هشدار روزنامه ایران/ فرصت ها از دست می رود/ دست روسیه و چین را کوتاه کنید

هشدار روزنامه ایران/ فرصت ها از دست می رود/ دست روسیه و چین را کوتاه کنید

مجله اطلاعات: چشم انداز کنونی روابط ما با آمریکا و غرب نسبت به گذشته تیره تر، مبهم تر و پیچیده تر شده است.

وستنیک اطلاعات نوشت:

در بحث مذاکرات و معاهده برجام نیز در پایان کار دولت قبل گام های خوبی برداشته شد و به نظر می رسید اکنون با کمی دقت و واقع بینی در مذاکرات و معاملات بتوانیم منافع فوق را به دست آوریم و تثبیت کنیم. هژمونی یا برتری، به جایگاه کشور توجه کنیم.

در این فرآیند پیچیده و زمان‌بر که با مشارکت آمریکا، چین و روسیه سال‌ها طولانی و به تعویق افتاد، تنها فرصت‌ها برای ایران از دست رفت و بازارهای نفت، مالی، فولاد، پتروشیمی و… فرسوده شده است.

جنگ روسیه و اوکراین یکی از دلایل این فرسایش است که به وضوح منجر به از دست رفتن فرصت ها و به تاخیر افتادن آن شده است. در واقع حوزه نماینده روسیه و آقای اولیانف در مذاکرات وین بیش از برجام و مسائل مربوط به حل پرونده هسته ای ایران و مسائل صلح در آژانس بین المللی هسته ای به ایجاد ارتباط دارد. راه های امن برای کشور و باز کردن جاده کالا و سلاح به مسکو در کانون توجه قرار دارد. این یک امر طبیعی است و نماینده چین قطعا به دنبال منافع ملی است و امتیازات بیشتری در عرصه روابط بین الملل کسب می کند.

چشم انداز کنونی در روابط ما با آمریکا و غرب نسبت به گذشته تاریک تر، مبهم تر و پیچیده تر است.

با توجه به نیاز اروپا به انرژی زمستانی و بحران در مرزهای شرقی اروپا با روسیه که اصطکاک ناتو با مسکو را در نوک پیکان خود حمل می کند، می توان فصل جدیدی در مذاکرات هسته ای و برجام در نظر گرفت و با گشایش این فصل گفت و گوها، توازن و افق جدیدی در روابط خارجی ایجاد کرد.

می توان برتری روسیه و چین را تعدیل کرد که عملا هیچ گامی برای حل مشکلات برجام برنداشته و از استفاده از دارایی های بلوکه شده کشورمان منتفع شده اند، اما هیچ منفعتی به اقتصاد و معیشت ما اضافه نکرده اند. همسایگانی مانند ترکیه و پاکستان نیز. از طریق مشارکت اقتصادی با قدرت‌های صنعتی و میانجیگری شرکای اروپایی، باید هزینه‌های فرصت بیشتر و بهتر را در اقتصاد و صنعت محدود و تصرف کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید