نوه هایی که از پزشکی به دامپزشکی روی آوردند/ 3000 خاص خوار که دندانپزشک شدند!


ساعت: 09:29
تاریخ انتشار: 1401/04/05
کد خبر: 1878608

انعکاس مغایرت آمار اعلام شده از سوی سازمان سنجش و وزارت بهداشت

به گفته یکی از نمایندگان، بین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و سازمان سنجش تفاوت فاحشی وجود دارد که نشان می دهد برخی از این سه هزار نفر خاص خوار هستند، این افراد قانونی، شبه قانونی هستند. و بعد از کنکور جای دانشگاه های خوب را غصب کردند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فروش صندلی کلید واژه ای است که چندی پیش پس از اختلاف بر سر شناسایی دانشجوی قلابی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مطرح شد. اگرچه این ماجرا خیلی سریع به پایان رسید و چندان مهم به نظر نمی رسید، اما محیطی شد برای گفت و گوهای مختلف برای شناسایی سوء استفاده ها و کلاهبرداری ها هنگام انتقال دانشجویان به دانشگاه های علوم پزشکی!

حجت الاسلام شجاعی نماینده مجلس چندی پیش با طرح سوال درباره افزایش پذیرش دندانپزشکان به موضوع پذیرش دانشجوی دندانپزشکی بدون کنکور در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه حداقل 3000 نفر دانشجو در بین دانشجویان دیده می شوند. آمار ارائه شده توسط وزارت بهداشت و کارشناسان شورای عالی انقلاب فرهنگی وزارت بهداشت باید به دو سوال بزرگ پاسخ دهد اول اینکه این اختلاف هزار نفری چگونه وارد دانشکده های دندانپزشکی می شود و دوم اینکه اگر ظرفیت آموزش دانشجو را دارد چرا وزارت بهداشت اینقدر برای افزایش ظرفیت پذیرش مقاومت می کند. از طریق کنکور سراسری؟ ?

علاوه بر این، بهروز بنیادی، نماینده وقت مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی گفت: 134 کودک از اساتید دانشگاه آزاد که در رشته دامپزشکی پذیرفته شده بودند، اکنون به صورت غیرقانونی در رشته پزشکی مشغول به تحصیل هستند.

بنیادی بیان می کند: در سال 96 اتفاق عجیبی در دانشگاه آزاد اسلامی برای تغییر رشته تخصصی گروه خاصی از دانشجویان افتاد تا فرزندان اساتید دانشگاه آزاد بتوانند رشته مورد علاقه خود را تغییر دهند اما در شرایطی مانند فرزند یک. عضو ویژه هیئت مدیره دانشگاه آزاد که در رشته دامپزشکی برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی پذیرفته می شود. شرط این تغییر رشته این بود که در همان رشته و رشته های همتراز انجام شود، همچنین دانشجو باید به دانشگاهی که والدین آن معلم هستند منتقل شود و اگر بعد از دو ترم متوالی دانش آموزان معدل بالای 15 را کسب کنند. امکان ادامه یادگیری در زمینه جدیدی برنامه ریزی شده است.

2ffb2788 119c 4c86 ba94 218e550ba566 خبر خاکستری


این داستان را می‌توان قاعده‌ای مثلث متساوی الساقین دانست که شامل انتقال دانشجویان پزشکی از خارج از کشور به ایران، استفاده از سهمیه و فروش صندلی است که دو پایه دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار است. هرچند این موضوع به جنجال بین وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد تبدیل شده است اما در نهایت وزارت بهداشت زیر بار صندلی فروشی نرفت. با افزایش شیوع ویروس کرونا و گران شدن ارز و شروع جنگ در اوکراین، دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور تصمیم به بازگشت گرفتند و از سوی دیگر شرایط را برای فعالیت بیشتر دانشجویان فراهم کرد. موسسات اعزامی


322 درخواست انتقال دانشجویان ایرانی به اوکراین

مدیر خدمات آموزشی وزارت بهداشت در پاسخ به درخواست انتقال دانشجویان اوکراینی به کشور گفت: سامانه تاکنون 2 درخواست برای انتقال دانشجویان ایرانی به اوکراین ثبت کرده است که از این تعداد 160 نفر واجد شرایط شرکت هستند. آزمون سنجش امسال.»

قهرمان زاده گفت: با آن دسته از دانشجویانی که در دانشگاه های مورد تایید تحصیل می کنند و واجد شرایط انتقال هستند و هنوز به هر دلیلی برای انتقال اقدام نکرده اند. پس از ارسال درخواست، قوانین رعایت خواهد شد. این آزمون که به تایید شورای عالی برنامه ریزی سنجش علمی دانشجویان رسیده است در آذرماه 94 برگزار می شود و برای دریافت پذیرش از دانشگاه های داخلی در این آزمون به حد نصاب کافی نیاز است.

در این راستا با دکتر هامون سبطی، دبیر کمیسیون آموزش شفافیت و عدالت مصاحبه ای داشتیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

در جلسه ای که دو سال پیش با دکتر خدایی داشتیم، من و همکارانم در سازمان شفافیت بین الملل شرکت کردیم و دکتر خدایی گفت از همه دانشگاه ها خواسته است که نتایج خود را با نمرات داده شده مقایسه کنند، یعنی. متقاضی برای ادامه ثبت نام ارائه مدرک معتبر از سازمان سنجش در دانشگاه الزامی است. دانشجو در زمان فارغ التحصیلی ملزم به ارائه مدرک از سازمان سنجش در دانشگاه است و سازمان سنجش تایید می کند که فرد در این دانشگاه و این رشته پذیرفته شده است.


ویرانی و انحراف در مسیر تعلیم و تربیت

در آن زمان دکتر خدایی اعلام کرد که با این درخواست مخالفت شده است اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. این راه حلی بسیار ساده و کم هزینه است که در صورت اجرا از بسیاری از تخلفات جلوگیری می شود، اما مردم به صاحبانی که روند آموزش سلامت در کشور را مختل می کنند و مسیر آموزش را منحرف می کنند، درست نگاه می کنند، گویی اجازه نمی دهند. متاسفانه این افراد ذی نفع هستند و منافع برخی از آنها برای ما مشخص شده است.


تخلفات به وزارت بهداشت محدود نمی شود

این تخلفات نه تنها در وزارت بهداشت مشهود است، بلکه رتبه کنکور رشته کامپیوتر دانشگاه شریف نیز گواه آن است. با توجه به رتبه کنکور سال های اخیر تعداد دانشجویان رشته کامپیوتر 21 نفر بیشتر از ظرفیت پذیرش رسمی در دانشگاه است.

46895851 d744 4f1e 98a0 da4a70a50adf خبر خاکستری


روش های دور زدن کنکور

بعد از کنکور راه های زیادی برای افراد ثروتمند و قدرتمند وجود دارد که بتوانند به راحتی حقوق نخبگان را پایمال کنند. به گفته یکی از نمایندگان، بین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و سازمان سنجش تفاوت فاحشی وجود دارد که نشان می دهد برخی از این سه هزار نفر خاص خوار هستند، این افراد قانونی، شبه قانونی هستند. و بعد از کنکور جای دانشگاه های خوب را غصب کردند!


سهمیه رنگ برای نشستن روی صندلی پزشکی

راه های قانونی مانند سوء استفاده از سهمیه رنگ برای نشستن روی صندلی های پزشکی و دندانپزشکی، راه های شبه قانونی مانند اخذ تابعیت کشورهای دیگر و ورود به دانشگاه های ایران و یا رفتن به دانشگاه های خارجی و ورود به کشور و دور زدن کنکور و یا حتی مستندسازی عذرخواهی. برای تحصیل در دانشگاه های خارجی در صورتی که فرد اصلاً در آن دانشگاه ها تحصیل نکرده باشد. روش های کاملا غیرقانونی مانند مراجعه به افراد شناخته شده ای که در فضای مجازی تبلیغات عمومی می کنند و اعلام می کنند که 500 میلیون تن یا یک میلیارد تن به ما می دهید تا مدرک معتبر به شما بدهیم.

همه این مسائل باعث می شود آمار وزارت بهداشت با سازمان سنجش که هیچ تفاوتی با بسیاری از دانشگاه هایش ندارد متفاوت باشد.

ce35886e bfe0 4869 a1b6 9d50ae2df96b خبر خاکستری

مسئولان باید دست دراز کنند تا از این امر جلوگیری شود، نباید کاری کنیم که دنیا به یک ایرانی تحصیلکرده به چشم فردی که مدرکش از راه های غیرقانونی گرفته شده نگاه کند. جریان باعث بی ارزش شدن مدرک تحصیلی کشور ما می شود. این جریان باید شناسایی و متوقف شود.


شفاف سازی در خصوص پذیرش دانشجویان ایرانی در اوکراین

در مورد دانش آموزان اوکراینی، ابتدا باید ببینیم که آیا آزمون برگزار شده است یا خیر. چه ترسی از محاسبه پاک بودن حساب است. اگر دانشجویی در کشور دیگری ادعا می کند که واجد شرایط تحصیل در دانشگاه های ایران است نباید نگران آزمون باشد و اگر وزارت بهداشت ادعا می کند که از آنها امتحان گرفته است باید اطلاع رسانی کند تا همه با این موارد آگاه شوند. این افراد به صورت غیرعلمی وارد دانشگاه نشده اند و درمان خود را به افراد غیرمتخصص نمی سپارند.


نظام آموزشی نباید از طریق امتحان به دنبال کسب درآمد باشد

تناقضات ما بارها و به اختصار گزارش شده است، اگر بودجه وزارت بهداشت و آموزش و پرورش مورد بررسی و تصویب قرار گیرد، زمینه فساد ایجاد می شود و هیچ راهی برای جلوگیری از تخلفات دسته جمعی وجود ندارد. اصولاً وزارت علوم، وزارت بهداشت و آموزش و پرورش نباید وابسته مالی به افرادی باشند که می خواهند از طریق آزمون درس بخوانند و مدرک علمی بگیرند.

از لحظه ای که چرخ اقتصاد دانشگاه یا مدرسه را به دست کسانی که می خواهند در آنجا تحصیل کنند، می سپاریم، اعتبار آموزش ما زیر سوال می رود. توجه به این نکته ضروری است که اکنون اگر می‌توانیم در این شرایط پیچیده مقاومت کنیم، به خاطر متخصصانی است که با کنکور و محدودیت‌های تحصیلی وارد دانشگاه شده‌اند و اگر راه میانبری برای جذب دانشجو می‌پذیریم، نباید از متخصصان خود در این زمینه انتظار داشته باشیم. جبهه مقاومت در آینده نیز ادامه خواهد داشت زیرا اکثر آنها دیگر سخت کوش و متخصص نیستند.

e64fe4fd c59b 40f7 be61 6188b675316a خبر خاکستری


لزوم حذف دانش آموزان متخلف

سیگنال های زیادی مبنی بر تخلف دریافت شده است، پیگیری پرونده 134 نفری که چند صد نفر شده اند، حائز اهمیت است که منتظر اقدامات عاجل ناظران و دستگاه های ذیربط برای رسیدگی به این تخلفات هستیم. متخلفان غصبی صندلی های نخبگان ابتدا چندین دانشجوی دامپزشکی تحت تاثیر چند کارمند وارد رشته پزشکی شدند. سپس عده ای دیگر از این طریق فرزندان خود را به پزشکی و دندانپزشکی معرفی کردند و با افزایش تعداد متخلفان، قانونی شبه قانونی در دانشگاه آزاد برای قانونی شدن این حق غذا نوشته شد که در شورای پست برای ارزیابی به تصویب رسید. افشاگری سگ نگهبان لغو شد.

این افراد به دیوان عدالت اداری شکایت می کنند و پس از رد شکایت از سوی دیوان عدالت اداری به نهاد ریاست جمهوری شکایت می کنند و در آنجا نیز اعتراض آنها رد و ابلاغ می شود. دادگاه هم برای بار دوم اعتراض آنها را رد کرد، فرقی نمی کند این افراد پسر باشند، مثلاً وزیر یا دختر فلان سفیر، خیر، باید دوباره برای کنکور سراسری حاضر شوند.


گزارش های فعلی از رفتار نادرست دانش آموزان

بعد از سال 1398 نیز گزارش هایی داشتیم مبنی بر اینکه افرادی از دانشگاه های خارج از کشور بدون تایید مدرک تحصیلی خود جای نخبگان را در دانشگاه های معتبر داخلی گرفتند و امسال نیز این گزارش ها را بررسی می کنیم و در صورت وقوع جرم از متخلفان شکایت کیفری خواهیم کرد. . تحقیقات از سوی مرکز سنجش و آموزش وزارت بهداشت آغاز شده و آماده سازی آن آماده شده و به زودی به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید