نگاهی به پرونده دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی/ علی اکبر احمدیان از دندانپزشک تا رئیس مرکز راهبردی سپاه

نگاهی به پرونده دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی/ علی اکبر احمدیان از دندانپزشک تا رئیس مرکز راهبردی سپاه

علی اکبر احمدیان دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی در سال 1340 در استان کرمان متولد شد. وی دانشجوی دندانپزشکی بود که در سال 59 دانشگاه تهران را به طور موقت رها کرد و به جبهه های نظامی رفت. در زمان حضور احمدیان به عنوان جانشین و فرمانده نیروی دریایی سپاه، ایده پدافند نامتقارن در نیروی دریایی ارتش به طور کامل عملیاتی شد. احمدیان علاوه بر مدرک دکتری دندانپزشکی، دارای مدرک مدیریت استراتژیک از دانشگاه دفاع ملی است و از سال 1385 به مدت 16 سال رئیس مرکز راهبردی سپاه بوده است. احمدیان یکی از 5 عضو جدیدی بود که رهبر معظم انقلاب در 29 شهریور 1401 به ترکیب مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کردند.

علی شمخانی شب گذشته با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی از پایان مسئولیت خود به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی خبر داد و امروز حکم دبیر جدید این شورا صادر شد. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به سوابق علی اکبر احمدیان.

رئیس جمهور در حکمی با قدردانی از زحمات 10 ساله دریادار علی شمخانی در دوران تصدی دبیری شورای عالی امنیت ملی، علی اکبر احمدیان را به این سمت منصوب کرد.

دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی در سال 1340 در استان کرمان متولد شد و از همرزمان حاج قاسم سلیمانی در لشکر 41 طرالله بود. دانشجوی دندانپزشکی که در سال 59 دانشگاه تهران را به طور موقت ترک کرد و به جبهه های نظامی رفت. احمدیان در سال های آخر جنگ به یکی از معماران تحول در نیروی دریایی سپاه تبدیل شد. وی علاوه بر نقش آفرینی در ایجاد نیروی دریایی جدید و اصیل در سپاه، به عنوان یکی از اولین نظریه پردازان اندیشه دفاع نامتقارن یاد می شود. در زمان حضور احمدیان به عنوان جانشین و فرمانده نیروی دریایی سپاه، ایده پدافند نامتقارن در نیروی دریایی ارتش به طور کامل عملیاتی شد. حضور مستمر 15 ساله او در نیروی دریایی سپاه، او را به عنوان متخصص دریانوردی و موشکی شناخته شد. احمدیان در سال ۱۳۵۸ نیروی دریایی سپاه را ترک کرد و ریاست ستاد مشترک سپاه را بر عهده گرفت. وی در طول هفت سال تصدی خود به عنوان رئیس ستاد مشترک سپاه تحول عظیمی در ساختار اداری و توان سازمانی سپاه در ابعاد مختلف ایجاد کرد.

احمدیان علاوه بر داشتن دکترای دندانپزشکی دارای مدرک مدیریت استراتژیک از دانشگاه عالی دفاع ملی و از سال 1385 به مدت 16 سال رئیس مرکز راهبردی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده و به عنوان یکی از برترین ها شناخته می شود. شخصیت های محترم کشور در مسائل امنیت ملی.

آنچه کمتر در مورد سابقه غیرنظامی سردار علی اکبر احمدیان صحبت می شود، درک راهبردی وی از مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور است. احمدیان نیز یکی از 5 عضو جدیدی بود که رهبر معظم انقلاب در 29 شهریور 1401 به ترکیب مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید