همکاری های اقتصادی تهران و مسقط می تواند افزایش یابد


ساعت: 20:55
تاریخ انتشار: 1401/03/02
کد خبر: 1840987

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ظرفیت های مختلف مغفول مانده ایران و عمان نیاز به احیای مجدد دارد، خاطرنشان کرد: قطعاً حجم مبادلات تجاری، حمل و نقل و همکاری های اقتصادی تهران و مسقط به ویژه در حوزه انرژی و ترانزیت کالا می تواند افزایش یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در سفر به عمان در دیدار فهد بن محمود آل سعید معاون نخست وزیر این کشور گفت: روابط ایران و عمان محدود به همسایگی نیست، بلکه عمیقاً مذهبی و عقیدتی است. این دو ملت قرن هاست که با هم مرتبط بوده اند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه روابط تهران و مسقط در طول تاریخ همواره خوب و سازنده بوده است، گفت: اگرچه شاهد روابط خوب دو کشور هستیم اما این سطح از روابط قانع کننده نیست.

رئیسی با تاکید بر ضرورت احیای ظرفیت های مختلف مغفول مانده ایران و عمان خاطرنشان کرد: قطعاً حجم مبادلات تجاری، حمل و نقل و همکاری های اقتصادی تهران و مسقط به ویژه در حوزه انرژی و ترانزیت کالا می تواند افزایش یابد.

وی با اشاره به پیشرفت ایران در عرصه های مختلف صنعتی و پزشکی گفت: ایران می تواند گزینه خوبی برای مردم عمان در حوزه بهداشت و درمان باشد. علیرغم تهدیدها و تحریم‌های آمریکا، جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های تحریم‌های بزرگ‌تر مانند صنایع صلح‌آمیز هسته‌ای، پزشکی و دفاعی گام‌های بلندی برداشته است.

رئیس جمهور افزود: علاوه بر استفاده از واکسن های خارجی علیه تاج، 6 شرکت ایرانی واکسن ضد تاج را تولید کرده اند که 4 شرکت از تمام دانش ایرانی استفاده کرده اند و امروز این واکسن ها در حال تولید است.

وی گفت: غرب و آمریکایی‌ها فکر می‌کردند با اعمال تحریم‌ها می‌خواهند جلوی پیشرفت ایران را بگیرند، اما همه دیدند که خود آمریکایی‌ها به شکست مفتضح سیاست فشار حداکثری اعتراف کردند.

وی گفت: سلاح های هسته ای مطلقاً جایی در دکترین ایران ندارد، اما ما از دانش هسته ای صلح آمیز برای کشاورزی، پزشکی و صنعت پتروشیمی استفاده می کنیم.

فهد بن محمود السعید معاون نخست وزیر عمان در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی و برادرانه دو ملت ایران و عمان گفت:

فهد بن محمود السعید گفت: روابط ایران و عمان تنها محدود به روابط اقتصادی و تجاری نخواهد بود و شامل حوزه‌های کلیدی مانند تعامل و همکاری سیاسی خواهد بود.

معاون نخست وزیر عمان خاطرنشان کرد: ایران کشوری باستانی و تاریخی است و تازه به دوران نرسیده است. امروز در مورد دیدارمان در فرش ایران صحبت می کنیم. ایران با محصولات خود در سراسر جهان نمایندگی دارد.

فهد بن محمود السعید با اشاره به مشغله کاری رئیس جمهور در سفرش به عمان گفت: «شما به عنوان یک جوان خستگی ناپذیر کار می کنید. سفر شما به عمان در قلب ما خواهد ماند. عمان همواره مانند ایرانی ها از جایگاه ایران در صحنه بین المللی دفاع کرده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید