همه چیز درباره یارانه 800000 تومانی

همه چیز درباره یارانه 800000 تومانی

روز جدید : دولت در لایحه بودجه سال آینده درصدد حذف توزیع 4200 تنی است و یارانه جدید 100 هزار میلیارد تنی را نیز پیشنهاد کرده است.

دوبرابر شدن یارانه نقدی کلیدواژه ای است که پس از اظهارات معاون اقتصادی رئیس جمهور در روزهای پایانی آذرماه 1400 مورد توجه قرار گرفت و به گفته محسن رضایی کمک 800 هزار تومانی خانواده های چهار نفره از سال آینده اجرایی می شود. اصرار رئیس جمهور از دی ماه سال جاری آغاز می شود که بخشی از آن در قالب ورشکستگی قرار می گیرد.

کمتر از 24 ساعت بعد، وزیر اقتصاد به خبرگزاری رسمی دولت گفت که هیچ تصمیمی برای افزایش یارانه ها در سال جاری گرفته نشده و نمی توان تاریخ دقیقی را تعیین کرد. سخنان احسان خاندوزی اگرچه برخی از اظهارات محسن رضایی در مورد زمان و تاریخ تغییر نحوه پرداخت یارانه ها را رد می کند، اما وی تلویحا اصل ماجرا یعنی تغییر میزان یارانه ها را تایید می کند. به نظر می رسد اگر همه چیز خوب پیش برود، سال آینده حدود 11 سال دیگر می توانیم شاهد تغییراتی در یارانه نقدی باشیم.

اولین گمانه زنی ها در مورد افزایش یارانه نقدی

دوبرابر نشدن یارانه نقدی، بلکه تغییر نحوه پرداخت یارانه یکی از برنامه های مهمی است که دولت دنبال خواهد کرد. بازنگری در لایحه بودجه امکان پرداخت 800 هزار تن یارانه در سال آینده را افزایش می دهد، اما جزییات این طرح چیست، هر نفر چقدر یارانه می گیرد و این یارانه به چه کسانی پرداخت می شود؟ برای پاسخ به این سوال باید کمی به عقب برگردیم. در روزهایی که لایحه بودجه سال 1401 توسط دولت سیدابراهیم رئیسی تقدیم مجلس شد. در بخش‌هایی از این لایحه، دولت در نظر دارد سال آینده یارانه جدیدی بین 90 تا 120 هزار تن به مردم پرداخت کند. تفاسیر مختلفی از این خبر شده است، مثلا می گویند میزان یارانه دهک های اول تا چهارم 120 هزار تن در ماه و میزان یارانه دهک های پنجم، ششم و هفتم 90 هزار تن است. بر اساس این فرضیه، یک خانواده پنج نفره که جزو هفت دهک اول درآمدی است، در سال آینده بین 450 تا 600 هزار تن دریافت خواهد کرد. صبر کن! مشکل هنوز حل نشده و ابهامات زیادی وجود دارد.

دریافت کنندگان یارانه نقدی جدید

دولت (اعم از دولت فعلی و دولت های قبلی) هنوز نتوانسته است دهک های درآمدی را به درستی تقسیم کند و به زبان ساده ترسیم کند. تقسیمات فعلی بر اساس درآمد خانوار است. خانوارهایی با درآمد ماهانه کمتر از سه میلیون و 600 هزار تن در چهار دهک اول درآمدی محسوب می شوند. اگر به همین طبقه بندی به عنوان کنتور و ملاک پرداخت یارانه جدید نگاه کنیم، این خانوار در سال آینده مشمول یارانه 120 هزار تنی می شود.

خانوارهای با درآمد بین سه میلیون و 600 تا پنج میلیون و 400 هزار تن در حال حاضر در دهک های پنجم تا هفتم قرار دارند و در سال آینده مشمول یارانه 90 هزار تنی خواهند شد. تا الان فهمیدیم خانوارهایی که درآمد ماهانه زیر پنج میلیون و 400 هزار تن دارند طبق برآورد دولت باید منتظر یارانه جدید دولتی در سال آینده باشند؟

پرداخت یارانه نقدی جدید در سایه، اما همچنین اگر

مشترک شدن در یک سبک جدید در سال آینده، اما همچنین اگر گره خورده است. «اگر» دولت بتواند برنامه‌هایی را اجرا کند، «اگر» دولت بتواند با تغییر روش رتبه‌بندی دهک‌ها و محاسبه و یافتن درآمد واقعی خانوارها انشعاب کند، «اگر» دولت بتواند قیمت بنزین را افزایش دهد و «اگر»، «اگر»، «اگر» … در وسط یک سری «اما» خواهیم داشت. افزایش قیمت بنزین، افزایش درآمدهای مالیاتی و حذف برخی از ثروتمندان قطعاً توانایی دولت را در پرداخت یارانه بهبود می بخشد، اما هیچ یک از این طرح ها نباید به جامعه دامن بزند. به مورد اول فکر کنید! اگر شما جای سید ابراهیم رئیسی و تیم اقتصادی دولتش بودید، بعد از آبان 98 چقدر می توانستید روی افزایش قیمت بنزین حساب کنید؟

آیا پرداخت یارانه جمع می شود؟

دو برابر شدن یارانه نقدی یا افزایش مبلغ یارانه مستقیماً در لایحه بودجه 1401 ذکر نشده است، اما اغلب توسط کارمندان دولت ذکر شده است. با این حال، به نظر می رسد قبل از هر افزایش باید انتظار داشت که دولت در فهرست فعلی یارانه ها مرور کند، روش جدیدی برای شناسایی مشمولان و سپس ترکیب یارانه نقدی و یارانه معیشتی، یکی در ابتدای ماه و دیگری در ابتدای ماه مهیا کند. سپرده گذاری در پایان ماه، تنظیم اساس این دور باطل. بعید است که سال آینده آنها بخواهند سه بار در ماه واریز کنند. شناسایی افرادی که واقعا واجد شرایط دریافت یارانه دولتی هستند اولین قدم است. ذینفعان احتمالا در لیست یارانه ها باقی خواهند ماند. از سوی دیگر به دلیل اینکه این افراد در دهک های پایین جامعه هستند، نام آنها در لیست یارانه نقدی حفظ می شود. خانوارهای دهک هشتم، نهم و دهم کاندیدای جدی حذف از فهرست یارانه ها هستند. در روش طبقه بندی فعلی این سه دهک در هر ماه بالغ بر پنج میلیون و 400 هزار تن درآمد دارند.

افزایش یارانه نقدی 1401 برای هر خانوار چقدر است؟

خانوارهای هفت دهک اول درآمدی در حال حاضر دو بار در ماه یارانه دریافت می کنند. اولی یارانه نقدی در نیمه اول ماه به ازای هر نفر 45500 تن و دومی یارانه معیشتی که بسته به بعد خانوار در نیمه دوم ماه پرداخت می شود. مبلغ این یارانه برای خانواده 55 هزار تومان، دو نفره 103 هزار تومان، سه نفره 138 هزار تومان، چهار نفره 172 هزار تومان و پنج نفر و بیشتر 205 هزار تومان است. . مبلغ دو یارانه در ماه برای یک خانواده پنج نفره 432 هزار و 500 تن است. حال بیایید سناریوهای خوش بینانه ای را برای وعده دولت تصور کنیم. در همین بخش آمده است که سال آینده به هر ذینفع بین 90 تا 120 هزار تن یارانه جدید تعلق می گیرد. با توجه به حداقل یارانه 90 هزار تنی، واقعا فکر می کنید درآمد یک خانواده 5 نفره به 882 هزار و 500 تن افزایش پیدا کند؟ اگر دولت قصد داشته باشد با اخذ یارانه به ازای هر نفر حداقل 90 هزار تن و حداکثر 120 هزار تن بپردازد چه؟ در این صورت برای خانواده پنج نفره دهک اول تا چهارم 600 هزار تومان و برای خانواده دهک های پنجم، ششم و هفتم 450 هزار تومان پرداخت می شود. خانواده هایی که در حال حاضر مشمول طرح های برخی نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی هستند نیز ممکن است مشمول سقف یارانه شوند یعنی. همون 800000 تومان. بالاخره باید به این سناریو فکر کرد یا نه؟

افزایش یارانه نقدی 1401 در لایحه بودجه

چرا می توان به سناریوهای خوش بینانه درباره یارانه ۱۴۰۱ امیدوار بود؟ پاسخ به این سوال روشن است; دولت در لایحه بودجه سال آینده درصدد حذف توزیع 4200 تنی و همچنین پیشنهاد پرداخت 100 هزار میلیارد تن یارانه جدید است. نویسندگان بودجه می گویند یارانه جدید برای جبران اصلاحات کالاهای اساسی، دارو، یارانه نان و خرید تضمینی گندم پرداخت می شود. به این ترتیب کل یارانه پرداختی در سال آینده در قالب این لایحه 336 هزار میلیارد تن است که 73 هزار و 800 میلیارد تن آن یارانه نقدی و یارانه معیشتی است. رئیس سازمان برنامه و بودجه هفته گذشته در نشست خبری گفت: میانگین پرداختی یارانه به دلیل حذف 4200 تن بین 90 تا 120 هزار تن خواهد بود و این موضوع بر اساس وضعیت دهک ها در کارشناسی مشخص می شود. جلسات برخی از جلسات کارشناسی که سیدمسعود میرکاظمی مد نظر دارد در کمیته و در مجلس علنی برگزار می شود و همه چیز درباره میزان و پرداخت یارانه ها (حتی خود گزارش) حدس و گمان است، حتی به نقل از معاون اقتصادی رئیس جمهور.

دیدگاهتان را بنویسید