نگاهی به قیمت کالاها از سبد معیشتی شهریور ماه/ کنترل تورم اتفاق نیفتاد

نگاهی به قیمت کالاها از سبد معیشتی شهریور ماه/ کنترل تورم اتفاق نیفتاد

روز جدید همان افزایش صد هزار تومانی حق مسکن که 100 درصد قانونی است هنوز ابلاغ و اجرایی نشده است. فقط قول دادند مهرماه ابلاغ اجرایی شود و مابه التفاوت آن از ابتدای سال به حساب کارگران واریز شود اما چه تضمینی وجود دارد که کارفرمایان کارگاه های مختلف به ویژه کارگاه ها و اصناف کوچک پرداخت کنند. این مزیت در حقوق کارگران .

بر اساس آخرین آمار تورم مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه ای در شهریور ماه 1401 به 49.7 درصد رسید. یعنی خانوارهای کشور به طور متوسط ​​7/49 درصد بیشتر از شهریور 1400 برای خرید «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کردند. در عین حال تورم نقطه به نقطه در شهریور ماه نسبت به ماه قبل 2.5 درصد کاهش داشته است. یعنی این شاخص در مردادماه بالای 51 درصد است.

با این حال، تجزیه و تحلیل این شاخص چیزی جز کاهش قیمت کالاها را نشان نمی دهد. صعود ادامه دارد، اما با شیب کمتر. این افزایش در ماه سپتامبر ادامه دارد. تورم ماهانه درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به ماه قبل است. تورم ماهانه شهریور 1401 به 2.2 درصد رسیده است و این به معنای گرانی 2.2 درصدی سبد کالا و خدمات در شهریور نسبت به مهر نیست. همه چیز در شهریور 2.2 درصد نسبت به مهر افزایش یافته است. بنابراین آنچه «کنترل تورم» نامیده می‌شود به معنای «کنترل قیمت» یا «کنترل بازار» نیست و بیشتر آن به واکنش‌های خود به خودی بازار برمی‌گردد. به گفته فرامرز توفیقی (رئیس کمیسیون دستمزد مرکز عالی شوراهای اسلامی کار کشور)، کنترل تورم صورت نگرفته است.

تجزیه و تحلیل آمار

وی توضیح می دهد: اتفاقی که افتاد تا حد زیادی ناشی از واکنش های طبیعی بازار بود. از یک سو تاب آوری مصرف کننده یا قدرت خرید قبل از شهریور به سقف خود رسیده بود و دیگر تقاضای مازاد در بازار برای ایجاد تورم وجود نداشت و از سوی دیگر بار اصلی گرانی ها قبل از رسیدن به شهریور رها شد. آخرین ماه تابستان بنابراین، فضای عرضه و تقاضا به طور خودکار قیمت های بالاتر را تحمل نمی کند. کشش قیمت، به اصطلاح، انعطاف پذیری بیشتری نداشت و بار تورم فوق العاده را نمی توان بر دوش یک بازار داغ قرار داد.

در اثبات ادعای این عدم پایداری می توان بازار مسکن را نمونه ای از سبد خدمات اساسی خانوار دانست. بازار مسکن – هم در بخش اجاره و هم در بخش اجاره – در رکود شدیدی قرار دارد. به نظر می رسد جامعه هیچ مقاومتی در برابر قیمت های بالاتر ندارد.

سهیل (مشاور و کارشناس املاک در تهران) در این باره می گوید: بازار املاک به شدت راکد است؛ در واقع، بیش از هر زمان دیگری با رکود معاملات مواجه هستیم. بنابراین کلید برخی از آپارتمان ها به مدت دو ماه در دست ما است و مشتری نمی خواهد با این قیمت ها اجاره کند. در واقع جامعه توان پرداخت این قیمت ها را ندارد. بار گرانی در چند ماه اول سال بر دوش بازار مسکن گذاشته شد و این بار به وضوح بیش از توان متقاضیان بود. به همین دلیل به دوره رکود شدید رسیده ایم. اکنون در این شرایط ممکن است تورم اسمی مسکن تا حدودی تعدیل شده باشد، اما این ناشی از سیاست های حمایتی دولت نیست. تنها به این دلیل است که مردان قدرتی بیش از این ندارند. بدون جستجو؛ اگر مالک واقعاً به پول نیاز داشته باشد، باید بازار را بشکند و به اصطلاح از قیمت رد شده پایین بیاید….

با این حساب قیمت تمامی کالاها و خدمات تا شهریورماه به سقف پایداری جامعه هدف نزدیک می شد و امروز تقاضا در بخش هایی مانند مسکن، لوازم خانگی و پوشاک به پایین ترین حد ممکن رسیده است. بنابراین، رکود قیمت‌ها در بخش‌های مختلف یا آنچه در اصطلاح علمی «کاهش شیب شاخص‌های تورمی» نامیده می‌شود، نمی‌تواند نشانه کنترل قیمت‌ها باشد، بلکه در درجه اول تلاشی برای بهبود معیشت مستضعفان و به‌ویژه کارگران و کارگران است. بازنشستگان را نمی توان حداقل در نظر گرفت.

به گفته محمدی، یکی از کارگران کارخانه پوشاک در تهران، «معلولیت معلولیت است. وقتی با این مختصات نمی توانیم هزینه تعمیر لوازم خانگی و آشپزخانه را بپردازیم، وقتی نمی توانیم برای فرزند دانش آموزمان کوله پشتی نو بخریم، چه اهمیتی دارد که نرخ تورم ماهانه در شهریورماه 2.5 درصد کاهش پیدا کرده است؟ کاهش عددی این شاخص ها نمی تواند نوید یک زندگی بهتر را به ما بدهد.»

راه حل بهبود معیشت چیست؟

فرامرز توفیقی در رابطه با آمار تورم ضمن اشاره به وعده های دولت قبل از آغاز سال مبنی بر بهبود عملی و عینی معیشت قشر زحمتکش می گوید: متاسفانه افزایش 100 هزار تومانی حق مسکن که به میزان قابل توجهی است. 100% قانونی هنوز ابلاغ و اجرا نشده است. فقط قول دادند مهرماه اخطاریه اجرایی صادر شود و مابه التفاوت آن از ابتدای سال به حساب کارگران واریز شود اما چه تضمینی وجود دارد که کارفرمایان کارگاه های مختلف به ویژه کارگاه های کوچک و اصناف پرداخت کنند. این مزیت به دستمزد کارگران؟ با گذشت شش ماه هنوز دولت حق مسکن 650 هزار تومانی را اعلام نکرده است. به نیمه دوم سال رسیده ایم و غیرقانونی است که بعد از شش ماه مصوبه شورای عالی کار اعلام نشده است!

به گفته وی، در حالی که هیچ اتفاقی برای بهبود حتی نسبی و حاشیه ای معیشت کارگران نیفتاده است، تورم در شهریور ادامه داشته است، اما طبیعی است که رشد تورم از تک رقمی به بعد کند شود و این کاهش سرعت یک کاهش است. محصول رسیدن به سقف قیمت و سقف تحمل مصرف کننده و از سوی دیگر نرخ تورم به جایی رسیده است که از نظر معیارهای اقتصادی افزایش بیشتر آن چندان علمی نیست. امروز طبق آمار بانک جهانی از آخرین رتبه در رده تورم سوم هستیم!

در چنین شرایطی که هیچ تلاشی برای افزایش صد هزار تومانی حقوق کارگران وجود ندارد، چگونه می توان انتظار اجرای مطالبه ای مانند «تعدیل دستمزد» را داشت؟ چرا حتی جلسه شورای عالی کار تشکیل نمی شود و پاسخی نمی دهند که حداقلی ها چگونه می توانند نیمه دوم سال را به پایان برسانند؟

توفیقی در این خصوص به تاخیر در انتخاب وزیر کار اشاره می کند و می گوید: زمانی که وزیر کار با گذشت بیش از سه ماه منصوب نشده است، زمانی که ابلاغیه 650 هزار تومانی حق مسکن پس از 6 ماه صادر نشده است. چگونه می توان در نیمه دوم سال انتظار داشت آیا باید بند دوم ماده 41 قانون کار رعایت شود و حقوق ها بر اساس مولفه های تورمی که به نظر می رسد به نحوی در اقتصاد تثبیت شده است، احیا شود؟ چرا نمایندگان مجلس برای تعیین تکلیف وزیر کار تلاش نمی کنند؟ چرا نمی توان قانون را اجرا کرد؟

وی تاکید می کند: ضعف پایه معیشتی کارگروه هایی که صاحب کالاهای سرمایه ای مانند مسکن یا دلار و طلا نیستند، به تدریج رخ می دهد. طی چند ماه گذشته، پس‌اندازهای اندک کارگران (در صورت وجود) به پایان رسیده است و بنابراین، با توجه به اینکه شاخص‌های تورمی شهریور ماه نشان می‌دهد که تمام تلاش آنها در صورت عدم تلاش برای احیای شاخص‌ها، محدود به کندی کند و بی‌اهمیت در شاخص‌های رسمی است. دستمزدها در نیمه دوم سال بحران معیشتی بیشتر و بیشتر می شود. وقتی نمی توانند بازار را کنترل کنند و راهی برای تهیه کالا ندارند، باید دستمزدها را به قیمت ثابت پایین بیاورند، در غیر این صورت حتی مایحتاج اولیه نیز از دست مردم با حداقل دستمزد یا حتی بالاتر از حداقل دستمزد خارج می شود.

معادله ای که از تعادل خارج شده است!

معیشت معادله ای است که از تراز تورم و دستمزد به دست می آید. زمانی که تورم به صورت ملموس و قابل مشاهده کاهش نمی یابد، طرف دیگر معادله یعنی. دستمزدها باید افزایش یابد؛ در غیر این صورت 14 میلیون کارگر شاغل و بیش از 4 میلیون بازنشسته که حداقل 70 درصد آنها حداقل دستمزد دارند، با کاهش معیشتی مواجه خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید