هیات عالی نظارت مجلس با واردات خودروهای فرسوده موافقت کرد

هیات عالی نظارت مجلس با واردات خودروهای فرسوده موافقت کرد

هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوبه مجلس درباره «واردات خودروهای فرسوده» را مغایر با سیاست های کلی ندانست و تصویب کرد.

شورای عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام در اولین جلسه فوق‌العاده دستور کار امروز خود، لایحه فوق‌العاده و مصوبه مجلس در خصوص «الحاق موادی به قانون سازمان صنعت خودرو» را بررسی کرد. انطباق با سیاست های کلی نظام

کمیته نظارت دبیرخانه مجمع بر این الحاقیه که مربوط به واردات خودروهای فرسوده است دارای تناقضات و ابهامات متعددی است که از جمله آنها می توان به مغایرت با بند 7 و 3 ماده 9 سیاست های کلی قانون، بند 1 سیاست های کلی قانون اساسی اشاره کرد. اقتصاد مقاومتی و بند 7 سیاست های کلی تولید ملی و بند 2 سیاست های کلی برنامه هفتم را کشف و گزارش کرده اند.

پس از این گزارش اعضای هیات عالی نظارت وارد بحث و تبادل نظر شدند. آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به برخی استدلال های اعضای شورای عالی نظارت و مجلس در موضوع واردات خودرو، گفت: با توجه به موافقت کلی مجمع برای تشخیص مصلحت واردات خودرو و همچنین آمارهای موجود در خصوص واردات خودرو. نیاز به خودرو، کسری در بازار خودرو حتی با واردات نیز تامین نمی شود. واردات لطمه ای به تولید داخلی وارد نمی کند. از سوی دیگر تعیین اولویت برای تامین ارز بر عهده دولت و بانک مرکزی است. این قطعنامه جدید نیست و مغایرتی با سیاست های کلی ندارد.

رئیس شورا به درستی افزود: انتظار نمی رود که از مبدأ واردات کل کسری تقاضای داخلی را پوشش دهد. همانطور که اختیار واردات دارو و تجهیزات پزشکی به دولت داده می شود، می توان اختیار واردات خودرو را نیز به دولت داد. مجمع در مورد واردات خودرو نظر مثبت داد، در این مورد هم می تواند موافقت کند.

در این جلسه برخی از اعضای هیأت عالی نظارت مغایرت این مصوبه با برخی سیاست های کلی را برجسته کردند و به تبعات ارزی و مشکلات فنی و خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی فرسوده اشاره کردند.

ذوالقدر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این جلسه و پس از بیان نظرات برخی از اعضای شورای عالی نظارت بر مجوز واردات خودرو به دولت تاکید کرد و افزود: برای واردات خودروهای فرسوده نیازی به لایحه نبود. به غیر از ابهام مربوط به «انتقال فناوری»، ایراد دیگری از سوی کمیته نظارت دبیرخانه وجود ندارد. اکنون دو میلیون متقاضی برای خرید خودرو در سامانه ثبت نام کرده اند و 25 درصد تولید داخلی به جایگزینی خودروهای فرسوده و 50 درصد به طرح جوانسازی جمعیت اختصاص دارد. بنابراین تولید داخلی با ظرفیت حداکثر 1200 میلیون دستگاه به هیچ وجه پاسخگوی نیاز نیست، علاوه بر این که در این مصوبه ضوابط منطقی و دقیقی برای تامین ارز، ملاحظات فنی و زیست محیطی و شرایط استفاده شده است. واردکنندگان خودرو ذکر شده است.

در نهایت پس از بحث و تبادل نظر اعضای هیات عالی نظارت در خصوص حسن اجرای سیاست های کلی نظام، واردات خودروهای فرسوده را مغایر با سیاست های کلی نمی دانند.

بر اساس این گزارش، در ادامه جلسه شورای عالی نظارت، دستور بررسی «سامانه بازار زمین، مسکن و اجاره بها» از نظر عدم مغایرت با سیاست های کلی نظام صادر شد.

کمیسیون نظارت دبیرخانه مجلس پس از توضیحات نمایندگان دولت و اقبال شاکری، عضو کمیسیون سازندگی مجلس، در بسیاری از موارد مصوبه مجلس را مغایر با سیاست های کلی دانسته است. رای اعضای کمیته عالی نظارت، ماده 6 این مصوبه مبنی بر الحاق یک تبصره به قانون مالیات های مستقیم مغایر بند 1 سیاست های کلی امنیت قضایی (اصلاح ساختار قوه قضاییه) تشخیص داده شد. نظام کشور) و برخلاف بند 3 بند 9 سیاست های کلی نظام مقننه (رعایت اصول قانونگذاری و قانون نویسی).

اعضای هیأت عالی نظارت نیز ماده 8 (تعیین و اعلام سقف یا میزان افزایش اجاره بها) و تبصره 3 ماده 11 (تأیید تأیید یا رد فسخ غیابی توسط دادگاه صالح) را مغایر بند می دانند. 1 از سیاست های کلی امنیت قضایی.

شورای عالی نظارت، ماده 13 این مصوبه در خصوص اعمال عوارض اعیان نامتناسب با کاربری های ثبتی را مغایر با سیاست های کلی نظام قانونگذاری (رعایت اصول قانونگذاری و قانونگذاری) دانست.

در این جلسه که به ریاست آیت الله آملی لاریجانی برگزار شد، ذوالقدر دبیر مجمع، علی آقامحمدی، سعید جلیلی، محمدجواد ایروانی، حسین مظفر، سید مرتضی نبوی، سید مصطفی میرسالم، خجت الاسلام مجید انصاری و محمدرضا بهنار اعضاء بودند. هیئت عالی نظارت برای حسن اجرای سیاست های کلی نظام حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید