هشدار کاپیتان جهانبخش به حاشیه سازان

بیایید از وضعیت شما شروع کنیم. به نظر می رسد اوضاع خوب پیش می رود. این نیست

خدا را شکر تیم ما در این مدت روند بسیار خوبی داشت. رسیدن به بالای جدول برای ما خیلی مهم بود، به خصوص که در یکی دو بازی متأسفانه نتیجه بدی گرفتیم و خیلی راحت امتیاز از دست دادیم. می خواستیم این امتیازات را جبران کنیم. از طرفی قبل از اردوی تیم ملی شرایط برای من خیلی خوب بود. قطعا به من انرژی و انگیزه مضاعف داد. می خواستم او را به باشگاه بیاورم و همین روند را ادامه دهم. من بالاخره موفق شدم در مسابقه ای که هفته ها بعد مقابل هواداران انجام دادیم، در مسابقه ای که به دربی روتردام معروف بود، تأثیر بگذارم. امیدوارم این زمان ادامه داشته باشد.

شما سال گذشته هم جزو 20 بازیکن برتر ملی بودید. پارسال که کرونا بود و چند بار قبل از آن ویلموث شما را به تیم ملی دعوت نکرد، فکر می کردید سال 2021 به این خوبی پیش برود؟

من تا جام جهانی 2014 در مسابقات مقدماتی حضور نداشتم اما از همان ابتدا در مسابقات مقدماتی 2018 بودم. من در اکثر بازی ها بازی کردم و این تجربه را داشتم. اما می خواستم در این مقدمه موثرتر باشم. می‌خواستم تجربه‌ای را که داشتم تأثیرگذارتر کنم. مخصوصاً در طول سال می دانستم که خیلی خیلی سخت است. در مرحله اول مقدماتی با مشکل مواجه شدیم و چهار بازی تعیین کننده در بحرین داشتیم که خدا را شکر به خوبی پیش رفتیم. به همین ترتیب بازی های مرحله مقدماتی اصلی.

از طرفی این نسل از فوتبال که در تیم ملی حضور دارند قطعا یکی از بهترین نسل های فوتبال ما هستند و برای من شخصا این مهم بود که این نسل دوباره حضور در جام جهانی را تجربه کند. از روز اول تمام تلاشم را کردم تا موثر باشم. خدا را شکر این تاثیر از بازی با سوریه شروع شد و از طرفی بعد از احسان حاج صفی و کریم انصاری مسئولیت سرنگونی تیم بر عهده من بود. بنابراین خیلی بیشتر از قبل احساس مسئولیت کردم و این مسئولیت را بر دوش خود احساس کردم و این تلاش را برایم جذابتر و شیرین کرد. من می خواستم این احساس مسئولیت را به طور موثرتری ترویج کنم.

برای همه اینها با هم خدا را صد هزار بار شکر می کنم تا همه چیز برایم خوب پیش برود. راستش می خواستم تاثیرگذار باشم اما اگر روی خودم برنامه ریزی می کردم یا روی خودم تمرکز می کردم چیزی مثل اعداد و نتایج را پیش بینی نمی کردم. برای من شخصا سال گذشته بهترین سال فوتبال ملی من بود. از طرفی تیم خدای ناکرده آنقدر خوب است و بچه های با انگیزه، با تجربه، جوان، باکیفیت و خوبی دارد که شرایط مهیا شد و صعود به جام جهانی که اوج هدف ما بود محقق شد.

فوتبال در ایران نزدیک به صد سال قدمت دارد. در مورد انصاری فرد و حاج صفی، امسال شما بیشترین کاپیتان تیم ملی را داشتید و به یک معنا نامتان به عنوان آخرین کاپیتان تیم ملی ایران در قرن اخیر ثبت شد. چه احساسی در مورد به ارث بردن چنین داستان بزرگی دارید؟

این که شما می گویید زیباست، اما من همیشه گفته ام که فقط این نقطه از زمین بر دوش من است. الان قبل و بعد تمام مسئولیت ها، راهنمایی ها و کمک هایی که باید به تیم می شد توسط احسان حاجوسفی و کریم انصاری فرد انجام شد و من آخرین نفری هستم که توانستم در این مسیر به تیم کمک کنم. هر زمان که مربی تصمیم گرفت برای من بازی کند و زمانی که این مسئولیت را بر عهده داشتم، با افتخار این کار را انجام دادم و همیشه این کار را خواهم کرد، زیرا پوشیدن پیراهن تیم ملی برای من افتخار بود. این یک رویا برای من بود.

رسیدن به بازوبند کاپیتانی تیم ملی قطعا چیزی نبود که فکر کنم در این سن کم به آن می رسیدم. این واقعا مسئولیت بزرگی است. بحث در مورد میلیون ها فوتبالیست، میلیون ها هوادار و هموطن است. من مسئول ده نفر، صد نفر یا هزار نفر نیستم. هم من و هم همه بچه ها بر این باوریم که وظیفه ماست که تلاش مضاعف کنیم. الان به خصوص به عنوان هدایت کننده بچه ها در زمین به این مهم اعتقاد داشتم و معتقد بودم که می توانیم تیم را در مسیر درست هدایت کنیم. من به مسئولیت بزرگ خود واقف بودم. از تجربیات بچه هایی که از خودم بزرگتر بودند هم استفاده کردم تا راه خوب پیش برود.

بسیاری از مردم فکر می کنند که اسکاچ بهتر از شما بازی می کند. موافقید؟

ببینید قطعا هر مربی تاکتیک و سبک خودش را دارد. دوران آقای کیروش با سبک بازی و خواسته ای که از من و سایر بازیکنان داشت متفاوت بود. من زیاد با آقای ویلموتس کار نکردم و فقط با او در کمپ بودم. تنها اردویی که دعوت نشدم تیم ملی زمان ایشان در چند سال اخیر بود. آقای اسکوچیچ نیز شرایط خود را دارد. سبک بازی و انتظاراتی که از بازیکنان دارند متفاوت است. در این سطح از فوتبال طبیعی است که الزامات متفاوت است. تمایل من برای مربیگری در باشگاه با تمایل من برای مربیگری در تیم ملی متفاوت است.

مأموریت آقای اسکوچیچ نیز با آقای کیروش متفاوت است. باز هم انتظارات آقای کیروش با کارهای اصلی من متفاوت بود. آقای کیروس دوست داشت که من یک سری کارها و تاثیرات در زمین داشته باشم و امروز آقای اسکوچیچ شرایط دیگری را به عنوان بازیکن خط مقدم برای من فراهم کرد. مربیان متفاوت هستند و ما به عنوان بازیکن قطعا باید دنبال کنیم. نمی توان گفت الان که من امروز در اعداد تاثیرگذارتر هستم، بهتر است یا آن موقع بهتر بود. سپس نتایج خوبی گرفتیم. در مسابقات مقدماتی این دوره در مسابقات زیادی تاثیر داشتم. به هر حال، ما به عنوان بازیکن باید آنقدر انعطاف داشته باشیم که بتوانیم با مربیان مختلف کار کنیم.

این روزها در ایران پس از صعود، همه از لزوم صعود به دور دوم جام جهانی صحبت می کنند. آیا این فشار بی مورد به تیم وارد نمی کند؟

ایرادی ندارد که دور بعد را گل حساب کنیم. اما شرایطی که این کار را انجام می دهد باید تضمین شود. و از نظر سخت افزاری و نرم افزاری. باید شرایط لازم فراهم شود تا به تیم ملی، به بچه ها، به ستاد آن آرامش دهیم تا بتوانیم با خیال راحت برای رسیدن به هدفمان برنامه ریزی کنیم. کار آسان نیست. صعود به جام جهانی در سال های اخیر هدف بزرگی برای کشورمان بوده و قطعا حضور در این مسابقات افتخار بزرگی است.

اما باید به جایی برسیم. اکنون کشورهایی مانند ژاپن و کره دیگر هدف بزرگی برای صعود به جام جهانی نیستند و برای رسیدن به مراحل بالاتر برنامه ریزی می کنند. فکر می کنم این می تواند یک هدف بزرگ برای ما نیز باشد. باز هم نمی توانم بگویم اگر در این تورنمنت بزرگ با این نسل که چنین پتانسیل و کیفیتی دارد اتفاقی بیفتد دور از دسترس نیست. اما اگر شرایط فراهم نشود و فشارها و انتظاراتی که از بیرون وجود دارد بخواهد بر آرامش و رفاه و امکانات غلبه کند، نتیجه معکوس خواهد داشت.

استرس و تنش شدید به تیم ضربه زد. اما اگر همه چیز خوب پیش برود، ما به عنوان ملی پوش و کادرفنی قطعا این هدف را خواهیم داشت. اما خیلی چیزها باید قبل از این اتفاق بیفتد. صحبت از یک شب، حرف زدن و صبر و گفتن خوب بودن این گروه کافی نیست.

علیرغم نتایج خوبی که اسکاچ به دست آورده است، برخی همچنان برای تعویض او اصرار دارند. نطر شما چی هست؟

فقط می دانم شرایط در تیم ملی خوب بود و نتیجه هم خوب بود. حضور در جام جهانی به این شکل نشان می دهد که تیم خوب کار کرده است و شرایط برای بچه ها و کادرفنی فراهم است تا کار خود را انجام دهند. اما اینکه چه هدفی تعیین شده و چه چیزی برنامه ریزی شده است خارج از مسئولیت ماست. ما به عنوان بازیکن باید به وظیفه و مسئولیت خود عمل کنیم و قطعا در جای دیگری تصمیم گیری خواهد شد.

ما می توانیم در مورد مسائل فوتبال اظهار نظر کنیم و من و دیگران همیشه گفته ایم که تیم خوب کار کرد و در مسیر درستی قرار دارد. اما تصمیم در جای دیگری گرفته می شود و به نظر من بهتر است هرکس در هر زمینه ای کار خود را انجام دهد. بستگی به فدراسیون و تصمیمی که در آینده گرفته می شود دارد.

بالاخره خود فدراسیون درگیر حواشی زیادی است و می خواهد آقای عزیزی هادم را برکنار کند.

راستش در مورد مسائلی که نمی دانم و نمی دانم اظهار نظر نمی کنم. من هم مثل شما می شنوم که چه خبر است، اما چون اطلاعی ندارم و مستقیما در جریان نیستم نمی توانم نظر بدهم. اما به عنوان فردی که این سال ها در تیم ملی حضور داشته ام، می توانم بگویم که هر زمان که تیم ملی آرام و به دور از حاشیه باشد، نتایج خوبی کسب می کند. نبود حواشی باعث شد تمرکز تیم، کادرفنی و بچه ها خیلی بیشتر شود و تیم به روش خودش جلو برود.

اما هر وقت حواشی و مشکلاتی پیش می آمد و شرایط خوب پیش نمی رفت، تیم ملی شکست خورد. به سال‌های قبل و جام جهانی که از دست دادیم، یا اتفاقاتی که در مقاطع مختلف تاریخ فوتبال افتاد نگاه کنید. در پایان به این نتیجه رسیدند که یک سری اظهار نظرها و نظرات شخصی، انتظارات شخصی و انتصابات شخصی باعث باخت و ناکامی تیم ملی شده است. فکر می کنم این اتفاقات آرامش تیم ملی را از بین می برد. باز هم اطلاعات و نظری ندارم فقط امیدوارم تیم ملی خونسردی خود را از دست ندهد.

جدای از حواشی فدراسیون، درگیری هایی بین دو نفر از هم تیمی های شما وجود داشت. کنعانی زادگان و سیاوش یزدانی.

این گفتگو قبلا بوده است و من هنوز با هیچ یک از آنها صحبت نکرده ام. در نهایت، حرفه هایی که تیم را احاطه کرده اند نیز به این اتفاقات آسیب می زند. من به عنوان ملی می گویم این صحبت های مستقیم نباید می شد. تیم ملی با باشگاه فرق دارد. هواداران هر باشگاه صادق هستند، اما شامل همه ساکنان کشور نمی شود. تعداد محدودی از تیم های باشگاهی شامل این مشکل هستند. اما وقتی صحبت از مسائل ملی می شود، شما در قبال دولت و پرچم مسئول هستید. شما مسئول افرادی هستید که تمام انرژی و دعای خیر خود را برای تیم ارسال می کنند.

بنابراین معتقدم اینها چیزی جز حاشیه برای تیم ملی نیست. این باعث می شود مسیر مثبت نباشد. گاهی می گوییم یک سری حاشیه ها بیرون می آید و ممکن است برخی کنترل نشود. اما این حواشی که درون تیمی و از طریق بازیکنان و کادرفنی وارد تیم ملی می شود و آرامش را از تیم می گیرد، قابل قبول نیست. اینها چیزهایی است که می توانیم در تیم کنترل کنیم. یکسری مشکلات در هر خانواده ورزشی فوتبال یا باشگاهی وجود دارد. اما وقتی صحبت از بحث ملی می شود، همه ما مسئول هستیم. امیدوارم این حواشی به زودی برطرف شود و بچه ها این مشکلات کوچک را آنقدر بزرگ نکنند که بخواهند به تیم ملی آسیب بزنند.

شما در آستانه سومین جام جهانی هستید و بسته به سن خود می توانید دو جام جهانی بعدی را تجربه کنید و با 5 حضور رکورددار شوید. آیا در مورد آن فکر کرده اید؟

خدا را شکر این سومین جام جهانی من است. اما از لحظه ای که به تیم ملی دعوت شدم و چند ماه بعد به فوتبال اروپا رفتم در بهترین حالت نمی توانستم چنین چیزی را تصور کنم یا مسیر فوتبال ملی ام را به این شکل ترسیم کنم. خدا را شکر در این سال ها این افتخار را داشته ام و از این به بعد نمی خواهم برای جام جهانی بعدی و بعدی هدف گذاری کنم.

من همیشه معتقدم تیم ملی متعلق به هیچکس نیست و می توانیم امروز باشیم و فردا نباشیم. چه بازیکن باشد، چه مربی، چه رئیس فدراسیون و چه مدیر. من هم از این قاعده مستثنی نیستم. بنابراین نمی توان برای آینده هدف گذاری کرد، اما موضوع این است که من به حضور در کنار تیم ملی، مسابقه به مسابقه و اردو به اردو افتخار می کنم و هر جا که بروم در این مسیر هستم. من قبلا برای این سه جام جهانی هدفی تعیین نکرده ام و برای دوره بعدی هم هدف گذاری نکرده ام و نخواهم کرد. این بار او به جایی که می خواهد برود می رود تا ببینیم خدا در آینده چه می خواهد.

دیدگاهتان را بنویسید