به یاد شهریار جوان؛ افتخار هسته ای/ قاب سینمای خالی از قهرمانان علم


ساعت: 14:31
تاریخ انتشار: 09/08/1401
کد خبر: 1914318

دانشمندان و قهرمانان جوان هسته ای کشورمان علیرغم افتخارات فراوانی که برای این کشور به دست آورده اند در کنار دیگر قهرمانان علمی همواره مورد بی مهری هنرمندان برای خلق بصری این دستاوردها بوده اند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بعد از جنگ هشت ساله ایران و عراق، دلیرمردان و شیرزنان زیادی دوست دارند قهرمانان افراد واقعی وارد جامعه همجنس گرایان شدند. مردمی که جان گرانبهای خود را برای آسایش و امنیت این مردم فدا کردند تا فرزندان ما در آرامش باشند.

اما پس از جنگ این الگوی قهرمانی به گونه ای دیگر ادامه یافت تا ایران ما همواره در تمامی عرصه های داخلی و بین المللی قدرتمند و سربلند باشد. یکی از این زمینه ها انرژی است هسته ای این بود که توسعه بومی آن از همان ابتدای انقلاب مورد هجمه دشمنان این مرز و بوم قرار گرفت و نمی خواستند ایران و ایرانی به جای قرار گرفتن در دایره ی علم و راهبرد، در عرصه های علمی و راهبردی رشد و توسعه پیدا کنند. اسارت و وابستگی مثل گذشته بیایید با آنها بمانیم.

اما دانشمندان جوان و با انگیزه ما علیرغم همه تحریم های علمی و فناوری توانستند مرزهای این علم را پشت سر بگذارند و کشور را در زمینه انرژی هسته ای ارتقا دهند. یکی از این دانشمندان جوان، دکتر مجید شهریاری بود. در سال 1342 با کسب رتبه دوم کنکور در رشته مهندسی الکترونیک دانشگاه فنی امیرکبیر پذیرفته شد و چند سال بعد با کسب رتبه اول در کنکور ارشد در رشته مهندسی هسته ای دانشگاه فنی شریف مشغول به تحصیل شد. شهریاری جوان دکترای خود را در رشته علوم و فناوری هسته ای از دانشگاه امیرکبیر گرفت و در سال 1364 با تأسیس دانشکده مهندسی هسته ای به عضویت هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی درآمد.

یکی از کارهای مهم شهریاری پروژه های مربوط به ساخت نسل جدید راکتورهای هسته ای است که بی شک تمامی این فعالیت های مهم و راهبردی از چشم دشمنان این نظام تا بامداد هشتم آذرماه پنهان نیست. در سال 1398 عملیات تروریستی جناب آقای شهریاری جوان به درجه رفیع شهادت نائل آمد.


قاب خالی سینمای قهرمان علم

اما سینما و تلویزیون، آماده ترین تریبون قهرمان پروری و الگو دادن به کودکان و نوجوانان کشور، تنها با دست خالی به تماشای این اتفاقات افتاد و سهم تک تک آنها کم بود. – اثر مشاهده؛ اگرچه نخبگان و دانشمندان ایرانی در حوزه های مختلف علمی مانند انرژی هسته ای، فناوری موشکی دفاعی، پزشکی و کیهان شناسی آنقدر زیاد هستند که زندگی هر یک از آنها می تواند دستمایه فیلمسازان داخلی و خارجی باشد. آزمودنی ها با بی تفاوتی و بی مهری هنرمندان به فعالیت علمی خود می پرداختند.


7130180f b2a4 4b3d 96c8 ac3fc8973c51 خبر خاکستری


صبح روز آخر

مجموعه تلویزیونی «صبح آخرین روز» به کارگردانی حسین تبریزی و تهیه کنندگی مصطفی علمی فرد که برگرفته از زندگی شهید مجید شهریاری و تنها مجموعه رادیویی با موضوع دانشمندان هسته ای است اردیبهشت ماه گذشته از شبکه دوم سیما پخش شد. سال ; سریالی 30 قسمتی به سفارش صدا و سیمای مرکز زنجان و با همکاری و مشارکت سازمان انرژی اتمی و وزارت دفاع تولید شده است.

کاوه خداشناس در نقش شهید شهریاری و سپیده خداوردی نقش همسر شهید را بازی می کنند. زهرا ساعدی، شهرام عبدولی، مهران رجبی، افشانا ناصری، سیروس همتی، میرطاهر مظلومی، حسن اسدی، پریسا گلدوست، مهدی علیپور و اردشیر رستمی از دیگر بازیگران این نمایش بودند.


e4728434 e8f2 4122 bf16 3568a2576d6a خبر خاکستری


سینما حناس

اما حسین دارابی که برای فیلم «مصلحات» در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت دیپلم افتخار بهترین کارگردانی شد، برای دومین فیلمش سراغ موضوعی متفاوت از آثار معمول سینمای ایران می رود. برشی از زندگی داریوش رضایی نژاد و همسرش تا زمان شهادت شخصیت اصلی فیلم «حناس» دومین ساخته دارابی در عرصه سینما است. رضایی نژاد از دانشمندان و نخبگان جوان عرصه هسته ای کشور بود که در عملیات تروریستی به شهادت رسید و دارابی سعی داشت ترس، استرس و سختی کار این شهید و به ویژه زندگی خانوادگی را در این فیلم به تصویر بکشد.

در این فیلم بهروز شعیبی در نقش شهید رضایی نژاد و ماریلا زارعی نقش همسر شهید را بازی کردند. فیلم «حناس» اولین بار در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و اکران عمومی خود را از خردادماه امسال در سینماها آغاز کرد که در مقایسه با چند فیلم پرمخاطب تر، بیش از 4 میلیارد تومان در گیشه فروخت. فروش مناسبی داشت


ادامه مطلب؛

دیدگاهتان را بنویسید