نماینده مجلس: مذاکرات هسته ای و تبادل اسرا هیچ وجه اشتراکی ندارند/ نزار ذکا در زمانی که مذاکرات انجام نشد از طریق سید حسن نصرالله آزاد شد

نماینده مجلس: مذاکرات هسته ای و تبادل اسرا هیچ وجه اشتراکی ندارند/ نزار ذکا در زمانی که مذاکرات انجام نشد از طریق سید حسن نصرالله آزاد شد

روز جدید ابوالفضل آمویی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: بحث تبادل اسرا ربطی به مذاکرات هسته ای ندارد و انتقاد ما از هیات آمریکایی این است که تلاش می کنند این مذاکرات را به هم مرتبط کنند. دو.”

ابوالفضل آمویی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بحث تبادل اسرا از سوی آمریکایی ها در مذاکرات وین مطرح شد، گفت: بحث تبادل اسرا ربطی به مذاکرات هسته ای ندارد. تلاش برای اتصال این دو به همین دلیل ما فکر کردیم که مصاحبه چند هفته پیش رابرت مالی با رویترز، مصاحبه سازنده ای نبود، زیرا این دو به هم مرتبط نیستند.

وی ادامه داد: موضوع هسته ای و مذاکرات ایران و 1+5 باید مشخص کند که آمریکا با چه شرایطی می تواند به توافق برجام بازگردد. این واقعیت که ایالات متحده می خواهد در این مرحله شرط بندی کند، روند مذاکره را تضعیف می کند.

آمویی گفت: «علاوه بر این، در صورت مبادله افراد در واحد ما، ما معتقدیم که ایرانیانی که در ایالات متحده هستند به دلیل بدرفتاری بازداشت شده اند. تکرار این امر ادعاهای حقوق بشر آمریکا را بی اعتبار می کند. در عین حال به دلیل مسائل وجدانی و انسانی این نگرانی در جمهوری اسلامی وجود دارد و در گذشته نیز گفته شده است که آمادگی داریم برای وضعیت انسانی بازداشت شدگان در ایران که پرونده آنها در دادگاه رسیدگی شود. طرف دیگر

وی تصریح کرد: این موضع جمهوری اسلامی یک موضع ثابت بوده است; ما هم بر عدم مداخله طرفین در دعوا و هم بر اهمیت مسائل بشردوستانه تاکید می کنیم. به همین دلیل معتقدم آنها باید دقیقاً جایگاه جمهوری اسلامی را درک کنند، زیرا بدون درک مبانی انسانی موضع جمهوری اسلامی، قطعاً در تحلیل وضعیت مذاکرات هسته ای دچار اشتباه خواهند شد.

یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که «ایران حتی زمانی که مذاکرات هسته‌ای مانند دوره ترامپ برگزار نشد، به درخواست رئیس‌جمهور لبنان و از طریق سید حسن نصرالله خواستار آزادی نزار ذکا شد. وی گفت: انسانیت برای ایران از اهمیت بالایی برخوردار است. ایران در عین حال اصرار دارد که این پرونده ها به طور کامل بررسی شود، مردم آگاه باشند و به گناه خود اعتراف کنند.

وی ادامه داد: در این زمینه احزابی مانند سوئیس که در این موضوعات برای خود نقش دارند وارد می شوند و سعی می کنند این روند را شکل دهند. اما در مورد روند فعلی، فکر نمی کنم این موضوع را باید به مذاکرات هسته ای ربط داد.

دیدگاهتان را بنویسید