شهریار به یاد پدر موشکی ایران خط مقدم نگرفت!


ساعت: 08:37
تاریخ انتشار: 20/08/1401
کد خبر: 1909578

سرزمین پهناور ایران مردان و زنان قهرمان بسیاری را در دامان خود پرورش داده است. قهرمانانی که هر کدام افتخارات بسیاری را برای مردم غیور ایران به ارمغان آوردند. یکی از این شیرمردان حسن تهرانی مقدم است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسن در آبان 1387 در منطقه سرچشمه تهران به دنیا آمد و دوران کودکی و نوجوانی خود را در مسجد حضرت زینب (س) همان منطقه گذراند. وی در گروه سرود مسجد فعالیت داشت تا اینکه در روز مهم 12 بهمن 57 به عنوان هسته اصلی گروه سرود که قرار بود با اجرای سرود از رهبر انقلاب استقبال کند، فعالیت داشت.

در سال 58 در رشته مهندسی صنایع وارد دانشگاه شد و یک سال بعد در تیرماه 59 به عنوان مسئول اطلاعات منطقه 3 سپاه شمال وارد سپاه شد. ولی حسن تهرانی مقدم با شروع جنگ متوجه دستان خالی سپاه در زمینه تجهیزات نظامی و نظامی شد و مدت ها فکرش به این موضوع مشغول بود تا اینکه سرانجام در پاییز سال 60 طرح را ارائه کرد. برای سازماندهی پشتیبانی آتش حسن باقری و با امضای محسن رضایی به عنوان فرمانده وقت سپاه، به عنوان فرمانده پشتیبانی خمپاره آتش سپاه به بقیه گردان ها معرفی شد.

پس از موفقیت های تهرانی مقدم در فرماندهی آتش خمپاره و سپس آتش توپخانه، در آبان 1341 مسؤولیت تأسیس فرماندهی موشکی سپاه به وی محول شد و از آن زمان تاکنون این تلاش های شبانه روزی و موفقیت در استقلال صنعت موشکی ایران انجام شده است. خیلی مهم بوده به او زنگ بزن”پدر موشکی ایران” داده شده.

سردار حسن تهرانی مقدم 30 آبان 1369 هنگام انجام آزمایشات موشکی در پادگان امیرالمومنین(ع) شهرستان ملارد بر اثر انفجار انبار مهمات به شهادت رسید.


448a6cad 102c 4c1b 8fac bf1f11da4927 خبر خاکستری


آب سرد «نقدی» بر خاطرات خوب مخاطب

مینی سریالخط مقدم” کارگردانی شده توسط شهریار برخانی و به تهیه کنندگی مجید حقی در 4 قسمت و دی ماه گذشته از شبکه اول سیما پخش شد. این سریال به بخشی از جنگ تحمیلی سال های 63 تا 65 با محوریت شهید حسن تهرانی مقدم می پردازد.

سریال «خط مقدم» که پیش از این با نام «خورشید نیمه شب» در قالب سینمایی تولید شده بود، به گفته تهیه کننده این سریال، با توجه به شرایط فعلی سینما و محدودیت های کرونا، بنا به صلاحدید سرمایه گذار، مدیران سیمافیلم و مدیر شبکه یک تصمیم گرفتند این سریال را به یک مینی سریال چند قسمتی تبدیل کنند.

شهریار بحرانی در این سریال سعی کرده بود از بازیگران بی چهره استفاده کند و شاید یکی از دلایلی بود که سریال آنچنان که باید از سوی مخاطبان تلویزیون دیده نشد. حسین عارف، حسام حسنی، بهراد رحمانی، افرین ابیسی، غزاله اکرمی، بهزاد خلج، عطاءالله سلمانیان و بسیاری از بازیگران دیگر در این نمایش به ایفای نقش پرداخته اند.

یکی از انتقاداتی که به بحرانی وارد شد، بازی حسین عارف در نقش شهید تهرانی مقدم بود که بسیاری معتقد بودند شباهت چندانی به آن شهید ندارد. بحرانی کارگردان «خط مقدم» اما در پاسخ به این اظهارات گفت: «به نظر می‌رسد برای انتخاب بازیگری که بتواند چنین نقش حساس و تاثیرگذاری را خلق کند، شباهت چهره اولویت اصلی نیست و بازیگر باید در آن بازی کند. به گونه ای که روح او را تسخیر کند.شخصیت فداکار را در صحنه نشان دهید. این موضوع مهمی است که عده ای متوجه آن نمی شوند و با مقایسه بازیگران مختلف که در ذهن مردم آشنا هستند تنها به دنبال چهره ای نزدیک به شخصیت مورد نظر می گردند. با این حال، هرگز نمی توانید در بین بازیگران فردی را پیدا کنید که شبیه شخصیت اصلی شما باشد، چه رسد به اینکه چهره، قد، قیافه و صدای او دقیقاً یکسان باشد..

اگر بازیگر انتخاب شده از شخصیت و ویژگی های شخصیت اصلی دور باشد، همه این تلاش ها به اعتبار داستان آسیب جدی وارد می کند. به همین دلیل است که به گفته هاگیر در هنگام گزینش باید بر صفات درونی و اخلاقیات فرد تأکید کرد. روح فیلم بیش از هر چیز دیگری مهم و حیاتی است. این روح نباید کیلومترها با فضایی که داستان اصلی را پیش می برد فاصله داشته باشد که در این صورت نقض می شود و با پوسته ای خالی و کم عمق مواجه می شوید.. »


6e1a0a86 5f5c 46f7 9633 52c0fcfc0e3b خبر خاکستری


شهریار «خط اول» نگرفت!

علاوه بر اینکه بازیگر اصلی این سریال شباهتی به شخصیت اصلی داستان ندارد که با بازی قابل قبول یک بازیگر می توان از آن چشم پوشی کرد که متاسفانه در این سریال چنین اتفاقی نمی افتد، دیالوگ های شلخته و پیش پا افتاده، بازی های خام و خام مجموعه ای از بازیگران سریال که درام، هیجان، شادی و غم روایت این سریال را برای مخاطب کامل نمی کنند تا پایان کار برایش خاطره انگیز و خاطره انگیز باشد؛ همه اینها این معما را در ذهن بیننده ایجاد می کند که اگر نام شهید تهرانی مقدم با اثر تداعی نمی شد، خیلی ها از همان ابتدا از تماشای ادامه این سریال منصرف می شدند.

شاید مخاطب بیشتر از نام کارگردان که خاطرات بسیاری را در عنوان این سریال تداعی می کند تعجب کرده باشد. کارگردانی که نه اولین کار اوست و نه از فضای جنگ و داستان نویسی دور است. کسی که «حمله پادشاه سلیمان، سنت مری، H3» را در طول زندگی حرفه‌ای خود دارد. فیلم‌ها و سریال‌هایی که از نظر فیلم‌نامه، کارگردانی و بازیگری عملکرد درخشانی داشته‌اند و حالا «خط مقدم» شهریار بحرانی شاید آب سردی بود برای تمام خاطرات خوشی که با او در ذهن داشتیم.


بیشتر بخوانید؛


جای خالی «بکریس» در قاب فیلم گم شده است


شهریار بحرانی فیلم سینمایی «رهی به آسمان» را می سازد.

دیدگاهتان را بنویسید