیم مشترک با هم بین و با جمع بندی نظرات.

امانی: اختلافات برخی اعضای شورا با شهرداری «اداری» است نه «سیاسی».

ناصر امانی، عضو کمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، با تاکید بر اینکه هیچ اختلاف سیاسی بین اعضای شورا و شهردار پایتخت وجود ندارد، گفت: اختلافات برخی از اعضای شورا با مسئولان شهرداری کاملاً کارشناسی و اداری هستند چرا که برخی از اعضای شورای شهر به برخی از شیوه های فعلی اداره شهرداری تهران اعتراض دارند. این افراد نیز مشخص هستند و تعداد آنها نیز مشخص است و این مشکل را در برخی از آرای مربوط به مصوبات شورای شهر نیز می توان مشاهده کرد.

و اضافه کرد: اختلافاتی که بعضاً توسط اعضای شورا با شهردار محترم هدایت می شود، کاملا مدیریتی و کارشناسی است. ما اصرار داریم در امور مربوط به مدیریت شهری کار کارشناسی و تخصصی دقیق انجام شود و شاهد جابجایی های بی دلیل مدیران شهرداری نباشیم. همچنین تاکید می کنیم حتی اگر مدیران سطح اول مدیریت شهری که در سال اول از خارج از شهرداری انتخاب شده اند، مدیران باقی مانده از خارج از شهرداری انتخاب نشوند، بلکه باید از نیروهای متخصص درون شهرداری استفاده شود. مدیریت به سطوح بعدی

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اختلافاتی که با شهردار تهران مطرح می کنیم مربوط به همین مسائل است وگرنه با شهردار محترم اختلاف سیاسی نداریم. من و سایر اعضای شورای شهر با آقای زاکانی در یک جبهه هستیم و در مسائل اصلی نظام، انقلاب، رهبری و جبهه انقلاب اسلامی با یکدیگر کاملاً موافق هستیم، اما تاکید می کنیم که چارچوب. مدیریت شهری در مدیریت شهری فعلی نباید زیر پا گذاشته شود، زیرا هرجا این چارچوب ها زیر پا گذاشته شد، شهر، شهروندان و شهرداری متضرر شدند.

بدون کار کارشناسی نباید پایه های شرکت کنترل ترافیک را متزلزل کنیم

امانی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: در طول 18 ماه گذشته تذکرات و ایراداتی که در شورا مطرح کردیم هرگز سیاسی نبوده و همه انتقادات کارشناسی و مدیریتی بوده است. در خصوص موضوع شرکت کنترل تردد نیز معتقدیم این شرکت 30 سال است که فعالیت می کند و در این مدت طولانی یکی از شرکت های موفق شهرداری تهران بوده است و نباید بدون کارشناسی و کارشناسی پایه های این شرکت را متزلزل کرد. کار مطالعه کرد

وی در ادامه تاکید کرد: ما می خواهیم به آقای زاکانی کمک کنیم تا در حوزه حمل و نقل تصمیمات موفق تری اتخاذ کند چرا که معتقدیم اگر این شرکت آسیب ببیند خود شهردار محترم به اهداف خود در حوزه حمل و نقل نمی رسند. حمل و نقل . دلیل اصلی عدم موافقت برخی از اعضای شورا با تصمیمات اخیر آقای زاکانی در خصوص شرکت کنترل ترافیک است وگرنه در مسائل سیاسی با شهردار محترم اختلاف نظر جدی نداریم.

برخی گزارش ها از دخالت داماد شهردار در تصمیم گیری ها حکایت دارد

امانی در خصوص سوالات مطرح شده درباره نقش داماد شهردار تهران در تصمیم گیری های مدیریت شهری پایتخت گفت: یکی از مهمترین ایرادات ما به شهردار محترم این است که متاسفانه داماد او در برخی تصمیمات شهرداری دخیل است. این در حالی است که وقتی حکم انتصاب ایشان به عنوان مشاور توسط آقای زاکانی لغو شد، حتی قرار نبود ایشان به شهردار مشاوره بدهد چه برسد به اینکه در برخی تصمیمات دخالت کند، اما آقای زاکانی هم در رسانه و هم شورا در جلسه همفکری با اعضا تاکید کرد که از مشورت با داماد خود مفتخر است.

وی در پایان تصریح کرد: متاسفانه برخی گزارش ها به اعضای شورای شهر حاکی از آن است که داماد آقای زاکانی نه تنها به شهردار مشاوره می دهد بلکه در برخی تصمیمات شهرداری نیز مشارکت دارد که باید جلوی آن گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید