هشدار سازمان بازرسی به مدیران بانک ها

هشدار سازمان بازرسی به مدیران بانک ها

رئیس بازرسی بانک و بیمه سازمان بازرسی کشور در اخطاریه ای خطاب به مدیران بانک ها و موسسات اعتباری تاکید کرد که طبق قانون باید هر چه سریعتر دارایی های مازاد خود را تحویل دهند.

ستار شیرعلی، بازرس کل امور بانکی و بیمه ای سازمان بازرسی کل کشور طی نامه ای به مدیران عامل بانک ها و موسسات اعتباری در اجرای بند (ج) بند (11) قانون تشکیل کشور هشدار داد. سازمان بازرسی و ماده (42) آئین نامه اجرایی آن طبق قانون در اسرع وقت نسبت به تسلیم اموال مازاد خود اقدام نمایند.

شیرعلی موضوع حاکمیت شرکتی بانک‌ها و موسسات اعتباری را مهم برشمرد و آن را یکی از معضلات نظام اقتصادی و آسیب‌های اصلی شبکه بانکی در سال‌های اخیر تعریف کرد.

وی با یادآوری تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری و همچنین قانونگذار مبنی بر کاهش فعالیت شبکه بانکی در عملیات غیربانکی و تمرکز بانک ها بر رسالت اصلی خود، تاکید کرد: قانونگذار همواره به دنبال کمک به رشد اقتصادی بانک ها بوده است. در بسیاری از قوانین و مقررات

بازرس کل امور بانکی و بیمه ای سازمان بازرسی کل کشور به بند (ب) ماده (16) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و بهبود نظام مالی کشور اشاره کرد که بر اساس آن بانک ها و مؤسسات اعتباری موظفند در مدت 3 سال نسبت به احراز شرایط مقرر در قانون نسبت به واگذاری اموال مازاد بر آن اقدام و در صورت عدم ایفای این تعهدات طبق ماده 13 قانون اساسی اقدام نمایند. (17) قانون فوق الذکر برای بانک یا موسسه اعتباری متخلف مجازات در نظر گرفته شده است.

شیرعلی با یادآوری ماده (34) قانون پولی و بانکی کشور تاکید کرد: بر اساس این ماده بانک ها و موسسات اعتباری مجاز به خرید سهام و سرمایه گذاری در شرکت ها بیش از سقف تعیین شده توسط بانک مرکزی نیستند و در این خصوص بخشنامه سرمایه گذاری موسسات اعتباری در تاریخ 27 فروردین 1395 به تصویب شورای پول و اعتبار و طی بخشنامه مورخ 6 فروردین 1395 به شبکه بانکی ابلاغ شد و با توجه به اهمیت موضوع، موضوع در شورای پول و اعتبار مورد بررسی قرار گرفت. فرم دستورالعمل سرمایه گذاری در اوراق بهادار بخشنامه مورخ 9 شهریور 1397 به شبکه بانکی ابلاغ شد.

بازرس کل امور بانکی و بیمه ای سازمان بازرسی کل کشور از تمایل روزافزون بانک ها و موسسات اعتباری به حفظ و حتی تملک سهام شرکت های غیربانکی و هدایت منابع آنها به سمت این شرکت ها در سال های اخیر انتقاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه برخی بانک ها و موسسات اعتباری عملاً به منابع مالی شرکت های تابعه و وابسته تبدیل شده اند، تاکید کرد: بررسی ها حاکی از تخلف از حدود تعیین شده از سوی مرجع نظارتی (بانک مرکزی) در اعطای تسهیلات و ایجاد تعهد برای این شرکت ها (موضوع) است. مقررات مربوط به تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط) در شبکه بانکی کشور می باشد.

بازرس کل امور بانکی و بیمه ای سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اهمیت شعار سال گفت: بر این اساس موضوع مذکور زیر نظر بازرسی امور و با توجه به تدابیر و تاکید رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان بازرسی، از امسال به عنوان برنامه کلان و راهبردی بازرسی در دستور کار قرار گرفته و با متخلفان برخورد خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید