هفت اتحادیه در جاجرم به دلیل استفاده از عناوین و عناوین خارجی پلمب شدند


ساعت: 13:00
تاریخ انتشار: 05/06/1401
کد خبر: 1886106

علی اصغر شکوری گفت: برای جلوگیری از استفاده از عناوین و عناوین خارجی هفت اتحادیه متخلف در جاجرم پلمب شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی اصغر شکوری رئیس فرهنگ و رهبری اسلامی شهرستان جاجرم در گفتگو با خبرنگار عصرترک در جاجرم اظهار داشت: بر اساس اجرای قانون استفاده از عناوین و عناوین خارجی، نیروی انتظامی، فرهنگی و رهنمودهای اسلام، اماکن و اتاق اصناف شهرستان جاجرم انجام شد و به همین منظور به هفت اتحادیه تمبر و به هفت اتحادیه اخطار داده شد.

شکوری با اعلام اینکه پس از مهلت ده روزه با اتحادیه های هفت گانه برخورد قانونی می شود، افزود: استفاده از عناوین خارجی در رؤسای مغازه ها، کارگاه ها، کارخانجات و اماکن تولیدی و تجاری ممنوع است و مدیران این اماکن باید از آن استفاده کنند. عنوان فارسی به جای کلمات خارجی در ویترین مغازه ها.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی فرهنگ و هنر فعالیت های خود را در این راستا متمرکز کرده است، نظارت و بازرسی از اماکنی که به نوعی در این حوزه فعال هستند باید دوچندان شود. تازگی و تلاش شناسایی نام و نام مستعار خارجی در شهر یکی از اصلی ترین و مهم ترین کارکردهای فرهنگی در این نوع نظارت به شمار می رود.


شکوری خاطرنشان کرد: استفاده از کلمات فارسی و پرهیز از استفاده از عناوین بیگانه در نامگذاری اماکن و برج ها ضروری است و با اقدامات انجام شده در سطح شهرستان جاجرم با همکاری دستگاه های اجرایی، در این شهرستان استفاده از اصطلاحات رایج فارسی، بومی و محلی است.

وی در ادامه در خصوص استفاده از گویش ها و عناوین محلی در نامگذاری محلات و مجتمع ها گفت: استفاده از این عناوین تنها در مناطق مرتبط با آن گویش مجاز است.

شکوری تصریح کرد: مؤسساتی که مجوز تأسیس، پروانه کسب یا بهره برداری و یا پروانه تولید و ادامه کارگاه ها، کارخانه ها، تأسیسات تولیدی، بازرگانی و خدماتی را صادر می کنند، موظفند قبل از صدور مجوز و مجوز فعالیت داوطلبان را به اطلاع متقاضیان برسانند. نام موسسه یا محصولات خود را انتخاب کرده و نام آن را به فارسی انتخاب کنید. و مدیران موسسات تجاری می توانند برای انتخاب نام مناسب برای محل تجاری و تولیدی خود به وزارت فرهنگ و رهبری مراجعه کنند.

رئیس اداره فرهنگ و معارف اسلامی شهرستان جاجرم در پایان خاطرنشان کرد: شناسایی و نظارت بر نامگذاری اصناف و اماکن ادامه دارد و رصد می شود و پرونده تغییر نام 10 واحد صنفی در این شهرستان است. وی در دستور کار خود تاکید کرد: این اداره کل به اجرای قانون منع استفاده از نام و نام مستعار خارجی توجه ویژه ای دارد.

گفتنی است قانون منع استفاده از نام و نام مستعار خارجی در سال ۱۳۷۵ تصویب و آیین نامه اجرایی آن در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ به تصویب شورای دولت رسید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید