واریز جدید به حساب این مستمری بگیران

واریز جدید به حساب این مستمری بگیران

ارجاع مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان به هیات مدیره مسئولیت اجتماعی، آخرین گام در دست اندازی دولت به سمت حقوق بازنشستگان است و پس از آن نمی تواند بهانه ای برای عدم اجرای مصوبات شورای عالی کار باشد.

پس از تنش های فراوان در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان، سخنگوی دولت روز سه شنبه هفته جاری اعلام کرد: در پی دستور رئیس جمهور مبنی بر ادامه بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان و پس از جلسات مکرر معاون اول رئیس جمهور با نمایندگان بازنشستگان، دولت تدبیر و امید در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان اعلام کرد: شورا برای تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان، اختیارات خود را به وزرای عضو هیأت امنای سازمان بازنشستگی تامین اجتماعی تفویض کرد.

این تصمیم در شورای دولت اتخاذ شده و به گفته کارشناسان، واگذاری بحث اجرای افزایش حقوق بازنشستگان به وزرا در دولت به معنای بازگرداندن مصوبه سازمان بیمه گر به هیئت مدیره است.

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار در این خصوص می گوید: به نظر من از اظهارات سخنگوی دولت در خصوص حقوق بازنشستگان باید این تصور را داشت که دولت همچنان در تلاش است تا اجرا را پیش بینی کند. مصوبات شورای عالی کار و هیات امنای سازمان تامین اجتماعی. در واقع این ارجاع اجرای افزایش مستمری بازنشستگان به نمایندگان مردم و وزرای دولت به معنای بازگرداندن مصوبه سازمان بیمه گر به هیات مدیره است.

وی افزود: به نظر من چند موضوع قابل ذکر است. اولاً، اقتدار دولت در اجرای قانون در کشور دخالت می کند. دولت وقتی خواست قانون را دور زد و از اعمال آشکار و طبیعی قانون بر خلاف عقاید و منافع دولت برای حفظ حقوق مردم، گروه ها و جمعیت مدنی کشور جلوگیری کرد.

این کارشناس بازار کار تصریح کرد: دولت در 5 ماه گذشته نشان داده است که پاسخگو نیست و به تشکل های صنفی، نهادهای مدنی، کارگران و مستمری بگیران بی توجه بوده و همکاری با شرکای اجتماعی برای حل مشکلات غیر ضروری تلقی می شود. مشکلات کشور

حاج اسماعیلی تصریح کرد: موضوع دوم مخالفت دولت با افزایش مستمری بازنشستگان و افزایش حقوق کارگران در کشور است. این رویه را از ابتدای دولت و پس از ارائه لایحه بودجه در مجلس و همچنین در مذاکرات کارگران با دولت برای افزایش دستمزد شاهد بودیم.

وی خاطرنشان کرد: این رفتار دولت برخلاف شعارهای دولت بوده و همخوانی ندارد. دولت مدعی حمایت از بازنشستگان و کارگران است اما در عمل مانع احقاق حقوق آنها می شود.

این کارشناس بازار کار خاطرنشان کرد: مشکل سومی که می خواهم به آن اشاره کنم این است که در حال حاضر در مرحله هفتم موانع دولت برای احقاق حقوق مستمری بگیران در کشور هستیم. در نهایت اینکه واگذاری مصوبه افزایش مستمری ها به هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی به نظر من آخرین اقدام است و پس از آن نمی تواند بهانه ای برای عدم اجرای مصوبات شورای عالی کار باشد.

حاج اسماعیلی ادامه داد: اما دولت در حال حاضر کسانی را که از ابتدا مخالف افزایش مستمری بازنشستگان و حقوق کارگران بودند به عنوان نمایندگان دولت در تسویه افزایش مستمری ها وارد می کند. بنابراین انتقال آنها به کار و تفویض اختیارات کاری نشان می دهد که دولت همچنان به دنبال موانع اجرای قانون در کشور است.

فکر می کنم این افراد از ابتدا حمایتی برای افزایش دستمزد و مستمری با توجه به شرایط قانونی و تورم موجود در کشور نداشتند و الان هم همین راه را می روند.

این کارشناس بازار کار خاطرنشان کرد: من فکر می کنم در روزهای آینده باز هم نمایندگان بازنشستگان در چانه زنی با نمایندگان دولت با مشکل و لجبازی مواجه خواهند شد اما همچنان باید با اطمینان از حقوق کارگران و مستمری بگیران دفاع کنند و نشان دهند که سازمان تامین اجتماعی متعلق به سازمان تامین اجتماعی است. کارگران و بازنشستگان و دولت سلیقه و نظر ندهند. بر خلاف منافع کارگران و مستمری بگیران.

افزایش حقوق بازنشستگان اعطا شد
علی دهگان کیا گفت: تصمیم گیری در مورد افزایش حقوق مستمری بگیران سایر رده های تامین اجتماعی از سوی دولت به هیات مدیره سازمان واگذار شد که در مرحله اول به طور رسمی نظر خود را به دولت اعلام کرد. وی گفت: در هیئت مدیره نمایندگانی از سه گروه کارگری، کارفرمایی و دولتی حضور دارند که نظر هر دو گروه روشن و موافق افزایش 38 درصدی حقوق بازنشستگان سایر رده های سازمان است و امیدواریم. که نظر نمایندگان دولت هم مثبت است و در مجموع فکر می‌کنم نظر کلی هیئت در مورد اجرای قانون مثبت است. رئیس کانون بازنشستگان استان تهران افزود: رئیس جمهور سه بار به معاون اول خود دستور داد تا با بازنشستگان جلساتی داشته باشد و نظر آنها را در مورد تصمیم افزایش حقوق بازنشستگان جلب کند اما پس از گذشت چندین ماه در نهایت نتیجه ای حاصل نشد. رئیس مجلس با صدور نامه‌ای، تصمیم دولت را لغو کرد و یک هفته به دولت فرصت داد تا حقوق بازنشستگان را مشخص کند و این مصوبه را به صورت قانونی اجرا کند. yektanet.com دهقان کیا با اشاره به اینکه تکلیف اجرای مصوبه در این بازه زمانی یک هفته ای مشخص نشده است و در نهایت دیروز شورای دولت اجرای آن را به هیات امنای تامین اجتماعی محول کرد و گفت: در حال حاضر مستمری بگیران مشکلات عدیده ای دارند. از نظر شرایط اقتصادی و اعصاب و روان آنها به هم ریخته است، بنابراین وقت گذاشتن برای اجرای این مصوبه درست نیست و بهتر است رئیس جمهور از ابتدا دستور اجرای آن را می داد و یا تحویل می شد. تامین اجتماعی در یک زمان به جای تاخیر چند ماهه. درآمد واقعی روزانه یک میلیون تومان درآمد واقعی روزانه یک میلیون تومان مشاهده ویدیو yektanet-logo-signadvertising به گفته وی، نظر کانون ها و همچنین کانون عالی بازنشستگان این است که قانون به طور کامل اجرا شود. در گذشته رای مجلس را نداشتیم و این مصوبه نمی توانست به درستی اجرا شود، اما اکنون نظر مساعد مجلس را هم داریم و منتظر اجرای مناسب مرکز توسط سازمان تامین اجتماعی هستیم. افزایش 38 درصدی حقوق ده میلیون مستمری بگیران با تاکید بر اینکه ده میلیون مستمری بگیر و خانواده شاشان منتظر اجرای صحیح قانون و افزایش 38 درصدی حقوق شاشان هستند، گفت: وعده های داده شده باید در قانون اساسی محقق شود. جمهوری اسلامی و مسئولان به وعده های شما عمل نمی کنند. تفاوتی با هم ندارند لذا انتظار داریم اگر هیات امنا بخواهد مشکل بازنشستگان را حل کند نسبت به اجرای قانون اقدام کند تا بهبودی در وضعیت روحی و روانی مستمری بگیران حاصل شود. رئیس کانون بازنشستگان استان تهران گفت: امیدواریم رئیس جمهور برای آخرین بار به نمایندگان خود در هیئت مدیره دستور اکید بدهد تا به زودی تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان سایر رده ها مشخص شود. تا آنجا که ممکن است و موضوع را دیگر طولانی نمی کنم. وی گفت: به احتمال زیاد شنبه هفته آینده 24 مردادماه در جلسه هیات امنای تامین اجتماعی تکلیف افزایش دستمزد مشخص و ابلاغ خواهد شد.

ضوابط تعیین حقوق بازنشستگان
هنگام محاسبه مستمری، ملاک سابقه ای است که برای آن کسر بازنشستگی پرداخت شده یا تعهد پرداخت شده است. یکی دیگر از متغیرهای تأثیرگذار در میزان مستمری، میانگین حقوق و درآمد مشمول کسر حق بیمه یا کسر مستمری در چند سال اخیر اشتغال است. در حال حاضر این میانگین ارزیابی برای مشترکین صندوق بازنشستگی کشوری طبق قوانین مربوطه بر اساس درآمدهای 2 سال گذشته با اعمال آخرین ضریب حقوقی سال بازنشستگی در نظر گرفته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید