هزینه احیای وزارت بازرگانی یک روز جدید

هزینه احیای وزارت بازرگانی یک روز جدید

روز جدید : طرح احیای وزارت بازرگانی هنوز متوقف است. در سومین ماه سال ۱۳۹۷ مردم بهارستان با احیای وزارت بازرگانی موافقت کردند و طرح تشکیل آن در دستور کار مجلس قرار گرفت. پروژه ای که گفته می شود 200 میلیارد تومان هزینه دارد. اکنون پس از سال ها اظهار نظر در این باره، دوباره زمزمه هایی مبنی بر ایجاد این وزارتخانه به گوش می رسد. طرحی که در دولت قبل مسکوت ماند اما حالا دوباره در خبرها آمده است. دولت دوازدهم حدود سه بار تلاش کرد تا وزارت بازرگانی را از وزارت صنعت، معدن و تجارت جدا کند تا بازار را راحت تر کنترل کند، اما در همان روزها مجلس انقلاب و اعضای دولت فعلی با این طرح مخالفت کردند. مورد تایید وزارت قرار می گیرند. سوالی که مطرح می شود این است که احیای این وزارتخانه در تورم فعلی دولت چقدر هزینه دارد و اگر لازم بود چرا قبل از ایجاد این وزارتخانه در زمان دولت از آن جلوگیری شد؟ البته پاسخی برای این سوالات وجود ندارد، اما به نظر می رسد در شرایطی که کشور دچار مشکلات اقتصادی است، هر طرحی مانند طرح احیای وزارت بازرگانی که فشار مالی زیادی به دولت و درآمدهای کمتر وارد می کند. دهک ها، باید برای آن هزینه کنند باید با نظرات بحث شود. بسیاری معتقدند در درازمدت این وزارتخانه قطعا به وزارت واردات تبدیل خواهد شد. البته در این میان نگرانی تولیدکنندگان بی اساس نیست. با توجه به سیگنال های دریافتی، سازندگان اکنون بیش از هر زمان دیگری از احیای این وزارتخانه هراس دارند. البته نظرات در مورد احیای این وزارتخانه همچنان متفاوت است. با همه این نگرانی ها زمزمه های احیای این پروژه از قبل از عید نوروز آغاز شد. در همان روزها محمدبکر کلیباف، رئیس شورای اسلامی، از توقف استیضاح وزیر در انتظار تفکیک این وزارتخانه با لایحه دولت خبر داد و گفت: با رئیس جمهور صحبت کردم. طی روزهای گذشته با معاون اول و وزیر در این راستا صحبت کردیم و اصلاحات ساختاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این موضوع قبل از عید با رئیس جمهور در میان گذاشته شد و خود دولت نیز در این زمینه نگرانی هایی دارد. مجلس برای اصلاحات ساختاری».

گران اما ضروری است

اگرچه گفته می شود در شرایط کنونی احیای وزارت بازرگانی هزینه های زیادی بر دوش دولت دارد، اما تعداد زیادی از کارشناسان معتقدند این سیاست همچنان باید اجرا شود. به گفته کارشناسان احیای وزارت بازرگانی، در هر صورت مجموعه سیاست هایی است که مبنای حرکت کالا و خدمات، اطلاعات و دارایی های اقتصاد را در بر می گیرد. استدلال می شود که نظام تجارت با رویکردهای جدید تنها شامل خدمات و عرضه و توزیع کالاهای اساسی نمی شود. همانطور که گزارش ها مشخص می کند، سیستم تجارت کالاها، کالاهای صنعتی، حامل های انرژی، توزیع برق و همچنین خدمات مخابراتی و غیره باید در یک بسته مدیریت شود.

داستان از چه زمانی شروع شد؟

درخواست ادغام وزارت بازرگانی و صنعت اولین بار در سال 1387 توسط دولت محمود احمدی نژاد مطرح شد و پس از کار کارشناسی در سال 90 در نهایت به تصویب مجلس رسید و امروز پس از گذشت نزدیک به 12 سال از جدایی آن به مجلس رسید. از دولت ابراهیم رئیسی. نکته اصلی این است که برای حل مشکلات اقتصادی، وزارتخانه باید به تجارت بازگردد. به گفته منتقدان طرح انشعاب وزارتخانه ها، آغاز چنین بحث هایی برای حل موضوع تسهیل تجارت و نظارت بر بازار تنها راه حل مشکل اصلی نابرابری عمومی بین نهادهای اقتصادی کشور است. به راستی اگر تفکیک این وزارتخانه ها ضروری بود چرا در سال 90 از آن جلوگیری نشد؟!

به بیان بهتر، منتقدان این طرح می گویند که اگر وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنایع و معادن به خوبی حمایت می شد و مدیران توانمندی منصوب می شدند، دیگر نیازی به احیای وزارت بازرگانی نبود و امروز نیازی نیست! گفته می شود ارائه چنین طرح هایی در آشفته بازار امروز اتلاف وقت است و این سوال آنقدر بی اساس به نظر می رسد که برای هیچ یک از مشکلات تولید مانند عرضه و توزیع، واردات و صادرات راه حلی وجود ندارد. از سوی دیگر گفته می شود الان هم اگر وزارت بازرگانی ایجاد شود دو سال طول می کشد تا مسئولیت ها واگذار شود. ضمن اینکه در شرایط اقتصادی کنونی دولت باید هزینه جداگانه ای را انجام دهد که هیچ توجیه منطقی برای اتلاف دو سال زمان در شرایط فعلی ندارد.

از سوی دیگر دست اندرکاران طرح انشعاب دو وزارتخانه معتقدند اگر دولت قبل ساختار این وزارتخانه را از نظر بازرگانی تغییر می داد، اکنون مشکلی در حوزه بازار و بازار وجود نداشت. تنظیم بازار به دور از تمام التهاباتی است که برای او اتفاق افتاده است. اما بی‌توجهی دولت قبل و بی‌توجهی به بخش بازرگانی، دولت سیزدهم را بر آن داشت تا برای آرام کردن بازار و جلوگیری از نوسانات قیمت کالا، دو وزارتخانه را از هم جدا کند و ساختارها به‌گونه‌ای طراحی شود که همه دستگاه‌ها به وضوح دیده شوند.

طرفداران چه می گویند؟

حامیان این طرح می گویند تجربه جهانی نشان می دهد که هیچ کشوری از شر وزارت بازرگانی خلاص نشده است. به همین دلیل است که ما سازمانی می خواهیم که بخش تجاری و بازار را تنظیم و سازماندهی کند. در هر محصولی چهار مولفه اصلی تولید، واردات، صادرات و مصرف وجود دارد که بسیار تخصصی هستند و این تصور که با تجمیع تولید می توان بخش تجارت را کنترل کرد، اشتباه است.

بر این اساس، اگر چهار مولفه مذکور برای محصولی مناسب و مطلوب باشد، به معنای تنظیم بازار است و اگر برعکس این اتفاق بیفتد، به معنای تنظیم نشدن بازار است. به عنوان مثال، با واردات بیش از حد یک محصول، تولید داخلی تحت تأثیر قرار می گیرد. در چنین شرایطی به این معناست که اجزای اصلی هماهنگ نیستند; بنابراین بحث کسب و کار بسیار تخصصی، جاری و سیال است و حتی گاهی باید تصمیمات فوری در محل گرفته شود. دولت و مجلس با در نظر گرفتن بحث های اخیر و گذشته به این نتیجه رسیده اند که وزارت بازرگانی باید از وزارت صنعت جدا شود. در هر صورت، با توجه به اینکه 15 سال گذشته همیشه در مورد کوچک سازی و انعطاف دولت بوده است، حالا اگر می خواهند وزارتخانه ای به نام وزارت بازرگانی بسازند، باید ساختمان ها را پس بگیرند، بسازند یا بخرند. استخدام مجدد نیز نتیجه ای جز اتلاف وقت ندارد. فقط در صورتی که توجیه مناسب برای تشکیل این وزارتخانه به گونه ای باشد که هزینه های اصلاح آن بیشتر از عدم تشکیل آن باشد.

طرح احیای وزارت بازرگانی باید زودتر ارائه می شد

نایب رئیس و سخنگوی اتاق بازرگانی ایران گفت: اخیراً دولت مصوبه احیای وزارت بازرگانی را مطرح کرد که باید خیلی زودتر از این اتفاق می افتاد.

مجتبی صفایی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه تاکنون تجربه اکثر وزرای صمت در حوزه صنعت بوده و کمتر به حوزه تجارت دست زده اند، اظهار کرد: این وضعیت باعث شده حوزه تجارت اعم از بازرگانی، اصناف و … بنگاه های اقتصادی کوچک، نادیده گرفته شده اند.

وی با اشاره به اجرای قانون انتزاع و واگذاری اختیارات تصمیم گیری برای کالاهای اساسی به وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته، گفت: تنظیم بازار همچنان آشفتگی است و متولی خاصی برای تجارت باید در دست بگیرد. مسئولیت آن کسی است که تجارت و بازرگانی کشور را می شناسد».

صفایی با بیان اینکه مجلس نیز باید در قسمت دوم تصویب این لایحه نقش آفرینی کند، تصریح کرد: شرایط فعلی کشور شرایطی نیست که بخواهیم با واگذاری مسئولیت ها و اختیارات از کار خارج شویم، بلکه وقتی یک وزارتخانه است. مانند وزارت بازرگانی زیر نظر اگر برنامه از پیش تعیین شده شکل بگیرد، می توان انتظار داشت که بحث ساماندهی بازار به نتیجه مطلوب برسد و حوزه بازرگانی نیز صاحبی پیدا کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در شرایط کنونی کشور احیای وزارت بازرگانی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، تصریح کرد: البته اگر وزارت بازرگانی تشکیل شود همه حوزه های مربوط به بحث تجارت و بازرگانی از جمله مناطق کشاورزی که به موجب قانون به وزارتخانه واگذار شده است «جهاد واگذار شده باید زیر چتر این وزارتخانه قرار گیرد». به گفته وی، اگر قرار باشد تنها بخش بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت جدا شود و بازرگانی دولتی همچنان زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی باشد، اتفاق خاصی نمی افتد. همانطور که بسیاری از متغیرها بر واردات و صادرات تاثیر می گذارد که باید توسط سازمان تجارت هماهنگ شود. نایب رئیس اتاق اصناف ایران حتی پیشنهاد کرد گمرک به وزارت بازرگانی اضافه شود تا مسئولیت و پاسخگویی ویژه از آن وزارتخانه مطالبه شود.

دیدگاهتان را بنویسید