نگاهی به زندگی پدر فناوری موشکی ایران / ایران به لطف تهران پیشتاز فناوری موشکی جهان است


ساعت: 13:59
تاریخ انتشار: 1301/08/22
کد خبر: 1910634

به مناسبت سالگرد شهادت پدر موشکی ایران روایتی از زندگی شهید حسن تهرانی مقدم را می خوانیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ 30 آبان برای ما روزی فراموش نشدنی است، روزی که برای همیشه با پدر موشک ایران خداحافظی کردیم و آن را به همرزمان شهیدش حاج احمد کاظمی، حسن شفیع زاده، حسن قاضی، غلامرضا یزدانی، علیرضا ناهیدی، مصطفی تقیها و… دادیم. گذشتیم و امسال یازدهمین سالگرد غیبتش را می گذرانیم.


07da82d1 e4ca 4196 9c13 937d787effb5 خبر خاکستری


آغاز داستان پدر موشکی ما: حسن تهرانی مقدم در 15 آبان 1338 در منطقه سرچشمه تهران در مسجد زینب کبری (س) سرچشمه به امامت آیت الله سیدعلی لواسانی امام جماعت و مدیر مسجد به دنیا آمد و معارف دینی و مبانی اسلام را فرا گرفت. و به برادرانش در گروه سرود پیوست. مسجد شروع به کار می کند، این گروه سرود هسته اصلی گروه سرود است که در 12 بهمن 57 در فرودگاه مهرآباد اجرا می کند.

آیت الله لواسانی در این باره می گوید: «محل ما خیابان امیرکبیر، خیابان محمود وزیر است. ما آنجا مسجد و حوزه علمیه داریم و خانه ما در کنار مسجد است. وقتی برای نماز می رفتیم، کارهای دیگری انجام می دادیم، مثلاً. با نوجوانان و برای آنها کار می کردیم، نامه داشتیم، یک گروه سرود درست کرده بودیم که در روزهای انقلاب مسجد خودش را داشت، مسجد رونق داشت و بچه های خوب رفت و آمد می کردند، بعضی ها را من نمی آمدم. یک نفر را فرستادم و گفتم به آقای لواسانی بگو اگر کار می کنی و الحمدلله دنبالشان رفتیم. این نسل الان ژنرال، سرتیپ و کارشناس شده اند و برای خودشان شهرت دارند.
سه برادر بودند محمد آقا خدا حفظشان کند الان حاج حسن آقا هستند که تنها بودند و شهید علی برادرشان مادر خوب و با تقوا دارند خدا حفظشان کند به مسجد بردند این جاج حسن آقا چقدر مخلص بود. ما با آنها آشنا بودیم و به آنها درس می دادیم و به آنها می گفتیم که چقدر خوب هستند


پذیرش در مقطع کاردانی در سال 1356: حاج حسن تهرانی مقدم پس از گذراندن تحصیلات متوسطه در رشته صنایع (برش قطعات صنعتی) در مقطع کارشناسی ارشد دبیرستان فنی نفیسی پذیرفته شد و همزمان با اوج گیری فعالیت انقلابی به صف انقلابیون پیوست. تحت تأثیر برادرش (محمد).
وی در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب به همراه دوستانش در فعالیت های زیرزمینی نارنجک های دستی می ساخت که با استفاده از سه راهی لوله کشی تولید می شد، شب 22 بهمن در میدان امام حسین (فوزیه سابق) با پرتاب نارنجک دستی یک دستگاه خودروی نظامی را توقیف و سرهنگ را در خودرو اسیر کردند.


52b78588 5528 4f3d 8857 22002bbf555a خبر خاکستری


اخذ رشته مهندسی صنایع در سال 1358: حسن تهرانی مقدم در سال 1358 در مقطع کارشناسی مهندسی صنایع پذیرفته شد و موفق به اخذ مدرک مهندسی در این رشته شد و در سن 21 سالگی و در آغاز تشکیل رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان کار خود را آغاز کرد. افسر اطلاعات منطقه 3 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شمال و تا تاریخ 31/7/59 در این سمت باقی ماند و در جریان اغتشاشات مناطق مرزی که مهمترین آن حوادث تجزیه طلبان کردستان بود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیاز به تقویت قدرت نظامی خود را در 15 ماه اول تشکیل خود می داند.
با این رویکرد تا شهریور 1359 که کشور در آستانه تهاجم رژیم بعث عراق قرار داشت، حداکثر توان رزمی سپاه چند گردان رزمی بود که در مبارزه با اشرار و انقلابیون مسلح شرکت داشتند. کردستان با روش های چریکی و غیر کلاسیک.
سنگین ترین سلاحی که سپاه در آن زمان در اختیار داشت، چندین خمپاره، آرپی جی و تفنگ بود، در حالی که در همین شرایط، ضدانقلاب در کردستان حتی به توپخانه هم مجهز بودند، شاید کل سلاح های سپاه در آن زمان چندین هزار تفنگ ژ3 بود. ، کلت ، آرپی جی و ده ها خمپاره تجاوز نمی کند.


سابقه نظامی: تهرانی مقدم که در همان روزهای اولیه تشکیل سپاه به عضویت سپاه درآمد، اولین فرمانده توپخانه سپاه و بنیانگذار یگان توپخانه سپاه در دوران جنگ ایران و عراق بود و سپس تهرانی مقدم مسئولیت یک یگان توپخانه را به عهده گرفت. یگان توپخانه به حسن شفیع زاده رفت و به یگان موشکی سپاه رفت و مسئولیت آن واحد را بر عهده گرفت، همچنین در تشکیل و تأسیس فرماندهی موشکی سپاه تأثیرگذار بود، پس از پایان جنگ حسن تهرانی مقدم وارد عرصه تحقیقات و پژوهش شد. توسعه فعالیت های موشکی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به ریاست سازمان جهاد خودکفایی سپاه رسید.

استعدادی که کشف شد: مردی که حسن تهرانی مقدم را کشف کرد، حسن باقری بود. حسن در آن زمان جوانی لاغر اندام و کوچک بود که در ماه های محاصره در آبادان و سپس در سوسنگرد و دهلاویه فقط با خمپاره کار کرده بود، هرچند از قبل می دانست و می توانست با مین و امثال آن کار کند. واحد تخریب، اما او به سمت ابزار و خمپاره کشیده شد.
کمبود امکانات او را به قدری دقیق و وسواس کرده بود که به سرعت انگیزه مشاهده و خمپاره را با کمترین خطا، بهترین جهت گیری و موفق ترین پرتاب به دست آورد، اما نقشه مانند خمپاره معمولی روی کاغذ نوشته شد و داده شد. توسط حسن بیل مکانیکی. فراتر از اینها بود، پیشنهاد ایشان ربطی به پرتاب خمپاره نداشت، آنچه می گفت این بود که یک دست صدا ندارد و پرتاب خمپاره باید هدف قرار گیرد و خمپاره ها با هم کنترل آتش داشته باشند.


فعالیت های بعد از جنگ: تهرانی مقدم در دوران پس از جنگ ایران و عراق پیش از غلامرضا یزدانی مدیریت پروژه ساخت چندین موشک در لشکر موشکی سپاه را بر عهده داشت، به همین دلیل برخی از همکارانش او را پدر موشک های ایران نامیدند.


6b43cd77 59f1 4d56 989b 50659814e6cf خبر خاکستری


شاهد: حسن طهرانی مقدم 30 آبان 1389 بر اثر انفجار انبار مهمات در پادگان مدرس واقع در شهرستان ملارد به همراه 16 تن دیگر از نیروهای سپاه پاسداران به شهادت رسید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید