نیاز به فردی سازی با پایه های “آتش اختیاری”.

نیاز به فردی سازی با پایه های “آتش اختیاری”.

محبوب اما

“آتش اراده”؛ اصطلاحی که بیش از هر چیز خاطره هولناک اسیدپاشی هشت سال پیش در اصفهان را به ذهن متبادر می کند که جان چندین نفر را گرفت و در نهایت پرونده بدون نتیجه مختومه شد و به این ترتیب وقتی امام جمعه اصفهان بی حجابان را تهدید کرد آتش به اختیار کرد محمدتقی فاضل میبدی در پاسخ نوشت: ظاهرا اسیدپاشی نیز در دستور کار است.

ابوالحسن مهدوی روز جمعه در جمعی به نام «زنان خواستار عفاف و حجاب» که در خیمه شهدای گلستان اصفهان تجمع کردند، حضور یافت و پس از سخنان خود در دست نوشته ای خاطرنشان کرد: انشاالله وزرا به وظیفه انقلابی خود عمل کنند. اما نه افراد مذهبی.» آنها وظیفه دارند آتش بزنند.

فاضل میبدی، مدرس حوزه و دانشگاه در واکنش شدید به وی نوشت: «معجب است امام موقت اصفهان فقه را از کجا آموخته است؟» می‌گوید اگر مسؤولان با این خشم برخورد نکنند، آتش در اختیار مردم است. . امام جمعه محترم! کدام فقیه چنین شیوه نهی از منکر را جایز دانسته است. اسیدپاشی احتمالا در دستور کار است. ای کاش ائمه جمعه برای درس خواندن وقت داشتند تا گرفتار بدعت نشوند.»

صدای «آتش به اختیار» نه تنها از اصفهان بلکه از مشهد بلند است. احمد علم‌هادی که به‌عنوان تندروترین امام جمعه کشور شناخته می‌شود، در خطبه‌های نماز جمعه خود از مردم خواست که از بی‌حجاب بودن سازش نکنند. دست از حجاب بردارد و افزود که در این راه مقامات دولتی نیز پشت سر مردم خواهند ایستاد.

به نظر می رسد در غیاب گشت ارشاد و حجاب هایی که در سه ماه غیبت این گشت شل یا شل شد، تریبون های تندرو و ظاهراً برخی از ائمه جمعه در تلاش هستند تا این گشت را با نوع «آتش به اختیار» جایگزین کنند. خشونت

منصور حاجیت پور، فعال سیاسی اصولگرا و نماینده مجلس دیروز گفته بود احمد علم الهدی نماینده نظام نیست. وی افزود: اساساً نماز جمعه مشهد نه تنها صدای نظام است، بلکه اهمیت چندانی هم ندارد و به همین دلیل نباید رفتار آقای علم الهادی را به گردن نظام انداخت.

وی در گفت و گو با رویداد۲۴ با تاکید بر تاثیر این نوع سخنان بر دیدگاه مردم نسبت به حاکمیت گفت: مردم نباید نظام و دولت را مقصر این بی اخلاقی ها بدانند. زیرا پیشوایان سخنورترین علمای جهان اسلام هستند و در بیانات خود تمامی شرایط لازم را رعایت می کنند. برای همین الان مثلاً یک امام جمعه از 10 هزار جمعه یک اشتباه می کند، دلیل بر تعمیم آن به کل حکومت نیست».

علم الهادی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد است. همچنین یک تریبون هفتگی به طور منظم برگزار می شود. او همچنین عضو شورای خبرگان است. همه آنها به نوعی نماینده نظام اسلامی هستند و بر این اساس سخنان ایشان به ضرر نظام خواهد بود و تاوان نظام و کشور را خواهند داد. مگر اینکه مسئولان نظام به طور صریح، رسمی و عملی تکلیف تندروها و موضع آنها را در قبال آنها مشخص کنند.

نکته اینجاست که برخی از ائمه جماعتی مانند علم الهادی از 10 هزار خطبه جمعه، یک اشتباه هم مرتکب نمی شوند، بلکه خطبه های آنها در هر 10 هزار خطبه جمعه یکسان است و «اشتباه»هایی که می کنند بارها و بارها تکرار می شود. در تمام این خطبه ها

علی اکبری از مشهد و اصفهان نیز دیدن کرد

با این توصیف این سوال مطرح می شود که ادعای حکیت پور مبنی بر اینکه علم الهادی صدای نظام نیست تا چه اندازه مورد قبول افکار عمومی است؟ و آیا نظام نشانه هایی از دور بودن سیاست های کلی خود با گفته های احمد علم الهادی یا امام جمعه اصفهان نشان می دهد؟ مثلاً آیا رئیس شورای سیاسی جمعه امام کشور مانند سفری که به زاهدان داشته به اصفهان و مشهد سفر کرده است؟

ماه گذشته و در حالی که چندین هفته خطبه های انتقادی و اعتراض آمیز مولوی عبدالحمید به راهپیمایی و اعتراض نمازگزاران پس از اقامه نماز به اوج خود رسید، محمد جواد علی اکبری به همراه هیئتی به زاهدان رفت و گفت: برای اتمام حجت به منظور استماع. محتوا، برای ارائه پیام ها «به طور جدی به برخی افراد متوسل شده ایم و به برخی دیگر پیام می دهیم که مراقب محتوا و دیدگاه خود باشند».

به نظر می رسد در غیاب گشت ارشاد و حجاب هایی که در غیاب این گشت سه ماهه سست یا شل شد، تریبون های تندرو و ظاهراً برخی از ائمه جمعه در تلاش هستند تا این گشت را با نوع «آتش به اختیار» جایگزین کنند. خشونت

این اظهارات به وضوح تایید می‌کند که نظام سخنان اخیر مولوی عبدالحمید را صدای خود نمی‌داند، اما در مورد فردی مانند علم الهادی که منصور حکیت‌پور معتقد است نظام صدای خود را نمی‌داند، چنین هشدار و مدرکی قابل مشاهده نیست. در حالی که هزینه خطبه های علم الهادی و امام جمعه اصفهان برای مردم و نظام کمتر از هزینه خطبه های مولوی عبدالحمید نیست. آنچه این ادعا را تایید می کند، دومین اعدام مربوط به اعتراضات اخیر است.

دو مورد خشونت در دو شهر مذهبی

مجیدرضا رهنورد که هفته گذشته 23 روز پس از دستگیری به جرم قتل دو بسیجی اعدام شد، ساکن مشهد بود. شهر خطبه های تند آیت الله! شهری که علم‌هادی از سکوی نماز جمعه‌اش فرمان آتش می‌دهد و جوانان را در مقابل هم قرار می‌دهد.

اصفهان هم همینطور. اصفهان مانند مشهد شهری مذهبی است که از نظر فرهنگی و جغرافیایی به دو شهر مذهبی یزد و قم نزدیک است اما خشونت ناشی از آتش سوزی آن شهر را نیز فراگرفته است.

چند سال پیش، قبل از اینکه دوچرخه سواران به صورت دختران اصفهانی اسیدپاشی کنند، یوسف طباطبایی، یکی دیگر از امام جمعه اصفهان و نماینده فقیهان در آن استان، گفت: «مسئله حجاب از مرز هشدار فراتر رفته است. برای مقابله با بدحجابی، باید سطح را بالا ببریم.» پیروز شد و از زور استفاده کرد.

شاید در نگاه اول به نظر برسد که قیمت این افراط فقط برای مردم و دخترانی بود که با اسید سوزانده شده بودند. اندکی تأمل نشان می‌دهد که بیشترین هزینه چنین موعظه‌ای برای نظام و دولت است. خطبه هایی که هیچ بخشی از حکومت رسما و صریحاً آن را نمی پذیرد، اما در عین حال موضعی نمی گیرد که نشان دهد اظهارات این ائمه جمعه منطبق بر «اصول اساسی نظام» نیست.

حکیت پور در جای دیگری از مصاحبه خود می گوید: «اما اینطور نیست که یک نفر در هر گوشه ای صحبت کند و نظام اسلامی را مقصر بداند. در واقع سخنان علم الهادی، سخنان خود اوست. اما واقعیت این است که وی نماینده فقیه در خراسان رضوی قطب دینی کشور به دلیل وجود مرقد امام هشتم شیعیان است. امام جمعه مشهد است و تریبون منظم هفتگی دارد. او همچنین عضو شورای خبرگان است. همه آنها به نوعی نماینده نظام اسلامی هستند و بر این اساس سخنان ایشان به ضرر نظام خواهد بود و تاوان نظام و کشور را خواهند داد. مگر اینکه مسئولان نظام به طور شفاف، رسمی و عملی تکلیف تندروها و موضع آنها را در قبال آنها مشخص کنند.

دیدگاهتان را بنویسید